Tramcolumn
45
Reclametrams
(190110)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Nog nooit heb ik een bedrijf zijn identiteit
zo zien verkopen als het GVB. De hele herkenbaarheid van de Amsterdamse
trams en bussen was grotendeels verdwenen sinds tientallen voertuigen
waren beplakt met evenveel reclame uitingen.
Het werd zelfs een probleem om te zien op
welke lijn bepaalde voertuigen reden. Het leek of je je liet vervoeren
in een rijdende reclamezuil. Toen de reclame van de trams weer was
verwijderd, waren sommige trams verschrikkelijk beschadigd. De
oorspronkelijke verflagen werden, vanwege het verwijderen van de
reclamestickers, mee verwijderd.
Omdat bepaalde tramseries, zoals de 725-779, op het punt stonden te
worden afgevoerd, werd er geen geld meer uitgegeven om de beschadigde
trams een beetje toonbaar te maken. Ook de rijtuigcijfers moesten er aan
geloven en werden (tijdelijk tot de afvoer) vervangen door een type
plakcijfers, die je bij de kantoorboekhandel kon kopen. Deze cijfers
werden op alle denkbare plaatsen geplakt. Zowel op de ruiten als op
andere vreemde plekken. Natuurlijk valt te begrijpen, dat inkomsten heel
belangrijk zijn voor een bedrijf wat al vele decennia lang verlies
maakt. Dat het uiterlijk van trams en bussen erg belangrijk is voor het
imago van een vervoerbedrijf, zowel richting het publiek als de
plaatselijke politiek, blijkt uit het tot in de puntjes geregelde
uiterlijk van bijvoorbeeld de HTM en de RET. Het ging in Amsterdam
eigenlijk fout met de reclame op de tram, toen jaren geleden de zware
metalen opschroefbare borden werden vervangen door de enorme plastic
plakplaten. Toen er nog opschroefbare reclameborden werden gebruikt,
waren deze zelfs in veel gevallen een verrijking van het tramuiterlijk.
Waarschijnlijk door de zeer acceptabele formaten van de metalen
reclameborden van destijds.
DIASHOW: RECLAMETRAMS VAN TOM MULDER
Gelukkig is de weg van de vervuilende
totaalreclameborden weer verlaten en is men teruggekeerd naar de
oorspronkelijke GVB beginselen, die een versterking is van het GVB
imago. Daarvoor kwam het voor, dat de trams op een dag helemaal waren
geschilderd en dat de volgende dag dezelfde trams werden bestickerd met
totaalreclame. Sterker nog. Tegenwoordig zie je bijna helemaal geen
tramreclame meer. Een tijdlang, dus vele jaren, hebben er ook bij het
GVB thematrams gereden. De 671 was er ook een. Eindelijk verloor de 671
de creatieve beschilderingen, werd opnieuw prachtig geschilderd en de
dag daarop nota bene had deze brandnieuwe beschildering plaats gemaakt
voor een totaalreclame. Het is voor een leek allemaal te begrijpen. Ja,
financiering van een vervoerbedrijf is een erg zwaar beroep. En als je
van de trams rijdende vuilnisbakken maakt, doen de passagiers daar
helaas graag aan mee. Andere passagiers weer nijgen dan naar het niet
gebruiken van dat vervoer middel. Als in tegenstelling tot deze stelling
de trams er als nieuw en schoon blijven uitzien, blijft het ook een
plezier ze als reiziger te gebruiken.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |