Tramcolumn
61
HOUD DE PAALTJES IN DE
GATEN
(100510)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Rond 1963 was
ik zelfs ‘s avonds op pad om te genieten van het dagelijkse
tramgebeuren. Bij buslijn 12 had ik mijn busvriend ome Ko en na mijn
verhuizing naar Slotervaart was er bij de tram een uitstekende band met
bestuurder Sosrosuwarno, vaste bestuurder van lijn 13.

De nieuwe Hortusbrug met
de 621 op de eerste dag van de gelede tram op lijn 9, 19-5-1962
foto: Cor Fijma
Op die avond in april 1963 ging voor mij
weer een droom in vervulling. Ik had eerst gezellig zitten bomen in het
eindpunthuisje van lijn 13 aan de Sloterplas. Ik had alle verhalen
sterke weer aangehoord van bestuurders en conducteurs. Maar de
voorganger van Sos was naar het CS vertrokken en dus moest de 621 naar
de kop van de eindpunthalte worden gereden.
‘Nou’, zei Sos, ‘probeer jij het dan maar!’ Ik ging op de
bestuurdersplaats zitten (dat vond ik sowieso een wonderlijk voorrecht)
en reed de 621 naar voren. Ik moet eigenlijk zeggen ‘scheurde’, want het
tempo was ongetwijfeld een beetje boel te hoog. ‘Zo’, zei Sos, ‘ jij
hebt haast!’. Maar het werd een van die avonden, die ik mijn levenlang
nooit meer zou vergeten. Iedere keer als ik, decennia later, de 621 zag
rijden, moest ik denken aan die avond aan de Sloterplas met Sosrosuwarno.

De 621 in de negentiger jaren
foto: Tom Mulder

De 621 in de negentiger jaren
in een andere out-fit
foto: Tom Mulder
Uiteraard maakte ik daarna nog een ritje met
Sos naar het CS. En ook bij andere ontmoetingen, hij als bestuurder en
ik als wandelaar, was zijn begroeting altijd bijzonder beleefd en erg
hartelijk. Als je nagaat waren er eigenlijk geen chagrijnige
personeelsleden bij het Gemeente Vervoer Bedrijf. Maar ook op andere
lijnen had ik een vriendschappelijke band met de GVB-bestuurders.
Natuurlijk reed ik regelmatig met Joyce van lijn 1 mee en ook met haar
vrouwelijke collega’s had ik altijd het grootste plezier. Maar ik hield
wel het bordje NIET SPREKEN MET DE BESTUURDER in de gaten. Zelfs tijdens
mijn jaren bij de TROS kwam er nog wel eens een aardig briefje van de
GVB-bestuurders/sters. Zelfs van de weduwe van de lijn 3-bestuurder van
de 453, die toen nog steeds op het Nassauplein woonde. Ik vind dat nog
steeds een heel groot compliment. Toen ik in de jaren ‘90 weer trams
ging fotograferen, iets wat ik sinds 1968 niet meer had gedaan, ontstond
automatisch weer een band met vele GVB-collega’s. De eerste foto was die
van de 779 op lijn 3.

De eerste foto was die van de 779 op lijn 3.
foto: Tom Mulder
Vooral de bestuurders van de Vijzelgrachtlijnen
waren helemaal in. Toen ik aan het eind van de week op weg naar huis
ging, zwaaide ik naar een bestuurder op een elektroon van lijn 24.
Daarbij vergat ik natuurlijk, dat de politie rood/witte metalen paaltjes
in de grond had gezet om het verkeer te leiden. De schade aan mijn auto
was toen aanzienlijk. En er wordt door de lezers a.u.b. niet gelachen.
Het contact was er niet uitsluitend met bestuurders/sters, maar ook met
de GVB-instructeurs. Door hen heb ik ook leren tramrijden, waar ik ze
natuurlijk heel dankbaar voor ben. Gelukkig staan er geen paaltjes
tussen de tramrails..
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |