Tramcolumn
70
PAS OP NAT!! PAS
GESCHILDERD
(190710)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Werken als schilder bij
het Gemeente Vervoer Bedrijf, voordat de gelede wagens de dienst
uitmaakten, moet fantastisch zijn geweest. Een GVB-schilder werkte naar
mijn mening niet echt, maar was meer aanwezig om zijn fantastische hobby
uit te oefenen. Ik begrijp ook wel, dat ook deze baan niet altijd
rozengeur en maneschijn kon zijn. Maar toch.
Stel je voor, dat lijn 10
een ander tijdelijk eindpunt zou krijgen. Daarvoor moesten dan alle lijn
10-koersborden in zeer korte tijd worden veranderd omdat VAN HALLSTRAAT
moest worden gewijzigd in FRED.HENDRIKPLANTS. Of dat lijn 13 zou worden
verlengd van het BOS EN LOMMERPL. naar SLOTERMEER. Hetzelfde gold
natuurlijk voor de zijkoersborden, die destijds aan beide kanten van de
motorwagens hingen. Ze waren eerst van hout en later van metaal. Of er
waren heel veel dezelfde koersborden of dat schilderen gebeurde
koortsachtig in de nacht voor de wijzigingen. Wat gebeurde er in de
schilderswerkplaats toen lijn 27 zou worden ingesteld? Werden er dan 28
27-ruitjes gespoten? Dus 7 wagens maal 4 glazen. Of maakten de schilders
er direct 30, dus 2 reserve?

Hetzelfde gebeurde dan met de lijnkleurglaasjes. Hoewel bij lijn 27
destijds het gerucht ging, dat Remise Havenstraat ze nog van lijn 23 had
liggen. Natuurlijk moesten er ook nieuwe kopkoersborden komen. Per
ongeluk werd bij een koersbord van lijn 27 voor de teksten zwarte verf
in plaats van witte verf gebruikt. Het bord werd daarna ook gewoon
gebruikt. De sjablonen voor de teksten van deze koersborden zullen wel
in een archief zijn opgeborgen. Voor lijn 25 kwamen zij na bijna twintig
jaar weer tevoorschijn, ging lijn 25 altijd naar de RIVIERENLAAN. Die
naam was nu gewijzigd in PRES.KENNEDYLAAN.
Toen de 453 op lijn 17 zou gaan rijden, werd het oude sjabloon van lijn
17 gebruikt, waarbij natuurlijk SURINAMEPLEIN moest worden veranderd in
OSDORP. Het schilderen van OSDORP op dat klassieke lijn 17-bord gebeurde
met de hand! Maar het waren gelukkig maar ZES LETTERS. Omdat ik eens, op
zeer jonge leeftijd, een oud lijn 12 kopkoersbord kreeg van een schilder
in de CW, zit ik me ook af te vragen of alle oude koersborden opnieuw
zijn gebruikt. Dus zat ik daardoor in 1962 niet in een lijn 18, 19 of 22
en waren deze koersborden overgeschilderd? Ik moet er niet aan denken!
Ja, tramrijden zorgde af en toe voor een zware geestelijke druk. Want de
geschiedenis reed constant met je mee. In 2009 is dankzij digitale
technieken het veranderen van een bestemming een fluitje van een cent,
waar geen enkele schilder uren mee bezig is geweest. Dat
letterschilderen was een drukke baan bij het GVB. Stel je maar eens voor
wat er moest gebeuren met halteborden, die ook met de hand werden
geschilderd.
Nogmaals dat LETTERSCHILDEREN was een fantastische baan! Trouwens, wat
me een keer opviel in de schilderswerkplaats in de CW in de jaren ’90
was, dat dubbelgelede trams er maar nauwelijks in pasten. Wat zou men
bij het GVB gedaan hebben als ze te groot waren geweest? Dit was dus een
stukje met heel veel vragen. Misschien komen volgende week alle
antwoorden, maar ik denk het niet!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |