Tramcolumn
23
Ajax !
(040809)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het was vanaf het begin van jaren
’60 altijd feest in de Watergraafsmeer als Ajax speelde. Dat
vonden niet alleen de Ajax-fans, die in grote getale naar het
Ajax-stadion in de Watergraafsmeer kwamen, maar ook de fans van de
blauwe wagens. Want elke zondag om de veertien dagen werden er voor lijn
9 een flink aantal blauwen klaargezet om de vele Ajax-fans te vervoeren.
Ze reden niet de hele dag. Natuurlijk wel voor het begin van de
wedstrijd en na het slot van deze gigantenstrijd. En samen met al de
enthousiaste Ajax-fans was het best een gezellige boel in de
Watergraafsmeer.

De 449 met voetbalfans op de keerlus
van de Middenweg bij het Ajaxstadion
foto: Tom Mulder
Tijdens de voetbalwedstrijd werden de blauwe wagens,
meestal afkomstig van lijn 3, uit de dienst teruggetrokken en in de
dubbele eindlus van lijn 9 neergezet. Maar het slotfluitje van het
voetballen had nog niet geklonken of de drie man personeel per tramstel,
personeelsleden, die volgens het rooster ter beschikking hadden, werd
opgetrommeld om met de collega’s al die Ajax-fans weer naar de stad te
brengen. Na aankomst op het CS ging het weer rechtstreeks naar de Remise
Lekstraat.
Deze sensatie herhaalde zich iedere veertien dagen. Waren in de
Havenstraat niet altijd de glaasjes voor de koplantaarns beschikbaar,
zowel lijnnummer als lijnkleur, in de Lekstraat leek alles voor lijn 9
wel in voorraad te zijn. Soms was ook de 9 een omgedraaide 6 of werd van
de 6 een 9 gemaakt. Het werd natuurlijk helemaal super toen ook op lijn
24 blauwe voetbalwagens gingen rijden. En ook deze wagens kwamen uit de
Lekstraat. In 1963 zette ook de Havenstraat blauwe wagens tijdens de
spits op bijvoorbeeld lijn 24 in.
Op de vaste lijnen reden ze natuurlijk al. In het begin waren de
Lekstraatwagens niet helemaal juist ingetuigd. De 24 zat voorop rechts
en de lijnkleuren zaten links. Ik besloot ze een keer op een zonnige
zondag om te draaien, waardoor ze wel goed in de koplantaarns zaten. Dat
zag er veel beter uit en was mooier op de foto’s. Een paar weken daarna
lag er een brief van de NVBS (Nederlandse Vereniging voor
Belangstellenden in het Spoor en Tramwegwezen) in de bus waarin werd
meegedeeld, dat ik was geroyeerd, omdat ik de relatie met het GVB had
verpest. Dat nam niet weg, dat m’n foto’s er beter uitzagen. Tijdens de
voetbalwedstrijden in het Olympisch Stadion stonden de extra trams in de
Sportstraat op speciale opstelsporen.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Als de wedstrijden waren
afgelopen, gingen de trams naar de ‘instap’sporen op het Stadionplein,
waar de voetbalfans konden instappen. Natuurlijk had niet alleen lijn 24
voetbaltrams. Ook lijn 1 kende stadionextra’s maar die waren natuurlijk
veel minder spectaculair. Het waren ‘gewone’ enkelgelede wagens. Het
begin van de 60-er jaren kende nog wel meer bijzonderheden, toen voor de
allereerste keer enkelgelede trams op lijn 25 werden ingezet. Het
probleem van de enkelgelede trams was de capaciteit. Ze waren eigenlijk
alleen bestemd voor de Leidestraatlijnen. Dit had te maken met de korte
sporen op de bruggen. Het was ook vreemd, dat ze op zeer drukke
tramlijnen als lijn 10 vast werden ingezet. Maar er was toen voorlopig
geen alternatief. Die kwam er wel toen er meer dubbelgelede trams werden
afgeleverd.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |