Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 188

Share |

9 SEPTEMBER 1962 (250513)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als ik zo de titel van dit hoofdstuk bekijk, realiseer ik me, dat het zo’n 50 jaar geleden is. Het was de climax van 1½ jaar hard werken voor de baanwerkers van het Gemeente Vervoer Bedrijf. Wat zou resulteren in één van de ongelofelijke Amsterdamse tramwonderen van de vorige eeuw. Het wonder heette TRAMLIJN 17 en in de kranten van 1961 stond, dat deze nieuwe tramlijn Osdorp zou verbinden met de oude stad.


De 618 staat hier op 9 september 1962 op het Dijkgraafplein. Als allereerste lijn 17 wagen. Vlak voor 7 uur. Vlak voor vertrek.

Eerst moest er natuurlijk over gestemd worden in de Amsterdamse Gemeenteraad. Die stemming ging maar op het nippertje goed! Redelijk snel daarna werd het gemeentebesluit werkelijkheid. Omdat plotseling tramrails verschenen op het dijklichaam, dat later de Cornelis Lelylaan zou worden.


Door de voorlopig nog tien niet afgeleverde 635-ers werden ook de 602-ers ingezet. 632, lijn 17, Dijkgraafplein.

Die rails werden gedumpt in het zand van wat later de brug over de Westlandgracht vóór het Surinameplein zou worden en verderop in de buurt van de Ringdijk. Ik wist werkelijk niet wat er gebeurde! Ik kon ook niet wachten, totdat de baanwerkers aan het klusje zouden beginnen.


Op 8 september 1962 stonden 10 spiksplinternieuwe  635-ers op Tussenmeer. Nadat de vrouw van Wethouder van Wijk van Openbaar Vervoer de openingsrit had gereden.

Er was nog helemaal geen Cornelis Lelylaan! Alleen veel gestort zand op de plek waar te zijner tijd trams naar Osdorp zouden rijden. Er was ook nog helemaal geen rijbaan voor het snelverkeer of fietspaden voor het Overtoomse Veld of voor Osdorpfietsen of voor Slotervaartbrommers. Buslijn 22 hobbelde tijdelijk op de noodweg langs de Cornelis Lelylaan.


Op zondag 9 september 1962 waren de 8 (+1 extra, een kleine gelede) lijn 17-trams de hele dag afgeladen met nieuwsgierige passagiers. 641 – Johan Huizingalaan / Cornelis Lelylaan.

Binnen korte tijd werden de neergelegde railstaven échte rails door de hardwerkende baanwerkers. Waar ik de meeste gezichten nog van zou herinneren. Ondanks de nog grotendeels ontbrekende Cornelis Lelylaan ging het railleggen in een hoog tempo door. Waar ik me in 1961 over verbaasde, waren de groefrails voor het project, waar ik echte spoorstaven verwachtte.


Maandenlang hielpen de slijpwagens SL 2 en SL 3 (op trucks van twee 301-320-ers) bij de aanleg van de trambaan naar Osdorp. Hier staat de SL 2 in de lus van de Van Suchtelen van Haarestraat.

In een dikke anderhalf jaar was de hele klus geklaard. Plotseling lag er een complete trambaan met bovenleidingmasten tot aan het Dijkgraafplein. Verweg tegen de Haarlemmermeerpolder aan. De bekisting van de nieuwe viaducten was nauwelijks verdwenen.


De GVB-diesellok speelde een belangrijke rol bij de aanleg van de Osdorptrambaan. Onder meer trok hij de zeer antieke bovenleidingmontage wagen uit de begintijd van de electrische Amsterdamse tram. Tussen Meer.

Ik verbaasde me over wat details. Zoals de railslinger bij het Osdorpplein en de extra tramlus op die plek. Waar zou die nou voor dienen? Natuurlijk was er nog helemaal geen A10, dus ook geen verkeersviaducten.


De 640 met vlaggetjes op lijn 17 op de Cornelis Lelylaan op 8 september 1962. De dag van de officiële opening.

Wel de haltes van de Derkinderenstraat, de Johan Huizingalaan en tenslotte de Piet Wiedijkstraat. Deze drie haltes hadden twee niveaus, bóven de trambaan voor lijn 17 en daaronder voor de rest van de wereld, die via een trap bereikbaar was. Toen de rails er eenmaal lagen, duurde het niet lang voordat er échte trams verschenen.


De 645 op Tussenmeer. Na de officiele openingsrit met de 645, 644, 643, 642, 641, 640, 639, 638, 637, 636, 635. De 645 werd bestuurd door de vrouw van Wethouder van Wijk van Openbaar Vervoer. Er was veel bekijks van de nieuwsgierige Osdorpers.

In dit geval de toenmalige SL2 en de SL3 (ex 301-320-trucks) en de hoogbejaarde bovenleiding-montagewagen uit de tijd van de eeuwwisseling!. Zij hielpen bij wat baanklussen, die nog moest gebeuren. Zoals de montage van de bovenleiding met de verschillende afsluiters.


Daar stond het rijtje nieuwe 635-ers met vlaggetjes na de officiele openingsrit op Tussenmeer. De openingsrit vond plaats om 10.30 u. van het Surinameplein naar Osdorp. Rond 13.30 u. waren de trams terug op het Surinameplein. Waar een aantal 110-autobussen de genodigden mee terug nam naar de Remise Havenstraat.

Ik durf het bijna niet te vertellen. Maar ik mocht constant meerijden met de slijpwagens. Ik maakte op de Lelylaan ook m’n tweede krantenfoto voor Het Vrije Volk! Samen met de SL 2. Ik was 14! Na een dag werken gingen de slijpwagens vaak terug naar de Remise Havenstraat of ze bleven gewoon staan. Zaterdagmorgen 8 september 1962 was de officiële opening, door de vrouw + hoed van de wethouder,van de trambaan naar Osdorp.


Al snel na de openingsdag verschenen de enkelgeledes op lijn 17. 583 op Tussen Meer. 15-9-1962.

Met de gloednieuwe trams 645, 644, 643, 642, 641, 640, 639, 638, 637, 636 en 635. De hobbyisten verwachtten toen, dat één van deze trams op zondag 9 september 1962 om 7 uur aan de eerste tramrit van Osdorp naar het Centraal Station zou beginnen. En die officieel 35 minuten zou duren! Het stond op de rijtijdentabel. Maar er was die herfstige zondagmorgen geen 635-er te bekennen in Osdorp. Want de eerste lijn 17-tram was de 618! Ik word er helemaal emotioneel van.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker