Tramcolumn
29
Komt ie wel of komt ie
niet?
(290909)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Alle
uitbreidingen van het Amsterdamse tramnet de afgelopen decennia zijn ver
boven onze verwachtingen gegaan. Het begon met de vernieuwde instelling
en de daaraan gekoppelde verlenging van lijn 17 naar Osdorp in 1962. En
de gelijktijdige instelling van lijn 27 naar het Surinameplein.
Lijn 5 werd een jaar
daarvoor opgeheven, maar kwam weer terug in de spits en verdween na een
aantal jaren weer. Daarna gebeurde er op tramgebied een hele tijd niets
in Amsterdam. In de eerste helft van de 60-er jaren zat ik wel eens te
filosoferen, dat het beter zou zijn als bijvoorbeeld buslijn 15 omgezet
zou worden in een tramlijn. Toen ik daarover een briefje stuurde naar de
toenmalige directeur Ybema kwam als antwoord, dat dat helemaal niet aan
de orde was en dat het GVB tevreden was met de bestaande situatie als
buslijn. Het was in ieder geval wel beleefd, dat hij daarop antwoordde.

Buslijn 15,
in de zestiger jaren - halte Station Sloterdijk
foto: Tom Mulder
Buslijn 15 was in de 60-er jaren onvoorstelbaar druk, het stadsverkeer
werd steeds intensiever en de lengte van lijn 15 droeg niet bij aan een
goede dienstuitvoering. Lijn 15 was een koppeling van maar liefst twee
drukke buslijnen, de lijnen E en F. Het lijn 15-tramplan heeft
decennialang in de GVB-bureauladen gelegen. Later met de instelling van
de metrolijnen met als direct gevolg een aantal belangrijke
uitbreidingen van het tramnet zorgde ervoor, dat het met de Amsterdamse
tram fantastisch ging. En ook stak het plan om lijn 15 te vertrammen
regelmatig de kop op. Maar daarna verdween het onmiddellijk weer in de
la in afwachting van nieuwe metroverlengingen.

In 1973 wordt al gerekend op tramlijn
15, getuige de lijnfilm van de 697.
Het zal er niet van komen.
Lees ook Tramplannen van Cor Fijma >>
Ik denk eerlijk gezegd, dat tramlijn 15 er nooit meer zal komen. Als je
zo nagaat wat er de afgelopen 40 jaar allemaal is veranderd en verbeterd
op het gebied van de tramlijnen moet je daarvoor je GVB-petje afnemen.
Hier zijn, niet geheel chronologisch, de veranderingen. Laten we nog
eens beginnen met lijn 17 naar Osdorp jarenlang ondersteund door lijn 27
tot het Surinameplein. De verlegging van lijn 1 naar Osdorp in plaats
van naar het Stadionplein en de inkorting van lijn 17 tot aan het
Surinameplein en de latere verlenging naar het Osdorpplein. Toen waren
daar lijn 6, eerst in 1977 naar de Plantage en later naar het
Muiderpoort en toen weer terug naar de Plantage. Later verdween lijn 6
ook in de avonduren en tijdens het weekeinde.

Buslijn 15 in de zestiger jaren -
halte Station Sloterdijk
foto: Tom Mulder
Tussen 2002 en 2004 werd de lijn ook nog verlegd naar het Centraal
Station om daarna weer terug te keren op zijn oude route. Lijn 12 ging
eerst naar het Frederik Hendrikplantsoen en toen naar Sloterdijk. Lijn
14 reed eerst naar Sloterdijk en toen naar Slotermeer. Lijn 13 werd
rechtgetrokken en verlengd naar Geuzenveld. Lijn 2 ging van het
Hoofddorpplein naar Slotervaart en later naar Nieuw-Sloten. Lijn 4
verdween van het Europaplein en ging naar Station RAI. Een klein aantal
jaren was er een lijn 11, die de toenmalige lijn 1 ging helpen en later
weer verdween.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Lijn 20 kwam tijdelijk als ochtendspitsuurtramlijn en werd weer
opgeheven. Toen was daar nog de cirkeltramlijn 20, die later ook weer
sneuvelde en de verlenging van lijn 9 naar Diemen. We zagen de
terugkomst van lijn 5! Niet de lijn 5 die we kenden, maar een nieuwe
lijn 5 met een nieuwe spectaculaire bestemming:Amstelveen. Later kregen
we nog lijn 7, eerst tijdelijk naar het Surinameplein en toen naar
Slotermeer. Het GVB verlegde lijn 10 opvallend in oost en we kregen een
zeer moderne lijn 26. Lijn 16 werd vanaf het Centraal Station een klein
stukje in oostelijke richting langs het IJ verlengd, een verlenging die
later werd overgenomen door lijn 25. En tenslotte waren er de
verlengingen in zuidwest van lijn 6, 16 en 24. De VU werd voor deze
lijnen de nieuwe bestemming. Lijn 6 moest weer later het loodje leggen.
Nu noemde ik niet eens de kleine verlengingen in Amsterdam-oost of de
tijdelijke lijnwijzigingen door de metrobouw. Maar wel de verlegging in
Osdorp van lijn 1 en de verlenging van lijn 17 in Osdorp van het
Osdorpplein naar het Dijkgraafplein. Na alle ontstane ellende en
verleggingen bij de metrobouw ligt het nauwelijks voor de hand, dat er
in Amsterdam trams zullen verdwijnen. Alle veranderingen in de loop van
Amsterdamse tramlijnen zijn hetzelfde als de mogelijke komst van de
tram. Komt-ie wel of komt-ie niet?
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |