Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 27

Share |

Oost west, thuis best (140909)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Omdat mijn leven zich hoofdzakelijk in het westelijke deel van Amsterdam afspeelde, zijn ook mijn tramherinneringen meestal westelijk. Maar niet altijd! Toen ik nog op de kleuterschool zat, sprong ik, zelfs op die leeftijd, al op de tram om de stad te verkennen.

Zoals op die woensdagmiddag toen ik samen met een schoolvriendje het wel heel spannend vond om vanuit de Spaarndammerbuurt met een drie-asser van lijn 9 helemaal naar de verre Watergraafsmeer te rijden. En ik wist eigenlijk niet eens waar we heengingen, want zover was ik nog nooit geweest. Thuis bij dat vriendje vonden ze het wel een beetje eng, dat die kleine jongetjes zonder begeleiding met de tram gingen.


GVB motorwagen 523 met bijwagen 995, lijn 9 op het Stationsplein, 1-2-1959
Foto: Hans de Haan

Eerst gingen we met lijn 12 naar het CS om daar over te stappen op lijn 9. Aan die tramrit met lijn 9 leek geen einde te komen. Want eerst reden we langs het overbekende en gezellige centrum van de stad. Gelukkig hadden wij zitplaatsen en we keken onze ogen uit. Toen we uiteindelijk de Amstel waren overgestoken, werd het al wat rustiger. Helemaal nadat de Artisbezoekers in spe waren uitgestapt. Zelfs als kind was het me opgevallen, dat sommige tramtrajecten tegen het einde kaarsrecht waren. Eerst kwam de kaarsrechte Plantage Middenlaan, gevolgd door de bijna rechte Linnaeusstraat en de weer kaarsrechte Middenweg. Dat laatste gedeelte van het lijn 9-traject zaten er niet veel passagiers meer in de tram. Helemaal niet omdat de bewoners van de Oosterbegraafplaats geen enthousiaste tramreizigers waren. Toen we aan het einde van de rit in de Watergraafsmeer waren uitgestapt, beseften we, dat we ver van huis waren. We hadden een hele wereldreis gemaakt.
Dat zouden ze thuis wel erg spannend vinden. En wij vonden het spannend om ons reisverhaal te vertellen. Voor dat ene stempeltje op onze kinderkaart zaten we helemaal aan het andere eind van de stad. Ons stempel was 45 minuten geldig. Omgerekend in centen hadden we nog geen 10 cent uitgegeven. En als we gelijk terug zouden gaan, kon dat op hetzelfde stempel. De terugreis was natuurlijk hetzelfde als de heenreis. Alleen was het nu drukker geworden. In het bijzonder op de vaste overstappunten zoals de Wijttenbachstraat en het Tropenmuseum. We konden weer genieten van de statige Plantage Middenlaan en genoten van alles wat Artis bracht, ondanks dat wij in een tram van lijn 9 zaten. Allereerst was daar natuurlijk het statige gebouw van het aquarium, gevolgd door grote beelden in de Artistuin. Ook het restant van de terugroute verliep zonder incidenten waardoor we in betrekkelijk korte tijd weer het Centraal Station bereikten.

VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN TOM MULDER

5 willekeurige afbeeldingen
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '90
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Bij het CS kwamen we nu op het tweede spoor terecht. Lijn 11 en 12 deelden samen het eerste spoor. Lijn 12 nam passagiers op terwijl lijn 11 gewoon doorreed, omdat de passagiers net waren uitgestapt op de speciale lijn 11-halte, die in enkele minuten weer zou worden gepasseerd. Het bijzondere aan lijn 11 was, dat er geen bijwagens waren. Lijn 11 maakte een lus langs het CS om te draaien, omdat nu de passagiers instapten, die in oostelijke richting gingen. Lijn 11 reed echter via de Geldersekade en de Jodenbreestraat en niet via het Damrak en Rokin. Maar beide lijnen ontmoetten elkaar weer op de plantage. Na maar een klein stukje over de Linnaeusstraat te rijden, ging het links af naar de Indische buurt. Als je het goed beschouwde, was lijn 11 maar een betrekkelijk korte tramlijn, die eigenlijk hoofdzakelijk de Indische buurt bediende. Maar het gedeelte over de Gelderse kade en de Jodenbreestraat was ook interessant. Behalve lijn 11 maakten ook de Damraklijnen van dit deel van de route gebruik bij omleidingen. Zoals bijvoorbeeld bij de intocht van Sinterklaas.
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker