Tramcolumn
162
TRAMBESTUURDER (030612)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Is trambestuurder
wel een beroep? Je kunt, als je door het GVB bent aangenomen, de hele
dag de dingen doen, die je je hele leven al leuk vond. Soms heb ik wel
eens de indruk, dat alle trambestuurders van het GVB hobbygenoten zijn.
Het is mogelijk wat overdreven. Sorry! Nou is het GVB een ander bedrijf
geworden dan tien jaar geleden met uitsluitend Combino’s en BN-trams.

Toen was de
materieelvariëteit veel groter met de eerste geledes, de
stuurstroomwagens, de elektronen en de BN-trams. De eerste waren de
echte, moderne trams in Amsterdam. Ja, we hadden ook nog de bedroevende
725-ers en de geëmigreerde 780-ers en hun familiegenoten, die
bijvoorbeeld zomaar werden gesloopt vanwege motorproblemen???

Gelukkig
bleven enkele 780-ers nog in Amsterdam wonen. Maar een tramserie is niet
meer compleet als niet alle exemplaren nog aanwezig zijn. Maar tramrijden is een fantastisch beroep! Het is het tamelijk intensief en
je bent alleen geschikt als je tien paar ogen hebt, waarmee je ook
gelijktijdig achteruit, naar boven en naar beneden kunt kijken en je
moet ook een ijzersterk karakter bezitten en sociaal zijn. Met een groot
incasseringsvermogen. Want als je tramrijdt, heb je toch die enorme
verantwoording voor al die passagiers en je geest is eigenlijk altijd
seconden eerder alert dan de rest van je lichaam. Je bent dan ook in
2012 meer aan het tramremmen dan aan het tramrijden. Mijn vader riep
altijd ‘trambestuurder is geen vak’, toen zijn broer in 1954 bij het GVB
ging werken.

Nou ik vond en vind trambestuurder tegenwoordig (en in 1954
ook) wel een vak in deze drukke tijden in het verkeer en die lange trams
waar heel veel mensen in kunnen. In de 50-er jaren was een GVB-baan nou
niet een baan waar je binnen van liep, terwijl je werktijden vaak een
halve dag besloegen en je werkomgeving nou ook niet eerste klas was.
Datzelfde gold voor je salaris, de wisselende seizoenen en je duidelijk
herkenbare uiterlijk door je uniform met pet. Het leek net of je het
voor je lol deed! Omdat het zoveel leuke kanten heeft. Het is erg
afwisselend en geestelijk nogal vermoeiend door het intensieve verkeer
en omdat je constant met mensen bezig bent. Iedere passagier vindt
zichzelf de belangrijkste mens in het heelal en daarbuiten. Als
bestuurder moet je overal een antwoord op weten, terwijl je door het
verkeer heen goochelt in zeer drukke spitsuurtijden. Je bent ook nog,
lijkt het, VVV-informant in alle wereldtalen. Nou heb ik het nog niet
eens over mogelijke onvriendelijke passagiers.

Naast trambestuurder ben
je dus ook nog psycholoog. En iedereen vindt jou en jouw vak het
gewoonste van de wereld. Nou had ik het nog niet eens over de
conducteurs op de Combino’s, waar konstant drommen passagiers
vriendelijk of onvriendelijk zich aanmelden. Dus ik vraag me af of
conducteurs/trices nog wel eens passagiers zien of zijn het schimmen die
massaal voorbijschuiven? Met respect heb ik altijd naar het intensieve
werk van het ‘rijdend’ personeel gekeken en geluisterd. Zouden deze
GVB-ers na een lange, intensieve dienst op de bank onderuit zakken na
afloop van hun dienst om een tramvideo te bekijken?
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |