Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 155

Share |

TROTSE TRAMLIJNEN (010412)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Vertelde ik onlangs over het wonderlijke, verbazingwekkende ontstaan van de Osdorplijn. Nu erop terugblikkend werden lijn 17 en later lijn 1 min of meer normale, maar erg succesvollle tramlijnen. Hoewel het natuurlijk beide wel bijzondere lijnen waren. Ontstaan door de verre, opvallende ligging van Osdorp. De verlengingen van lijn 2 naar Slotervaart-Zuid en Nieuw Sloten waren om een of andere reden minder apart.


Parnassusweg - 57

Dat kwam natuurlijk onder meer door de min of meer straatligging van de rails in Slotervaart in plaats van in een grasbed . Daar was geen Cornelis Lelylaanstructuur, waarbij de trambaan totaal gescheiden was van het overige verkeer. Het gescheiden trambaankarakter gold ook in Osdorp voor Meer en Vaart en de Osdorperban.


Parnassusweg - 51

De de Akerlijn, lijn 1, had een beetje hetzelfde gemixte karakter als lijn 2. Een beetje van alles wat. Beide Osdorplijnen gaven het GVB in ieder geval een modern en sterk imago. Dat imago werd nog eens extra versterkt door de geslaagde en erg eigentijdse aanleg van tramlijn 26. Lijn 26 is bijna geen stadstramlijn meer door de overal gescheiden aanleg en de heel begrijpelijke zeer aparte lijn 26-remise. Want was het alternatief?


Nieuwe Zijds Voorburgwal/Spui 997

Als we uitverbaasd zijn over deze zeer geslaagde openbaar vervoerprojekten kunnen we ons nog een keer verwonderen over weer een zeer geslaagd maar erg ingewikkeld projekt. Maar hier zijn toch enkele grote vraagtekens. Kan iemand mij uitleggen wat de logica is van de ingewikkelde struktuur van lijn 51? Een metroformule, die deels overgaat in een sneltramstruktuur gemengd met een erg drukke stadstramlijn, die ook geen echte sneltram is, maar wel gedeeltelijk op een aparte trambaan opereert en die regelmatig, risicovol, met het overige stadsverkeer kruist?


Leidseplein 999

Het is maar goed, dat ik mijn computer bij de hand heb om deze ingewikkelde formule te ontravelen. Wat te denken van de verschillende niveaus van de haltes? Voor mijn gevoel is het allemaal maar tijdelijk. Alleen al het ontstaan van het Buitenveldert/Amstelveenprojekt heeft door de politiek aan een heel kwetsbare zijden draad gehangen.


Binnenhof - Amstelveen 915, 918, 906

Wat ook te merken was aan de bereidwilligheid van de Gemeente Amstelveen om (niet) mee te werken bij het lijn 5-eindpunt in Amstelveen. Die medewerking was er geheel niet en later weer wel. Maar toen was het al te laat! Dus vandaar de 901-920-trams met twee koppen. Lijn 5 is een erg succesvolle tramlijn en toch presteert de Amsterdamse politiek het om met voorstellen te komen om lijn 5 (plus lijn 1 en 2) uit de Leidsestraat te willen verbannen.


Parnassusweg 915

En de andere kant op te sturen. Wat me ook verbaasde, waren de vier extra aangeschafte trams voor lijn 5 vanwege de onverwachte drukte. De nog niet zo bejaarde BN-trams kregen zo’n tien jaar geleden plotseling gezelschap van vier minder succesvolle, maar bij de GVB-bestuurders wel populaire tweerichting Combino’s, de 2201-2204. Het lijkt nu nog ver weg, maar wat gebeurt er als de BN-trams moeten worden vervangen?


J.M.Coenenstraat/Roelof Hartplein 998, 915

Niet alleen vanwege hun leeftijd maar ook wegens de ooit ingebouwde, inmiddels bejaarde en achterhaalde computertechniek. Bijna iedere dag ben ik blij, dat ik ooit een ander vak heb gekozen. Maar misschien denken de GVB-ers dat ook over mijn beroepskeuze. Als zij er inderdaad nooit waren geweest, had ik nooit kunnen genieten en deze stukjes kunnen schrijven. En dan was ik zeker trambestuurder geworden.
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker