Tramcolumn
194
SPIJKERS OP LAAG WATER
(180813)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Je zult het misschien zoeken noemen, maar sommige
‘uitingen’ van het GVB waren destijds voor ons, de passagiers en
hobbyisten, onbegrijpelijk of overbodig. Vanzelfsprekend geef ik je
enkele voorbeelden.

Bus 135 – lijn P Javakade
Op de autobussen stond vaak in de richtingfilm ‘NAAR
GARAGE’. Waarom? ‘GARAGE’ was toch ook duidelijk? Er werden zelfs
geschilderde ‘NAAR GARAGE’-borden voor de bordbussen gemaakt, die voor
op de bussen (zonder lijnfilm) werden gehangen. Met diezelfde borden
werd ook de ‘LAATSTE RIT’ aangekondigd. ‘EXTRA DIENST’ of ‘GEEN DIENST’
waren ook die extra overbodige uitingen.

83 LIJN 17 SURINAMEPLEIN
Want wat was het nut voor de al of niet wachtende
passagiers? Je kon niet meer zien wat de bestemming was en je kon
helemaal niet meer zien waar wel of niet naar toe werd gereden. In de
beginjaren (50s) stond er in de bestemmingsfilms van de Lijn 12-bussen
‘CENTRAAL STATION W.’
.jpg)
Bus 55 – lijn M – Czaar Peterstraat
Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het GVB met ‘W.’
bedoelde. Natuurlijk heb ik wel een vermoeden, hoewel ‘WEST’ een
niet-bestaande en onduidelijke bestemmingsaanduiding was. Hetzelfde
onduidelijke gold destijds voor borden, die op de kop van de
tramvoorbalkons werd gehangen.

195 LIJN 21 CS
Op de hele tram, ook op het kopkoersbord, kon je zien,
dat naar het ‘CENTRAAL STATION’ werd gereden. Op het onduidelijke bord
op de kop van de motorwagen stond plotseling ook ‘REMBRANDTPLEIN’. Dus
wie van de twee? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar ook de trams
hadden minimale mededelingen. Zoals de lijncijfers achter de voorruiten
van de wereldberoemde wachtwagens. Maar ook nietige mededelingen als
STOPT NIET, die niemand kon zien.

LIJN 26 EUROPAPLEIN
Of de talrijke emaille bordjes in de trams met erg veel
teksten met erg kleine letters. Dat gold ook voor niet brildragenden.
Bij het ingaan van de winterdienst 1963 verschenen er in eens (weer)
blauwe wagens op onder meer de lijnen 1,2 4,7,9, 13, 17!,24 en 25. De
eerste dagen van de nieuwe dienstregeling reden de twee assers extra
slecht ingetuigd. De lijnen 1 en 2-trams hadden geen lijn en
kleurenglaasjes in de koplantaarns.

172 LIJN 21 GEUZENVELD
Dus je kon niet zien op welke lijnen de trams reden! Bij
de lijn 24-trams ontbraken de kopkoersborden. Na enkele dagen werden de
ontbrekende attributen alsnog aangebracht. Ontstonden deze
onvolkomenheden door een erg late ingeving of opdracht of werd er te
laat (in Remise Havenstraat)beseft, dat de ingangsdatum in de buurt
kwam.

18 LIJN 21 RUYS DE
BEERENBROECKSTRAAT
In de 70-er jaren reden er drie-assige stellen op
Lijn 17. Een sensatie! Maar in de beugels hing het beugelcijfer van Lijn
27! In de 60-er jaren kwam het wel vaker voor, dat op enkele lijnen
‘anders’ ingetuigde trams reden. Toen de blauwen in de 60-er jaren
terugkeerden op lijn 9 als voetbalextra’s gebeurde het zeer regelmatig,
dat er geen negens in de koplantaarns prijkten, maar omgekeerde zessen.
Van Lijn 6! Nou heb ik het nog niet eens over de vele verkeerde
bestemmingen, die regelmatig waren voorgedraaid in de richtingfilms.

KROMHOUT 259 LIJN M CZAAR PETERSTRAAT
Een ander fraai voorbeeld waren de ‘foute’ richtingfilms,
die waren gebruikt in vele tramseries, die dienst deden op lijn 20. Vaak
werd Sloterdijk als bestemming voorgedraaid. Alleen de films van de
780-ers waren geschikt gemaakt voor lijn 20! Al lang geleden hebben wij
afscheid genomen van de brievenbussen van de POSTERIJEN, dat in zeer
kleine letters op de brievenbussen prijkte. Waar is m’n bril?
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |