Tramcolumn
172
LAAT JE TRANEN MAAR DE VRIJE LOOP (071012)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Terwijl we met
z地 allen nog dagelijks, in gedachten, genieten van de 80 blauwe wagens
willen we er eigenlijk niet aan denken dat de meeste blauwen ons al zo地
45 jaar geleden verlieten. Op een enkele museumtram na. Het was in de
60s ook niet zo, dat de blauwe serie van de een op de andere dag er
plotseling niet meer was.

Dat maakte het juist
zo erg. Je wist, dat ze tenslotte allemaal (op een heel enkele museale
uitzondering na) tot het verleden zouden horen. Deze pijnlijke
gebeurtenissen hadden eerder ook al meerde malen plaatsgevonden. Zonder
rekening te houden met de nabestaanden. Die emotie was er ook na het
verdwijnen van de Unions, de grootbordessers en de Utrechtenaren. Maar
het gold in mindere mate ook voor de drie-assers en de gelede wagens.
Die serienamen zijn maar enkele woorden. Maar het aantal gesloopte
tramwagens was bijna misdadig.

Het liep in de
honderden zo niet duizenden. Dat zag je alleen al aan de foto痴 van de
sloopterreinen, binnen en buiten de stad, met heel veel afgedankte
tramwagens. Tijdens het slopen leek er geen einde te komen aan die
slachtpartijen. In Den Haag bijvoorbeeld was zo地 slooppartij nog
heviger omdat de trams van de buitenlijnen eerst in de fik werden
gestoken. Vreselijk! En iedere keer zag je je favoriete nummers voorbij
komen en verdwijnen. Nou was het afscheid van oude trams niet
uitsluitend van toepassing op trams van vroeger, maar ook op de enorm
grote aantallen gelede wagens zo地 10 jaar geleden.

Hun gewelddadige
afscheid had eigenlijk hetzelfde effekt. Omdat wij de
trambelangstellenden deze trams decennia lang hadden gevolgd en je ze
dan plotseling aan hun einde ziet komen. Er zou eigenlijk een
politieverbod op het slopen van trams moeten komen. Als dat dan toch zou
gebeuren, zouden trams zeker niet op hun kant moeten liggen. Want een
tram blijft een tram! Wat bijna net zo erg is als een gesloopte tram is
een foto van een gesloopte of te slopen tram.

Zelfs een gesloopte
drieasser ziet er dan zielig uit. Zeker als ze op elkaar zijn gestapeld.
Het vervelendst is als je een wagen van een serie nog door Amsterdam
ziet huppelen, terwijl een seriegenoot de laatste adem heeft
uitgeblazen. Voor ons de hobbyisten leefde iedere tram! Ze hadden ook
allemaal een eigen karakter. De ene wagen was sneller dan een
soortgenoot. Dat gold al bij de blauwe wagens en herhaalde zich bij de
gelede wagens. Er was 鳬n uitzondering! De drieassers. Heb jij wel eens
een snelle drieasser gezien? Direct even de krant bellen! De 725-ers
waren ook weer bijzonder. Het leek/scheen of ze 疝lemaal van slechte
kwaliteit waren. Je hoefde ze bijna niet te slopen! Ze vielen als het
ware vanzelf uit elkaar. De meesten van ons weten het nog allemaal.

Ook dat de trams
uiteraard spiksplinternieuw in Amsterdam arriveerden. En de nieuwe
wagens waren niet te vergelijken met het bestaande materieel. Het gekke
is dat hobbyisten in grote getale op zo地 spiksplinternieuwe tram zaten
te wachten. Als ze dan met zo地 nieuwe wagen waren meegereden, zag je de
tramfreaks misschien pas weer als diezelfde trams aan het einde van zijn
40 jarige loopbaan waren gekomen. Het meest wonderlijke was toen tegen
het eind van de vorige eeuw veel gelede wagens in de nieuwe blauw-witte
kleur op straat verschenen. Ze zagen er mooier uit dan toen ze nieuw
waren rond 1960. Nog geen 5 jaar later waren die pas prachtig
geschilderde trams alweer gesloopt. Ja, er overleefde slechts een enkele
museumtram deze langdurige tramoorlog.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |