Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 177

Share |

HOUDT U STEEDS GOED VAST DUBBELE REMMEN (171212)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In het voorjaar van 1956 werden de twee- en drieassers uitgerust met een aantal nieuwe onderdelen. Zijnde magnetische remblokken, die aan beide kanten dubbel uitgevoerd tussen de wielen bungelden. Alleen de blauwe wagens en de drieassers werden verwend met deze nieuwigheden. De oudere grootbordessers werden niet uitgerust met de blokken.


386 LIJN 7 PLANTAGEPARKLAAN mét richtingaanwijzers

Het argument was destijds, dat er geen ruimte voor de blokken was. Maar bij de werkwagen R1 (eerst motorwagen 321) lukte dat later wel. Bij de grootbordessers werden wel, door een verkeerswetwijziging, richtingaanwijzers aangebracht. Zij waren eenvoudiger qua uitvoering dan op de blauwen en drieassers. Bij de grootbordessers waren het gewoon oranje gloeilampen.


396 LIJN 3 RUYSCHSTRAAT Zonder richtingaanwijzers

De ‘modernere’ series kregen echte modern uitziende richtingaanwijzers. Een en ander had te maken met de te gevaarlijk geworden verkeersdrukte. Tot 1956 bestonden de magnetische blokken niet. Wel het enorme groeiende aantal aanrijdingen tussen trams en auto’s. Omdat zonder blokken er door de trams nauwelijks kon worden geremd. Metalen tramwielen op metalen rails zorgden eigenlijk, met het tramgewicht, alleen maar voor grote onzekerheid.


397 LIJN 3 MARNIXSTRAAT Zonder richtingaanwijzers en elektrische ruitenwissers

Het aantal heftige botsingen was enorm toegenomen. Het werd zo erg, dat de kranten er vol van stonden. Veel hele voorbalkons werden er afgereden, waarbij ook dodelijke slachtoffers vielen. Sommige trams werden na een aanrijding uit de dienst genomen, zoals enkele 476-ers, zodat de remmen door de politie extra konden worden gecontroleerd. In alle trams met blokken verschenen bordjes met de tekst ‘HOUDT U STEEDS GOED VAST DUBBELE REMMEN’.


397 LIJN 4 WESTELIJKE TOEGANGSBRUG

Bij de drieassers waren de emaille bordjes in drieasser stijl. Sinds kort, dus bijna 60 jaar later, begrijp ik wat met de tekst werd bedoeld. Het werd tijd. Door de magnetische blokken is er inderdaad sprake van dubbele remmen. Ik vond destijds, dat de waarschuwingstekst meer angst inboezemde dan dat je je veiliger voelde in de tram. In 1956 had ik meer de neiging angstig om me heen te kijken. Omdat je het gevoel kreeg, dat de trams misschien sneller waren gaan rijden. Er verschenen ook andere hulpstukken om je in de trams aan vast te pakken. Zoals de handvatten op de houten stoelen en banken in de tweeassers.


401 LIJN 9 WATERGRAAFSMEER Zonder magnetische blokken en elektrische ruitenwisser

Technisch veranderde ook een en ander. Maar dat had niets met de remmen te maken. Zoals de aangebrachte eenvoudige grove bedieningsknoppen voor de richtaanwijzers in de grootbordessers en de modernere knoppen en handles in de blauwen en drieassers. Daarnaast kregen de blauwen en de drieassers elektrische ruitenwissers. De bestuurders moesten het ruitenwissen bij de grootbordessers met de hand blijven doen. Vooral de handle voor de blokken in de blauwen bij de voorruit werd een opvallend, gevaarlijk uitziend onderdeel voor de bestuurders.


R1 (321) LIJN - CW TOLLENSSTRAAT

De drieassers kregen een blokkenpedaal bij de bestuurder. Er zullen toch zeker enkele maanden mee zijn gemoeid om de nieuwe onderdelen aan te brengen. Nogmaals al deze nieuw aangebrachte apparatuur zorgde bij de passagiers voor alleen maar meer onzekerheid. Want was het nog wel veilig om met de tram te reizen? Alle gelede wagens werden tijdens de fabricage vanzelfsprekend al met de remblokken en de waarschuwingsbordjes uitgerust. Zelfs werd er een rood bord geschilderd met een opvallende mededeling voor REMPROEVEN! Dat bord werd tijdens remproeven achterop de trams gehangen en zag er dus gevaarlijk uit. Maar ook zo’n belangrijk onderdeel als de magnetische remblokken zorgde voor het voortbestaan van de tram in Amsterdam.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker