Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 194

Share |

SPIJKERS OP LAAG WATER (180813)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Je zult het misschien zoeken noemen, maar sommige ‘uitingen’ van het GVB waren destijds voor ons, de passagiers en hobbyisten, onbegrijpelijk of overbodig. Vanzelfsprekend geef ik je enkele voorbeelden.

 
Bus 135 – lijn P Javakade

Op de autobussen stond vaak in de richtingfilm ‘NAAR GARAGE’. Waarom? ‘GARAGE’ was toch ook duidelijk? Er werden zelfs geschilderde ‘NAAR GARAGE’-borden voor de bordbussen gemaakt, die voor op de bussen (zonder lijnfilm) werden gehangen. Met diezelfde borden werd ook de ‘LAATSTE RIT’ aangekondigd. ‘EXTRA DIENST’ of ‘GEEN DIENST’ waren ook die extra overbodige uitingen.


83 LIJN 17 SURINAMEPLEIN

Want wat was het nut voor de al of niet wachtende passagiers? Je kon niet meer zien wat de bestemming was en je kon helemaal niet meer zien waar wel of niet naar toe werd gereden. In de beginjaren (50s) stond er in de bestemmingsfilms van de Lijn 12-bussen ‘CENTRAAL STATION W.’


Bus 55 – lijn M – Czaar Peterstraat

Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het GVB met ‘W.’ bedoelde. Natuurlijk heb ik wel een vermoeden, hoewel ‘WEST’ een niet-bestaande en onduidelijke bestemmingsaanduiding was. Hetzelfde onduidelijke gold destijds voor borden, die op de kop van de tramvoorbalkons werd gehangen.


195 LIJN 21 CS

Op de hele tram, ook op het kopkoersbord, kon je zien, dat naar het ‘CENTRAAL STATION’ werd gereden. Op het onduidelijke bord op de kop van de motorwagen stond plotseling ook ‘REMBRANDTPLEIN’. Dus wie van de twee? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar ook de trams hadden minimale mededelingen. Zoals de lijncijfers achter de voorruiten van de wereldberoemde wachtwagens. Maar ook nietige mededelingen als STOPT NIET, die niemand kon zien.


LIJN 26 EUROPAPLEIN

Of de talrijke emaille bordjes in de trams met erg veel teksten met erg kleine letters. Dat gold ook voor niet brildragenden. Bij het ingaan van de winterdienst 1963 verschenen er in eens (weer) blauwe wagens op onder meer de lijnen 1,2 4,7,9, 13, 17!,24 en 25. De eerste dagen van de nieuwe dienstregeling reden de twee assers extra slecht ingetuigd. De lijnen 1 en 2-trams hadden geen lijn en kleurenglaasjes in de koplantaarns.


172 LIJN 21 GEUZENVELD

Dus je kon niet zien op welke lijnen de trams reden! Bij de lijn 24-trams ontbraken de kopkoersborden. Na enkele dagen werden de ontbrekende attributen alsnog aangebracht. Ontstonden deze onvolkomenheden door een erg late ingeving of opdracht of werd er te laat (in Remise Havenstraat)beseft, dat de ingangsdatum in de buurt kwam.


18 LIJN 21 RUYS DE BEERENBROECKSTRAAT

 In de 70-er jaren reden er drie-assige stellen op Lijn 17. Een sensatie! Maar in de beugels hing het beugelcijfer van Lijn 27! In de 60-er jaren kwam het wel vaker voor, dat op enkele lijnen ‘anders’ ingetuigde trams reden. Toen de blauwen in de 60-er jaren terugkeerden op lijn 9 als voetbalextra’s gebeurde het zeer regelmatig, dat er geen negens in de koplantaarns prijkten, maar omgekeerde zessen. Van Lijn 6! Nou heb ik het nog niet eens over de vele verkeerde bestemmingen, die regelmatig waren voorgedraaid in de richtingfilms.


KROMHOUT 259 LIJN M CZAAR PETERSTRAAT

Een ander fraai voorbeeld waren de ‘foute’ richtingfilms, die waren gebruikt in vele tramseries, die dienst deden op lijn 20. Vaak werd Sloterdijk als bestemming voorgedraaid. Alleen de films van de 780-ers waren geschikt gemaakt voor lijn 20! Al lang geleden hebben wij afscheid genomen van de brievenbussen van de POSTERIJEN, dat in zeer kleine letters op de brievenbussen prijkte. Waar is m’n bril?

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker