Tramcolumn
68
EENLINGEN
(050710)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In de Amsterdamse tram en
busgeschiedenis zaten er constant vreemde eenden in de bijt. Dat zal wel
altijd doorgaan. Om uiteraard bij de tram te beginnen: als je lijn 27
hebt meegemaakt en een fanatieke tramhobbyist was, zul je weten, dat van
de kopkoersborden er een heel bijzonder was. Want de kopkoersborden van
lijn 27 hadden normaal gesproken een belettering in de witte kleur.

Uit de "handmade" collectie van Cor van Mechelen
lees meer over kop- en zijkoersborden >>

De zwarte letters van het kopkoersbord
van lijn 27
Fragment foto Tom Mulder
Er was bij deze lijn
27-borden een uitzondering. Een van kopkoersborden had ZWARTE letters.
Waarom weet niemand, maar ik denk per ongeluk. Om dat een deel van mijn
jeugd zich in de Spaarndammerbuurt voltrok. hadden tram en buslijn 12
mijn volle belangstelling.
Van de busserie 71-85 was er een bus met een wit stuur in plaats van een
zwart, zoals de andere. Ook het dasboard was anders. Bij de andere
bussen was het zwart van kleur. Bij de 80 had het dashboard een beige
kleur. De reden volgens de busbestuurders toen was, dat
deze 80 op een autobustentoonstelling schijnt te hebben gestaan. Op de twee-assige bijwagens werden overal de cijfers van het oude type
gebruikt, maar er was een uitzondering: de 792. De 792 had cijfers van
het nieuwe type.

De 792 eind zestiger jaren op het Stationsplein
uit prentbriefkaarten van Jeroen Epema >>
Er reed officieel eenmaal,
zoals we inmiddels weten, een twee-assig tramstel op lijn 17, de 453 was
de motorwagen. Later is het fenomeen herhaald met hobbyritten met blauwe
wagens op lijn 17. Zoals we meldden in deze stukjes reed er eenmaal,
nota bene op de eerste officiële tramlijn 17-dag 10 september 1962, een
enkelgelede op lijn 17, de 557.

de 453 op lijn 17
fotograaf Tom Mulder
Bij de hoge blauwe was er
een wagen, die het duidelijkst herkenbaar was. Zelfs op grote afstand.
We praten hier over de 458, waarbij het rijtuigcijfer op het voorbalkon
beschadigd was. (Bij de hobbyisten was destijds de discussie of de 458
of de 475 de snelste blauwe was). De 5 van 458 had zijn goudkleurige
glans jarenlang volkomen verloren, waardoor je alleen de 4 en de 8 de
duidelijk zag.

de 458: glansloos de snelste?
fotograaf Tom Mulder

de 459 met een scheef voorbalkon
fotograaf Tom Mulder
Broertje 459 was de enige
hoge blauwe met een scheef voorbalkon. De 601 was de enige dubbelgelede,
die niet als dubbelgelede maar wel als enkelgelede 551 in de jaren ’50
werd gefabriceerd. Zijn andere broers en zusters volgden in de jaren 70
zijn voorbeeld. Bij de dubbelgelede wagens was een exemplaar van de
serie 635-669 met andere deuren dan zijn soortgenoten en dat was de 660.

De
dubbelgelede 660
foto Tom Mulder
Alle deuren hadden een
grotere ruit. De dubbelgelede 886 was de enige dubbelgelede tram, die
tijdelijk weer onder zijn oude nummer 586 heeft gereden, omdat het
middenstuk werd gebruikt bij de voorbereidingen van een lagere instap
bij de serie 901-920. Toen hadden we er weer een kleintje bij.
Bij de 841 is er tijdelijk een proef genomen met andere draaistellen
waarbij vooral de kleinere wielen bij het achterste draaistel opvielen.
Bij de 602-634 was de 614 de eerste gelede wagen, die het slachtoffer
was van een brand en vervolgens niet meer terugkeerde. Natuurlijk zijn
er in de loop der jaren nog meer uitzonderlijke gebeurtenissen met het
materieel geweest.

De 614 was de eerste tram die door brand
verloren ging -
Rooseveltlaan, 12.2.1961
fotograaf Cor Fijma
Lees ook de historie
van tramlijn 4 >>
Ik weet nog goed, dat de
eerste drie-asser (492) bij de Remise Havenstraat naar buiten reed met
een grote filmkast. Later volgden er natuurlijk meer. Dit was zo maar
een greep uit het materieel van het GVB waar het, volgens de hobbyisten,
het meest omdraait. Want was is een vervoerbedrijf zonder trams en
bussen? Dat zou saai zijn!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |