Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 169

Share |

DE SCHAKELKASTEN (270812)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Schakelkasten op de voorbalkons van trams waren één van de vele belangrijke oorzaken van de aantrekkelijkheid van trams voor hobbygenoten. Natuurlijk was ik helaas geen GVB-er, maar wat me al zo’n 50 jaar heeft verbaasd, zijn de onderlinge opmerkelijke verschillen van de schakelkasten en hoe moderner de trams hoe groter de verschillen.

Het begon destijds al met de Unions, de AEG-ers, de Siemens Shuckerts, de ‘hoge’ AEG-ers, de ‘lage’ blauwe wagens (later 2 soorten schakelkasten), de ‘hoge’ blauwen, de drie-assers, de (eerst kleine) tweedelige gelede wagens, de driedelige gelede wagens, de stuurstroomwagens, de elektronen, de LHB-ers, de blokkendozen, de 817-ers , de 901-ers en de Combino’s. Natuurlijk mag ik niet het werkmaterieel vergeten, hoewel hun carrieres gewoon, op ’n enkele uitzondering na, eerst het meest in het personenvervoer lagen. Wat opviel was de installatie bij de ‘nieuwe’ werkwagens van oude Siemens schakelkasten waar eerst in hun ‘hoge’ blauwen tijd grote Kiepe-kasten stonden. Ik kan me voorstellen, dat er natuurlijk in 50 jaar technisch veel is veranderd op het gebied van tramschakelkasttechnieken.

Wat ik niet begrijp, is dat (bijna) elke aangeschafte tramserie vanaf 1957 ‘anders’ was. Had dat met de ontwikkeling van de schakelkasttechnieken te maken of hing het gewoon af van uit welke hoek de wind waaide? Volgens mij hebben die wijzigingen de aanschafprijs van de verschillende series enorm hoger gemaakt. Iedere hobbyist constateerde bijvoorbeeld dat de elektronen populair waren. Zeker bij de trambestuurders. Waarom wordt dan het principe van elektronische besturing niet vervolgd in de opvolgende series? Het antwoord op die vraag: door technische problemen. Het was wel opvallend, dat alleen geledes van de eerste twee series naar Poznan in Polen gingen. Het gold niet voor de schijnbaar modernere elektronen. Zij kwamen niet verder dan Moerdijk (?!) waar een tiental elektronen werd gestald in afwachting van....... Zodat ze als reserve (!) konden dienen voor eventueel falende (!) nieuwe Combino’s. Ik kan me voorstellen, dat de computertechniek van de 21e eeuw de elektronen had ingehaald.

De computertechniek van de tweede helft van de 60-er jaren is natuurlijk opmerkelijk en gigantisch veranderd als je dat vergelijkt met de techniek van de 21e eeuw. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de techniek van de 817-ers en de 901-ers, die toch ook al weer meer dan 20 jaar oud is. Deze series zijn eigenlijk de nieuwe 670-ers. Ook hun techniek is (eigenlijk tien jaar terug al) sterk verouderd. Dus deze trams zul je zeker nooit in Poznan aantreffen. Ik vrees zelfs dat de 817-ers of de 901-ers mogelijk 2020 niet eens gaan halen. De eerste geledes hadden schakelkasten, die werden ondersteund door een servomotor. Toen de servomotoren ernstige ouderdomsverschijnselen vertoonden en lawaaiierig werden, werden ze verwijderd. Dat was bij de 851-ers en de 602-ers.

De bestuurdersstang werd vervangen door een rechtstreeks schakelwiel. Dus was de tram weer een tram. Uiteraard ging de ontwikkeling van de techniek maar door. Wat goed is te zien bij de Combino’s. Er is maar een klein pookje overgebleven. Deze Combino’s zullen nog zo’n jaar of twintig door Amsterdam trammen. Ik verwacht, dat er niet meer veel zal veranderen op het gebied van schakelkasten in trams. Wat ik wel verwacht is, dat de elektrische installaties nog compacter zullen worden door de ontwikkeling van de elektronica.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker