Tramcolumn
19
Stadionextra's
(060709)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het was vanaf het begin van jaren
’60 altijd feest in de Watergraafsmeer als Ajax speelde. Dat
vonden niet alleen de Ajax-fans, die in grote getale naar het
Ajax-stadion in de Watergraafsmeer kwamen, maar ook de fans van de
blauwe wagens. Want elke zondag om de veertien dagen werden er voor lijn
9 een flink aantal blauwen klaargezet om de vele Ajax-fans te vervoeren.
Ze reden niet de hele dag. Natuurlijk wel voor het begin
van de wedstrijd en na het slot van deze gigantenstrijd. En samen met al
de enthousiaste Ajax-fans was het best een gezellige boel in de
Watergraafsmeer. Tijdens de voetbalwedstrijd werden de blauwe wagens,
meestal afkomstig van lijn 3, uit de dienst teruggetrokken en in de
dubbele eindlus van lijn 9 neergezet. Maar het slotfluitje van het
voetballen had nog niet geklonken of de drie man personeel per tramstel,
personeelsleden, die volgens het rooster ter beschikking hadden, werd
opgetrommeld om met de collega’s al die Ajax-fans weer naar de stad te
brengen.
Na aankomst op het CS ging het weer rechtstreeks naar de Remise
Lekstraat. Deze sensatie herhaalde zich iedere veertien dagen. Waren in
de Havenstraat niet altijd de glaasjes voor de koplantaarns beschikbaar,
zowel lijnnummer als lijnkleur, in de Lekstraat leek alles voor lijn 9
wel in voorraad te zijn. Soms was ook de 9 een omgedraaide 6 of werd van
de 6 een 9 gemaakt. Het werd natuurlijk helemaal super toen ook op lijn
24 blauwe voetbalwagens gingen rijden. En ook deze wagens kwamen uit de
Lekstraat. In 1963 zette ook de Havenstraat blauwe wagens tijdens de
spits op bijvoorbeeld lijn 24 in. Op de vaste lijnen reden ze natuurlijk
al. In het begin waren de Lekstraatwagens niet helemaal juist ingetuigd.
De 24 zat voorop rechts en de lijnkleuren zaten links.

Foto: Tom Mulder
Ik besloot ze een keer op een zonnige zondag om te
draaien, waardoor ze wel goed in de koplantaarns zaten. Dat zag er veel
beter uit en was mooier op de foto’s. Een paar weken daarna lag er een
brief van de NVBS (Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het
Spoor en Tramwegwezen) in de bus waarin werd meegedeeld, dat ik was
geroyeerd, omdat ik de relatie met het GVB had verpest. Dat nam niet
weg, dat m’n foto’s er beter uitzagen. Tijdens de voetbalwedstrijden in
het Olympisch Stadion stonden de extra trams in de Discusstraat op
speciale opstelsporen. Als de wedstrijden waren afgelopen, gingen de
trams naar de ‘instap’sporen op het Stadionplein, waar de voetbalfans
konden instappen. Natuurlijk had niet alleen lijn 24 voetbaltrams.

Foto: Tom Mulder
Ook lijn 1 kende stadionextra’s maar die waren natuurlijk
veel minder spectaculair. Het waren ‘gewone’ enkelgelede wagens. Het
begin van de 60-er jaren kende nog wel meer bijzonderheden, toen voor de
allereerste keer enkelgelede trams op lijn 25 werden ingezet. Het
probleem van de enkelgelede trams was de capaciteit. Ze waren eigenlijk
alleen bestemd voor de Leidestraatlijnen. Dit had te maken met de korte
sporen op de bruggen. Het was ook vreemd, dat ze op zeer drukke
tramlijnen als lijn 10 vast werden ingezet. Maar er was toen voorlopig
geen alternatief. Die kwam er wel toen er meer dubbelgelede trams werden
afgeleverd.
VERVOLG DIASHOW: DE BOLKOPPEN VAN
TOM MULDER
Meer over
stadionvervoer >>
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |