Tramcolumn
186
DE FEESTELIJKE BORDBUSSEN
(280413)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Er zal geen vervoerbedrijf zijn in Nederland dat zijn
klanten zo vaak heeft verrast met nieuwe vervoersproducten als het
Gemeente Vervoer Bedrijf in Amsterdam. Ik had het al eens over de
sensationele autobusserie, de halfautomaten, DE OMVORMERS.

4
- LIJN 22 SURINAMEPLEIN
Zij dateren van 1948. In een vorig stukje werden ook de
andere autobusseries genoemd, die in de 50-er jaren in groten getale het
levenslicht zagen. De wagens van de allereerste busserie waren de
bussen, die bepalend werden voor de opvallende ‘new 50s look’-bussen met
een gelijke uiterlijke verschijning als hun meer dan 200 soortgenoten.

5 - LIJN 46 SPUISTRAAT
De nummering van de bussen begon in 1954 toepasselijk bij
‘1’. Dat zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen en veel boze gezichten
bij de klassieke tramfans. Want er was al een nummer ‘1’! Een tram! En
nog wel een Utrechtenaar! Nou niet lang meer! Door de komst van de 20
eerste AEC-bussen werden de Utrechtenaren vernummerd in de 301-312. Voor
de echte tramfans gingen alle Amsterdamse autobussen nu in het
verdomhoekje.

9 - LIJN 15 AMSTELSTATION
Niet voor een week, maar voor vele jaren! De 1-20-bussen
hadden een modern uiterlijk. Alleen de lijn- en bestemmingsaanduiding
waren nog van de vorige generatie! Dus de 1-20 hadden lijnborden op het
front van de bus en op de achterzijde. Aan de zijkant verscheen opnieuw
het lijn- + bestemmingsbord. De 1-20-ers verschenen op veel buslijnen.

9 - LIJN 20 RUYS
DE BEERENBROECKSTRAAT
Zowel vanuit Garage Oost aan de Linnaeusstraat en de
Oranje Vrijstaatkade en later ook vanuit Garage West (de erg grote
nieuwbouw aan de Jan Tooropstraat). De allereerste lijn voor de
bordbussen was lijn E van het Amstel Station naar het Haarlemmermeer
Station. Kort daarna verschenen ze ook op lijn 21 van Station Sloterdijk
naar Geuzenveld na opening van het (tijdelijke) Station Sloterdijk.

16 - LIJN 23 STADIONSTRAAT
Maar toen was Garage West geopend. Na enkele jaren werden
de 1-20-ers voornamelijk ingedeeld op de nieuwbouwlijnen in west. Zoals
19, 21, 22 en 23. Maar ze reden eerst ook op lijn F en later zelfs op
lijn 15! In latere jaren werd busnummer 13 aan de rechtervoorzijde
ernstig beschadigd bij een aanrijding en ging buiten dienst en werd
gestald in Garage Noord.

17 - LIJN L NASSAUPLEIN
Jaren daarvoor werden de 8,9 en 10 lesbussen. De 1-20
waren de eerste voorverkiezers. Een schakelsysteem, dat ook bij veel
volgende series werd toegepast. Eigenlijk bij alle 50-er jaren series.
Behalve bij de Leylands en de 55-70. Daarna zag je het schakelsysteem
nooit meer terug. Opvallend was de bruine decoratie aan de binnenkant
van de 1-20-ers. Het leek op linoleum, dat ook bij vloeren werd
gebruikt.

18 - LIJN 21 RUYS
DE BEERENBROECKSTRAAT
De 1-20-ers waren voor 1954 modern uitziende bussen.
Helemaal in vergelijking met hun voorgangers, de Omvormers. De
modernisering ging maar door en uitte zich bij iedere volgende
GVB-autobusserie. De 1-20 was slechts een relatief kleine serie. Net
zoals de 21-32, de 33-52, de 55-64, de 65-70, de 71-85 en de 85-105.
Maar toen barste de bom en kwam het tijdperk van de heel grote
autobusseries, de 200-244 en de 250-294.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |