Tramcolumn
155
TROTSE TRAMLIJNEN (010412)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Vertelde ik
onlangs over het wonderlijke, verbazingwekkende ontstaan van de
Osdorplijn. Nu erop terugblikkend werden lijn 17 en later lijn 1 min of
meer normale, maar erg succesvollle tramlijnen. Hoewel het natuurlijk
beide wel bijzondere lijnen waren. Ontstaan door de verre, opvallende
ligging van Osdorp. De verlengingen van lijn 2 naar Slotervaart-Zuid en
Nieuw Sloten waren om een of andere reden minder apart.

Parnassusweg - 57
Dat kwam natuurlijk
onder meer door de min of meer straatligging van de rails in Slotervaart
in plaats van in een grasbed . Daar was geen Cornelis Lelylaanstructuur,
waarbij de trambaan totaal gescheiden was van het overige verkeer. Het
gescheiden trambaankarakter gold ook in Osdorp voor Meer en Vaart en de
Osdorperban.

Parnassusweg - 51
De de Akerlijn, lijn 1, had een beetje hetzelfde gemixte
karakter als lijn 2. Een beetje van alles wat. Beide Osdorplijnen gaven
het GVB in ieder geval een modern en sterk imago. Dat imago werd nog
eens extra versterkt door de geslaagde en erg eigentijdse aanleg van
tramlijn 26. Lijn 26 is bijna geen stadstramlijn meer door de overal
gescheiden aanleg en de heel begrijpelijke zeer aparte lijn 26-remise.
Want was het alternatief?

Nieuwe Zijds Voorburgwal/Spui 997
Als we uitverbaasd zijn over deze zeer
geslaagde openbaar vervoerprojekten kunnen we ons nog een keer
verwonderen over weer een zeer geslaagd maar erg ingewikkeld projekt.
Maar hier zijn toch enkele grote vraagtekens. Kan iemand mij uitleggen
wat de logica is van de ingewikkelde struktuur van lijn 51? Een
metroformule, die deels overgaat in een sneltramstruktuur gemengd met
een erg drukke stadstramlijn, die ook geen echte sneltram is, maar wel
gedeeltelijk op een aparte trambaan opereert en die regelmatig,
risicovol, met het overige stadsverkeer kruist?

Leidseplein 999
Het is maar goed, dat ik
mijn computer bij de hand heb om deze ingewikkelde formule te ontravelen.
Wat te denken van de verschillende niveaus van de haltes? Voor mijn
gevoel is het allemaal maar tijdelijk. Alleen al het ontstaan van het
Buitenveldert/Amstelveenprojekt heeft door de politiek aan een heel
kwetsbare zijden draad gehangen.

Binnenhof - Amstelveen 915, 918, 906
Wat ook te merken was aan de
bereidwilligheid van de Gemeente Amstelveen om (niet) mee te werken bij
het lijn 5-eindpunt in Amstelveen. Die medewerking was er geheel niet en
later weer wel. Maar toen was het al te laat! Dus vandaar de
901-920-trams met twee koppen. Lijn 5 is een erg succesvolle tramlijn en
toch presteert de Amsterdamse politiek het om met voorstellen te komen
om lijn 5 (plus lijn 1 en 2) uit de Leidsestraat te willen verbannen.

Parnassusweg 915
En
de andere kant op te sturen. Wat me ook verbaasde, waren de vier extra
aangeschafte trams voor lijn 5 vanwege de onverwachte drukte. De nog
niet zo bejaarde BN-trams kregen zo’n tien jaar geleden plotseling
gezelschap van vier minder succesvolle, maar bij de GVB-bestuurders wel
populaire tweerichting Combino’s, de 2201-2204. Het lijkt nu nog ver
weg, maar wat gebeurt er als de BN-trams moeten worden vervangen?

J.M.Coenenstraat/Roelof Hartplein 998, 915
Niet
alleen vanwege hun leeftijd maar ook wegens de ooit ingebouwde,
inmiddels bejaarde en achterhaalde computertechniek. Bijna iedere dag
ben ik blij, dat ik ooit een ander vak heb gekozen. Maar misschien
denken de GVB-ers dat ook over mijn beroepskeuze. Als zij er inderdaad
nooit waren geweest, had ik nooit kunnen genieten en deze stukjes kunnen
schrijven. En dan was ik zeker trambestuurder geworden.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |