Tramcolumn
25
Radio aan; en de trein in
(180809)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Al op jeugdige leeftijd had ik besloten, dat ik later, als ik groot was
bij de radio wilde werken. Maar toen was de radio nog niet leuk maar
daar kwam een gedurfde verandering in met de komst van Radio Veronica
waar ik eigenlijk vanaf het begin vaak naar luisterde.

Tijdens een van mijn
bezoeken aan het GVB werd voorgesteld een ritje met drie-asser 903,
vroeger 503, te maken. Deze foto werd genomen aan het Flevopark.
Ik schreef jaren later, in
1967, een briefje naar Willem van Kooten of Joost den Draaier, werd
uitgenodigd om een proefprogramma te maken, werd aangenomen en kreeg een
keurige schriftelijke bevestiging. Toen ik na een paar weken verder
niets hoorde, belde ik op en Willem/Joost vertelde me, dat ik nog iets
te jong was en of ik over twee jaar weer terug wilde komen. Zo gezegd,
zo gedaan. Op 16 mei 1969 werd mijn eerste radioprogramma bij Radio
Veronica opgenomen. Een week later, op zaterdag 23 mei 1969, werd het
vanaf de boot voor Scheveningen uitgezonden. Die opnamen werden gemaakt
in de Veronica-studio’s in Hilversum. Ik was aangenomen door Jan van
Veen en voorgesteld aan Oom Bull Verweij. Samen met zijn broer, (Oom)
Jaap, zat Oom Bull in een kantoor in het Veronicapand. Hij zei: ‘Ik ben
Oom Bull en wat wil je verdienen?’

25 jarig jubileum juni 1994
Voordat we de tramrit door
Amsterdam maakten, moesten we toch eerst op de foto. We zien v.l.n.r.
eerste rij(de gastvrouwen zijn in het blauw gekleed) Simone, mijn vrouw,
ondergetekende, Tineke (de Nooy), Ab Everaars (Museum Organisatie)
Bovenste rij: Hans Wout (Museum Organisatie), Ad Bouman (ex-Radio
Veronicacollega) Jeroen Soer Direkteur.
Daardoor vierde ik later bij
Radio 10 (Gold) mijn 25, 30 en 35-jarig jubileum. Deze feestjes werden
op verschillende heel leuke en gezellige manieren gevierd. En je raadt
het al. Ook de tram, en in mindere mate de trein, waren onderdelen van
deze feestjes. Want niet alleen de tram had mijn interesse maar ook de
(Duitse) stoomtrein, dus de DB. In 1966 had ik nog korte tijd bij de
Deutsche Bundesbahn gewerkt. Later bij mijn 25-jarig jubileum had Radio
10 Gold een twee-asser of echte Blauwe wagen geregeld waarmee we een
feestelijke rit door de stad reden. Bij Station Sloterdijk stapten we
tenslotte over in een speciale jubileumtrein waarmee al treinend het
feestje verder werd gevierd en afgesloten en waar mijn ouders en Oom
Bull aanwezig waren.

25 jarig jubileum juni 1994
Links: Peter Holland, Tineke, Jeroen Soer, Herman
Heinsbroek eigenaar Radio 10,
Rechts:
Dick de Graaff, hoofd verkoop RTL, Peter van
Dam, Peter Belt, techniek, Tom Mulder.
Toen ik 30 jaar lang mijn
radioprogramma’s had gepresenteerd was dat opnieuw reden voor
feestelijkheden. Het vond nu plaats in het sfeervolle Amstel Hotel, waar
een receptie werd gegeven voor de radio-industrie en al mijn collega’s
uit mijn begintijd en de tv waren aanwezig. Hoewel we met de tram van de
Radio 10-studio’s aan de Vijzelgracht maar het Amstel Hotel hadden
kunnen rijden, maakten we gewoon gebruik van de auto. Je ziet het al: de
eenvoud vierde hoogtij. In mei 2004 was het opnieuw raak. Deze keer was
de reden, dat ik 35 jaar lang tramde en treinde en radioprogramma‘s
presenteerde.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Radio 10 Gold had nu geregeld, dat ik met de VSM (de
Veluwse Stoomtrein Maatschappij) een stoomtreinrit kon maken, waarbij
tijdens de rit ook nog werd uitgezonden op de radio. Zoals je misschien
hebt gemerkt speelden de radio en het railvervoer een grote rol in mij
leven. Maar ook bij andere radiomakers speelden de tram en trein zo’n
speciale rol. Ik noem als voorbeeld Joop van Zijl, Erik de Zwart, Herman
Emmink, Edvard Niessink, Paul van de Lugt, Lex Lammen, Kees Buurman
(overleden), Wim van Putten en nog vele anderen uit de radiowereld. Die
trein/radiocombinatie komt niet uitsluitend in Nederland voor maar
bijvoorbeeld ook in Engeland. Je ziet het als er een radio en een trein
in de buurt is, heb je echt geen last van die grote kleuters.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |