Tramcolumn
159
HET DROEVIGE LOT VAN DE TROTS VAN
DE GEMEENTE TRAM AMSTERDAM
(130512)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Het
onvermijdelijke vond plaats! De vaste, razendsnelle ‘hoge blauwen’ van
de lijnen 3 en 10 werden in de eerste helft van de 60s vervangen door
drieasserstellen. Het is zelfs te triest om te moeten opschrijven. De
trots van het GVB verdween naar onbeduidende lijnen of naar saaie
funkties, zoals wachtwagen, waarbij soms de ganse dag werd gewacht op
niets of zoals de ‘hoge blauwen’, die werden ingedeeld voor twee enkele
ritten als spitsversterking.

De 999 op lijn 3 bij het Muiderpoort Station
Fotograaf J.E. de Kok †
De ‘hoge blauwen’
kregen pas die benaming vanaf 1938, toen ze werden verbouwd van zeer
fraaie, ruime blauwe bijwagens tot motorwagens met veel sterkere motoren
dan de ‘lage’ blauwe soortgenoten. Deftige lijn 25 werd hun lijn totdat
ook hier de drieassers, na bijna vijftien jaren, de taken van de hoge
blauwen overnamen.

De 901 op lijn 3 bij het Muiderpoort Statiom
Fotograaf J.E. de Kok †
Lijn 25 had toen de grote middeninstappers als
bijwagens. Waarna de hoge blauwen, weer na ongeveer vijftien jaar, naar
de lijnen 3 en 10 verhuisden! Terechte lijnen overigens voor de 446-475.
Waar ze voor eeuwig de indruk achter lieten als de snelste tweeassers
uit de Amsterdamse tramgeschiedenis. Als de snelheidsmonsters ‘gewone’
lage blauwen volgden, waren ze bijna eerder aan de eindpunten. Zowel in
oost als in west. Lijn 10 was in principe een Havenstraatlijn en lijn 3
natuurlijk een Lekstraatlijn.

Van Hallstraat - Lijn 10 - 456
Fotograaf J.E. de Kok †
Dat had ook effect op het materieel. Zo
hoorden de 463 en de 464 eigenlijk in de Havenstraat. Het
tegenovergestelde was meestal waar. Na weer ongeveer vijftien jaren
werden de trams opnieuw ontslagen van hun belangrijke taken als de
lijnen 3 en 10-motorwagens. Het restant van hun tramleven was voor
sommige trams nu nog niet eens afgelopen, omdat ze nu dienden als
museumtram op de museumlijn of bij het GVB.

Van Hallstraat - lijn 10 - 512
Fotograaf J.E. de Kok †
Andere exemplaren van de
serie werden eerder gesloopt, nadat ze een tweede carrière hadden
beleefd als werkwagen. We kennen waarschijnlijk de wagens, die opvallend
veel sneller reden dan de meeste andere exemplaren van de serie. Ik noem
de snelste nog één keer: de 458, de 459 en de 475. Het was een vreemd
gezicht om in de 60s de hoge blauwen plotseling te zien verschijnen als
lijn 27-trams. Altijd maakten de tragere lage blauwen de dienst uit op
lijn 27. Natuurlijk ook charmant.

Van Hallstraat - lijn 10 - 404
Fotograaf J.E. de Kok †
Toen we er een beetje aan waren
gewend, werd het nog bonter toen de blauwe paradepaarden ook verschenen
als losse motorwagens op de lijnen 1 en 2 of als wachtwagen. De kans is
groot, dat ze als wachtwagen ook furore maakten op de lange lijnen 13 of
17. Ze kwamen eerder aan dan ze vertrokken. Met hoog tempo door de
krachtiger motoren ging het ook als een speer op de lijnen 1 en 2
bijvoorbeeld over de Overtoom of de Willemsparkweg. Als passagier voelde
je de kracht van de sterke motoren bij het accelereren. De motoren van
de hoge blauwen zorgden gelijktijdig voor een muzikale omlijsting door
de motoren.

De 470 op lijn 3 bij het Muiderpoort Statiom
Fotograaf J.E. de Kok †
Mijn favoriete nummers waren de legendarische 453, de 455,
de 458, de 459, de 470 en 475. De 458 viel altijd op door de jarenlang
beschadigde 5 op het voorbalkon! De 459 door de scheve rechtervoorzijde
van de tram, die door een aanrijding was ontstaan. Dus in de 60s zijn
wij eigenlijk razend enthousiast geworden voor
voormalige bijwagens, die twee Amsterdamse tramlijnen, 3 en 10, het
imago bezorgden van erg snelle tramlijnen. De verbouwde bijwagens kregen
op den duur toch nog een respectabel hoge leeftijd. Ze bereikten met hun
imago van snelle motorwagens een bijzonder lang Amsterdams tramleven.
Dus Amsterdam kan voortaan beter nieuwe bijwagens bestellen in plaats
van motorwagens. Want die worden veel ouder!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |