Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 166

Share |

STUKKIE DOORLOPEN, ALSTUBLIEFT (150712)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

En dan nu eindelijk een onderwerp waar ik tientallen jaren op heb gewacht. Microfoons! In de trams en bussen. Ze verschenen vanaf het midden van de 50-er jaren om in de kleine geledes het conducteurs en bestuurders te vergemakkelijken om voor de passagiers interessante mededelingen te doen. Zoals het afroepen van haltes en andere mededelingen zoals de vraag ruimte te maken voor nieuwe passagiers.

Toen de gelede wagens in 1957 e.v. werden geboren, waren de microfoons nog bijna meer bijzonder dan de gelede wagens zelf. De bestuurders en conducteurs hadden er zelf heel veel plezier in om de door deze microfoons te grappen en te grollen. De ene geslaagde grap na de andere vloog de passagiers onbetaald om de oren. Voor het GVB liep de grappenmakerij echter totaal uit de hand, zodat de bestuurdermicrofoons na korte tijd weer werden verwijderd.

De enige tot de passagiers pratende collega’s waren nu de conducteurs, die, behalve dat zij haltes afriepen, ook de passagiers voortdurend vermanend toespraken dat zij moesten doorlopen in de trams (en bussen)en daardoor ook nieuwe passagiers een plaatsje te gunnen. Er waren veel kleurrijke variaties op dit thema. Ik vond dat wat met die microfoons! Het was voor mij toen een teken, dat het GVB met de microfoons met z’n tijd was meegegaan. Zo’n microfoon leek zelfs toen heel erg modern en zelfs een beetje spannend! Het was bijna radio! Na de trams verschenen ze ook in de nieuw af te leveren autobussen. De iets oudere generaties bussen hadden de microfoons nog net niet.

Zoals de 1-20-ers. Dat gold niet voor stopsignaleringen. Hoe nieuwer de bussen, hoe groter de rode stopverzoeklichten en hoe feller ze brandden. Wat wel heel bijzonder was, waren de dubbele instapdeuren in twee autobusseries, de 71-85 van lijn 12 en de 188-199 van lijn 14. De lijn 14-bussen werden een jaartje eerder afgeleverd dan de bussen voor de lijn 12-collega’s. Lijn 14 was de vervanger van het kleine NZH-lijntje met enkele trams van Sloterdijk naar het centrum en terug. Er was een reden voor die grote busdeuren.

Bij de bouw van de bussen werd er rekening mee gehouden, dat er op deze busseries conducteurs aanwezig zouden zijn! Op het laatste moment werd besloten, dat de bussen toch zonder conducteurstoel zouden worden afgeleverd. De conducteurstoel was voorzien op de plek voorin, waar toen de driezitsbank in de lengte van de bus werd gesitueerd. De dubbele deuren bleven! Dat zal voor de busbestuurders niet echt een warme verrassing hebben betekend. Vooral in de eerste, koude buslijn 12-winter. Na deze dubbeledeurenbussen werd weer verder gegaan met enkele deuren.

Alles bij elkaar waren de dubbele deuren eigenlijk ongewild een goede suggestie, omdat ze het instappen van de wachtende passagiers versnelden. De enige bussen met dubbele instapdeuren waren vervolgens de gelede bussen, de 245 en 246! Deze dubbele deuren bevonden zich echter achterin bij de conducteurs! Deze dubbele deuren waren vanzelfsprekender dan de dubbele deuren in de 71-85 en 188-199. Het klinkt misschien gek. Maar toen kende je alle busseries uit je hoofd. Ik zou daar nu wat meer moeite mee hebben! Natuurlijk door de enorm grote hoeveelheid bussen in de loop der jaren. Maar in de tussenliggende tijd zagen we heel wat vreemde eenden/bussen in de bijt! Toen was een bus nog een bus. Nu een produkt!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker