Tramcolumn
151
EERST NAAR DE HAVENSTRAAT EN DAN
NAAR SARAJEVO (040312)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Als een nuchtere
Amsterdammer bovenstaand intro aanschouwt, zal hij schouderophalend zijn
weg vervolgen. Maar tramhobbyisten waren er ook in de jaren ’90 van de
vorige eeuw en niet uitsluitend een eeuw eerder. Voor de iets langer
meedraaiende hobbygenoten was de verschijning van de 780-ers op een
Havenstraatlijn opnieuw een redelijke verrassing.

Het was in ieder
geval niet de allereerste keer toen ze ‘vast’ in de Remise Havenstraat
verbleven en onder meer de lijnen 6 en 10 als huislijnen hadden. Het
kwam ook door de uitstraling van de 780-ers en door het feit, dat ze
voor ons, de eeuwige tieners, er nieuw uit bleven zien. In de ogen van
de huidige generatie ‘wagenbestuurders’ (dat klinkt veel beter dan het
oerlelijke en foute tramchauffeur!!) zijn de 780-ers alweer oude trams.

Wat natuurlijk ook zo is. Moet ik helaas toegeven. Ze zijn maar vijf
jaar jonger dan de droevige 725-ers. Ze kwamen daarbij ook nog uit
dezelfde fabriek in Salzgitter. Als je die plaatsnaam noemt in het
bijzijn van een bewoner van die Zuid-Duitse
tramfabriekstad kruipt deze van schaamte onder het voorste draaistel van
de dichtstbijzijnde tram. Amsterdammers staan bekend als kritische
burgers. Ze geven ook erg snel en altijd hun mening. Niets deugt tot het
tegendeel is bewezen.

Dat was het geval toen de eerste 780-ers in
Amsterdam werden afgeleverd. Ze waren volgens hen foeilelijk. Jaren
later verschenen ze af en toe weer, door materieelgebrek, in de Remise
Havenstraat in de westelijke contreien van Amsterdam. De oerlelijke
780-ers in hun tweede levensfase, die in de tweede helft van de 90-er
jaren allemaal een grote revisie kregen en eeuwig nieuwe 780-ers leken
te blijven.

Nog geen tien jaar daarna werden de
eerste vijf 780-ers gesloopt vanwege erg vage redenen, zoals brand en
motorproblemen (!!!). Net zoals bij de 725-ers kan ik het emotioneel
niet verkroppen, dat vijf relatief nieuwe trams verplicht naar de
tramhemel emigreerden. Sarajevo is nog tot daar aan toe. Terwijl ik
enkele jaren eerder bijvoorbeeld de ook gesloopte 797 in de
Hoofdwerkplaats Tram trots zijn helemaal gereviseerde en geschilderde
nog gele uiterlijk voor de eerste keer zag tonen. Onbegrijpelijk!
Zestien familieleden van de 780-ers verruilden Amsterdam voor Sarajevo,
waar ze ook nu nog als vakantievierende Amsterdammers de straten van
Sarajevo opvrolijken.

Nog steeds komt er in deze stad in
Bosnië een
Amsterdamse lijn 3 of 4 aanrijden, omdat de kleuren van de trams en de
lijnfilms ongewijzigd bleven. Wel is de bestemmingsfilm veranderd.
Vreemd! In de 780-ers zit nog steeds Nederlandstalige reclame in de
trams opgeplakt. Als vakantievierende Amsterdammer, die juist een pilsje
heeft gedronken, ga je toch sterk twijfelen aan je geestelijke
gezondheid als er bij 35 graden een Amsterdamse lijn 3 aan komt rijden
in deze Zuid-Europese stad.

Terwijl je dacht, dat je met vakantie in
Bosnië was. Daarna lig je nog weken wakker van zo’n schokkende
gebeurtenis. Wat me het meest is bijgebleven van de 780-ers is het
gereviseerde uiterlijk van de 805. Zijn voorkomen verbeterde
aanzienlijk, nadat hij van een erg zware aanrijding, na verplicht
logeren in de Hoofdwerkplaats Tram, was gerepareerd. De kop van de 805
had behoorlijk scheef gestaan. Knap als je zo’n kop weer echt recht
krijgt. Dat richtapparaat van het GVB doet wonderen.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |