Tramcolumn
69
VROLIJKE TREURNISSEN
(140710)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In 1961, het jaar, dat ik
werd geïntroduceerd in de opmerkelijke wereld van tramhobbyisten merkte
ik, dat ik me moest houden aan de omgangsvormen en gewoontes van deze
fanatieke GVB-vrienden. Eerder was ik achter het bestaan gekomen van
deze hobbyisten, omdat ik tijdens een Verzamelaarsbeurs (in de Beurs van
Berlage) plotseling werd geconfronteerd met tramfoto’s! Hallelujah!
Echte tramfoto’s! Dat er
mensen waren, die trams fotografeerden. Ik kon het bijna niet geloven.
Voor beide vervoersvormen had ik belangstelling. Die interesse werd ook
nog eens gevoed door CONTACT, het maandelijkse personeelsblad van het
GVB met in de kop een getekende afbeelding van een drie-asser, een bus
en een pont. Contact kreeg ik van mijn trambestuurderoom.
Natuurlijk waren er altijd de trams in mijn leven, waar ik altijd veel
aandacht voor had gehad. De herinneringen aan tramlijn 18 hadden op mijn
tweede levensjaar plaatsgevonden. Dat kwam door mijn vader, die me
constant mee ’op reis’ nam.
Als ik dit zo schrijf, kan ik het zelf bijna niet geloven. Toen op 20
januari 1955 tramlijn 12 het loodje legde, zou ik deze gebeurtenis ook
nooit meer vergeten, omdat het overlijden van deze lijn zo’n grote
indruk op mij maakte. Ik zie me op een van de laatste winterse dagen van
lijn 12, even na twaalf uur ‘s middags, nog naar het eindpunt in de
Oostzaanstraat rennen, waar ik nog net op de vertrekkende Siemens
Shuckert kon springen dankzij de hulp van de bestuurder. Op weg naar
mijn grootouders voor de lunch. Maar gelukkig kwam de iets minder
spannende buslijn 12 met de spiksplinternieuwe 71-ers, die erg schoon en
naar spiritus roken, er voor in de plaats.

Laatste dag van lijn 12
Foto C. van Mechelen |

Lijn 5 bij het
Amstelstation
Foto J.E. de Kok. |
Het eindpunt van lijn 12 was
vlakbij mijn kleuterschool en mijn lagere school. Automatisch werden
vrije schooluren doorgebracht aan dit eindpunt. Er volgden nog meer van
die indrukwekkende tramgebeurtenissen. Uiteraard was daar het
ongeluk met de 453 op lijn 3 op 6 april
1956. Toen ik na het ziekenhuisbezoek door de GGD bij mijn grootouders
in de 3e Hugo de Grootstraat werd afgeleverd en mijn verhaal vertelde,
dachten zij, dat ik een grapje maakte. Toen al. Leuk onderwerp ook voor
een grapje!
Door de tramfoto’s in de Beurs werd ik door de standhouder/hobbyist bij
hem thuis uitgenodigd. En zo kwam van het een het ander. Want daar
ontmoette ik diverse andere voor die tijd belangrijke hobbyisten. Van
TRAMhobbyisten werd verondersteld niet ook GVB-autobussen interessant te
vinden Want bussen waren de onsympathieke plaatsvervangers van trams en
tramlijnen. Dat werd ook zo gezegd.

Drie-asser op lijn 5
Foto Hans Meijer. |

Lijn 7 op het Prins Bernhardplein
Foto
Cor Fijma |
Een van mijn eerste grote
tramgebeurtenissen was de opheffing van tramlijn 5 op 16 september 1961.
De hele dag was het tramclubje bij elkaar op het Amstel Station waar nog
speciaal de 301 werd opgetrommeld om op deze laatste dag te verschijnen.
Uiteraard was de laatste rit rond 24 uur een feestelijke laatste rit met
al die tramenthousiastelingen. Maar toen de deuren van de Remise
Lekstraat zich tenslotte hadden gesloten, wisten wij zeker, dat tramlijn
5 was opgeheven en dat we afscheid hadden genomen van de Utrechtenaren.
De volgende dag kwam de tweede desillusie toen de enkelgelede trams en
de drie-assige stellen van lijn 7 naar het Amstel Station reden. Dat
tramlijn 5 na enkele maanden met losse blauwen als spitsuurtramlijn weer
op het Amstel Station terug zou keren, zou op die 16e september 1961
niemand hebben geloofd.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |