Tramcolumn
67
LETTERLIJNEN
(280610)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Op deze site met meestal
historische foto’s en stories over het Gemeente Vervoer Bedrijf geven we
soms ook aandacht aan de bussen en buslijnen van het GVB. Tramfanatici
mochten in de jaren ‘60 op straffe van ernstige lijfstraffen niet over
bussen praten. Omdat de critici niet in de buurt zijn, doen we het
vandaag toch. We blikken terug op die boeiende 60-er jaren toen alles
mogelijk was. Net als nu.
Uiteraard bestonden alle
beschreven buslijnen al langer en natuurlijk voordat de 60-er jaren
begonnen met ouder materieel. We beginnen met buslijn D van het Amstelstation
naar Oost met 250-ers. Ik had het onlangs als eens over de lijnen E en
F, die samen lijn 15 werden. Lijn F reed toen met succes met de serie
200-224, 225-244. Lijn E deed het net zo goed met de 250-ers, de
zogenaamde ’tikkers’. Een miniversnellingshandle bevond zich aan de
stuurkolom.
Toen lijn 15 beide trajecten
ging bedienen, kwamen op het hele traject de 200-en in dienst. De
buschauffeurs reden op deze bussen, leek het, met het grootste gemak
door de zeer gemakkelijke bediening van onder meer het eenvoudige
versnellingspookje en de stuurbekrachtiging. De 200-en zullen die jaren
heel wat kilometers hebben gemaakt. Alfabetisch komen we dan bij buslijn
G terecht. Lijn G ging naar Sloten en werd later lijn 29. Eerst waren er
de 158-ers, opgevolgd door de 1-20-ers.
 |
 |
Later kwam de hele Garage
Westverzameling aan de beurt. Zelfs de 71-ers en de 188-ers. Nou heb ik
het nog niet eens over de van de NZH gehuurde 5600-en. Lijn H was ook
bijzonder. Eerst met onder meer de bijzondere eenling de 54. Een
zogeheten trambus, eigenlijk ooit bedoeld voor de Leidsestraat. Tijdens
de oorlog is een ingegraven tweede exemplaar kwijtgeraakt. Lijn K was
ook apart. Daar kon je voor 1 cent van het Stationsplein naar de
Ruyterkade c.s. De busbestuurder had op zijn betaaltafeltje een
betaalbus,.waar je, heel zichtbaar, die cent in moest stoppen. Eerst
reed lijn K met de 158-ers, later met de 1-20-ers. Als gebruiker van
lijn L, voorheen tramlijn 18, had ook deze lijn mijn voorkeur, eerst
weer met de 158-ers. Opgevolgd door de nieuwere series.
 |
 |
Lijn M was een in Oost
opererende buslijn, ooit de opvolger van tramlijn 19, die later weer
buslijn 6 werd. Dan was er tenslotte nog buslijn P, die zich, leek het,
nauwelijks in de binnenstad durfde te vervoegen. Lijn P ging van de
westelijke havens via het CS naar de oostelijke havens en terug. En er
zat bijna nooit een hond in de bus en lijn P ging door buurten waar je
ook niemand op straat zag. Het was een opvallend lange, bijna
toeristische buslijn. Je keek je ogen uit.
 |
 |
Natuurlijk moet
Amsterdam-Noord in dit verhaaltje ook aan de beurt komen. Het was,
voordat de IJtunnel klaar was, een geisoleerd bedrijfje met een kleine
garage en meestal het oudste materieel van de stad op de lijnen A,B en
C. Maar in Noord zag je ook de typische, ouderwetse Enhabobussen. Toen
de IJtunnel eenmaal klaar was, was Noord, zoals we het kenden ook een
beetje voorbij en leefde niet langer een geïsoleerd bestaan. Toen waren
de letterlijnen al lang weer verleden tijd en breidde het lijnnet van
het GVB zich gestadig uit. Met de steeds maar toenemende uitbreidingen
van het lijnennet zou destijds het alfabet zeker niet toereikend geweest
zijn.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |