Tramcolumn
185
OOH, NIEUWE TRAMS!
(080413)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Ik heb het al eens laten vallen, dat ik in 1956 voor de
eerste maal een 1200 op lijn 13 zag verschijnen op de Westelijke
Toegangsbrug richting CS. Ik dacht in een split second, dat het GVB
zonder te overleggen nieuwe trams had gekocht. De reden voor die blije
gedachte was het erg hoge wagennummer. In de 1200! Binnen een halve
seconde realiseerde ik me toen, dat het dezelfde ‘oude’ AEG-er moest
zijn, die ik al jaren kende.

1252 LIJN 13 SLOTERMEER
Maar dan met een 1 voor het ‘oude’ nummer. Wat een
teleurstelling! Het is wat vreemd om op te schrijven, maar in mijn geest
heb ik een soort computer. Hij dateert van ca. 1954 toen de meeste
mensen nog nooit van een computer hadden gehoord. Al decennia blijkt,
dat ik een top 6 heb van voor mij erg belangrijke tramlijnen. Dat zijn
3, 12, 10, 17, 27 én 13!

1265 LIJN 6 STADIONSTRAAT
Ze staan in mijn geest gegrift als tramlijnnummers, die
voor een stuk een deel van mijn leven zijn geworden. Omdat ik in de
eerste jaren van m’n aardse bestaan kennelijk het meest met deze
tramlijnen werd geconfronteerd. Ik leg uit waarom. Lijn 12 was de
tramlijn, waar ik als peuter mee werd geconfronteerd, omdat die in mijn
leefomgeving opereerde en daardoor de basis vormde voor mijn interesse
in Amsterdamse trams.

1268 LIJN 7 PLANTAGEPARKLAAN
De lijnen 3 en 10 sloten bij die lijn 12-basis aan. Omdat
ons gezin verhuisde van de lijn 12-buurt naar Slotervaart, werd ik (voor
de tweede keer) geconfronteerd met de spectaculaire aanleg van een
tramlijn, 17. En was ik getuige van de eerste dienstregelingdag van deze
tramlijn. Ook dat heeft diepe indruk op me gemaakt. Lijn 27 hoorde daar
natuurlijk ook feestelijk bij. Maar nu lijn 13! Een vreemde eend in de
bijt? Nee, in tegendeel.

1272 LIJN 13 SLOTERMEER
Een jarenlange vriendin van m’n moeder verhuisde van
Amsterdam-noord naar Slotermeer. Dus Slotermeerse bezoeken werden
voortaan, vaak en altijd met de toen heel erg lange lijn 13 gedaan. Ik
zag de Slotermeerlijn zelfs gedeeltelijk aanleggen door eerdere
bezoeken. Lijn 13 was zo leuk door de route waar je onder meer ook de
Haarlemse tram tegenkwam.

1276 LIJN 7 FREDERIKSPLEIN
Als je eenmaal zo’n band hebt door het leuke materieel is
die band er voortaan voor je hele leven. En als je op jonge leeftijd,
door een bestuurder in 1963 wordt uitgenodigd de 621 naar de kop van het
Slotermeerse eindpunt te rijden, is zo’n gebeurtenis een film geworden,
die regelmatig in je geest wordt afgedraaid. Die AEG-ers, later dus
1200-en, werden tevens vrienden voor het leven.

1281 LIJN 13 SLOTERMEER
Ik vond de 1200-en toen in de 50-er jaren eigenlijk
leuker dan de blauwen, omdat je zo mooi dicht naast de bestuurder kon
staan. De AEG-ers waren over de gehele lengte breed, terwijl de blauwen
spits toeliepen en dus minder ruimte hadden. Ik zag wel de eerste
blauwen de eerste lijn 13-1200-en tijdelijk vervangen of bijstaan! De
nieuwe tijd was begonnen. De AEG-ers hielden het gelukkig toch nog
redelijk lang vol. Je zag de 1200-en op de lijnen 7, 13 en 16 (en 23).
Totdat ze in maart 1960 het tijdelijke met het eeuwige tramleven hadden
geruild.

1288 LIJN 7 PLANTAGEPARKLAAN
Voor de echte tramhobbyist hebben we kosten nog moeite
gespaard door de overlevende wagennummers van de 1200-en nog één keer
achter elkaar te zetten. Hier komen ze:1236, 1238, 1245, 1248, 1250,
1251, 1252, 1263, 1265, 1268, 1270, 1272, 1273, 1276, 1277, 1278, 1281,
1287, 1288, 1289, 1292, 1295, 1297 en 1298. De ruimte voor passagiers in
de AEG-ers was maar klein. Helemaal op de drukke lijn 13. De
716-bijwagens waren, leek het, nog kleiner.

1292 LIJN 13 SLOTERMEERLAAN
Maar hun geboortejaar was ongeveer hetzelfde als dat van
de AEG-motorwagens. De grootbordessers, 236-390, hebben voor een zeer
belangrijk deel en vele decennia het gezicht van de Amsterdamse tram
bepaald. En enkele van deze grote tramserie werd bijna 50 jaar oud.
GVB-petje af! Lijn 13 was voor mij één groot avontuur! Ik besluit met
het noemen van de verwarmde buslijn 13S, die de erg drukke maar koude
tramlijn 13 kwam bijstaan in de spitsuren. En ook van deze
wereldschokkende gebeurtenis op de eerste dag, met erg veel sneeuw, was
ik ooggetuige.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |