Tramcolumn
31
DE AVONDSPITS
(141009)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In de tijd, dat ik nog op school zat, zo rond
1962-1963, had ik zo’n beetje mijn vaste
tramroute (na mijn lesuren). Die vaste route zorgde ervoor, dat ik niets
kon missen wat er met de blauwe wagens gebeurde. Beide remises hoorden
bij deze tramroute.
Eerst ging ik kijken wat er bij en in de Havenstraat
gebeurde. De Havenstraat was voor tramhobbyisten veel gemakkelijker
toegankelijk dan de Lekstraat. Want als alle deuren van de Remise
Lekstraat of ook wel de Kromme Mijdrechtstraat waren gesloten dan kon je
alle informatie wel vergeten.

Remise Havenstraat
foto Tom Mulder
De zijramen waren bij de Lekstraat te hoog. Terwijl er
bij de Havenstraat toch een heel andere sfeer heerste. Daarnaast was er
de zogenaamde ‘Openluchtremise’(de naam die wij het gaven leek bijna op
die van een ziekenhuis), die in 1962 werd gebouwd en een belangrijke
capaciteitsuitbreiding voor de Havenstraat betekende. Natuurlijk waren
de hobbyisten blij met deze uitbreidingen, behalve natuurlijk dat,
vonden wij, je de historisch belangrijke blauwe wagens in de open lucht
stalde. Want dat ging automatisch ten koste van de kwaliteit van de
blauwen.

Remise Tollenstraat
foto Tom Mulder
Helemaal in de winter! Je vervoert toch geen passagiers
in trams, die in vriestemperaturen waren gestald? Het was vast niet goed
voor de motoren! Na ongeveer half drie kwamen zo langzamerhand de eerste
trams de straat op, die het tramverkeer tijdens de avondspits moesten
versterken. Natuurlijk waren daar de blauwe wagens voor lijn 13, de
gelede wagens voor lijn 17 en dan ook nog de drie-assers voor de lijnen
1 en 2. De lijn 1 en 2-drie-assers werden dan nog gevolgd door de extra
blauwe wagens. Als laatste was daar het spits en avondmaterieel voor de
lijnen 16 en 24. Deze laatste lijnen bevonden zich het dichtst bij de
remise Havenstraat. Zo vanaf half vier volgden dan nog de wagens van
lijn 27. Nadat ik de beide remises had gechecked, ging ik natuurlijk ook
even bij de Centrale Werkplaatsen langs. Want daar gebeurde ook het een
en ander met de blauwe wagens. Er werd er misschien wel eentje
geschilderd. Al was het maar een beetje. Of er waren wat technische
problemen.

Remise Lekstraat
foto Tom Mulder
Ook hier hadden we in de winter het ‘geslotendeurenprobleem‘.
We hadden geluk als de deuren open waren. Er ging zelfs een gejuich op
bij de tramjunks als de deuren maar even opengingen. En van de CW ging
het naar het CS om daar de omlopen en de indelingen te checken. Want hoe
was nu de indeling van lijn 5? En hoe zat het met de blauwen van de
lijnen 4, 9 en 25? Waren er nog grote veranderingen? En er waren
natuurlijk altijd die onbegrijpelijke verschillen. Waarom reed de dienst
op lijn 25 met een blauw stel zo vroeg en op lijn 24 zo laat? Er was nog
een probleem. Want nu hadden we de remises en de CW gechecked. Dat
betekende niet dat we nu op de hoogte waren van de lijnen 3,7 en 10! Dus
morgen weer een dag!
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |