Tramcolumn
48
Een nieuwe tramlijn!
(080210)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Een nieuwe tramlijn is voor mij een
feestelijk en waardevol geschenk uit de hemel! We werden, als
hobbyisten, natuurlijk eerder allemaal extra enthousiast toen jaren
geleden alle wagens bijvoorbeeld nieuwe lijnfilms met nieuwe lijnnummers
kregen. Met nummers en kleuren waarvan we nog nooit hadden gehoord. Ik
kon iedere keer als ik een wagen van een nieuwe tramlijn zag het ook
bijna niet geloven.
Zo’n nieuwe tramlijn is voor mij als een
groot Sinterklaascadeau, prachtig en feestelijk en kleurrijk verpakt.
Zelfs in het donker moest ik er naar kijken. Helaas komt het niet veel
voor dat Amsterdamse passagiers worden verwend met nieuwe tramlijnen.
Trams met toen nog schitterend grote lijnfilms en kleuren. En lijn 20
was er zo een! Let wel WAS er een. Lijn 20 was gelijk weer een aparte
lijn, omdat men had besloten, dat hier uitsluitend 780-ers op zouden
rijden en dat de exploitatie uitsluitend overdag zou plaatsvinden.. En
iedereen bij het GVB deed zijn best om die afspraak van de 780-ers na te
komen. Maar al gauw verschenen er 602-ers, 635-ers en de befaamde
725-ers als vervangers van de 780-ers. Voor leken is een tram niet meer
dan een vervoermiddel. Voor hobbyisten is een tram een vervoermiddel met
een eigen persoonlijkheid. Met een eigen geluid en karakter. Naarmate
trams ouder worden, lijkt het of ze meer karakter krijgen. Maar als je
favoriete tram wordt getroffen door bijvoorbeeld een zwaar
verkeersongeluk komt dat bij de hobbyist extra zwaar aan. Ik kan er
verscheidene uit de 725-serie noemen. Daar gaan we:725, 726, 728, 729,
730, 731, 733, 737, 738, 743, 747, 750, 758, 759, 760, 761 en 763. Het
is ook niet te begrijpen, dat juist de leuke nummers van een serie het
slachtoffer worden van verkeersongelukken. Zouden er dan toch dingen
gebeuren op deze aardbol die wij niet weten? Nou heb ik het nog niet
eens over zo’n echte inktzwarte dag wanneer ‘jouw’ tram wordt afgevoerd
en zal worden gesloopt. Ik kan je verzekeren, dat je dan wekenlang
nauwelijks een oog dicht doet. Toen de 725-ers allemaal zouden worden
afgevoerd, stelde een van mijn langjarige tramvrienden mij voor dat ik
er wel een bij mij in de schuur ging zetten om te bewaren. Zodat ik
iedere dag thuis even in mijn tram kon gaan zitten. Het mooie zou zijn,
dat ik met deze beslissing decennia lang iedere dag in mijn eigen tram
kon gaan verblijven. Ik zou er dan voor zorgen, dat ook de verlichting
weer ging werken. Terwijl er dan in Amsterdam allemaal van die nieuwe
karakterloze trams zouden rijden. Maar dat maakte dan voor mij niets
meer uit. En stel, dat ik deze aardbol zou verlaten, dan nog zouden mijn
familieleden jarenlang van mijn museale bezit kunnen genieten. Zou er
iets mooier voor hen zijn?
Het vervelende van nieuwe tramlijnen is als
de marketing niet vlekkeloos verloopt, want dan lopen de nieuwe lijnen
het risico weer te verdwijnen. Iedere keer als ik een bijna lege lijn 20
zag rijden, bekroop me de angst, dat deze lijn vast niet oud zou worden.
En we weten hoe het afliep met lijn 20, waarvan echte Amsterdammers niet
eens wisten wat het lijnnummer betekende, wat de richting en de
bestemming was. Maar ja, aan de andere kant was er altijd de
mogelijkheid, dat er plotseling weer een nieuwe lijn 20 zou opstaan.
Want ook dat zou niet de eerste keer zijn. Je moet altijd positief
blijven denken. Al is het maar tijdelijk!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |