Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 150

Share |

TRAM TOP-10 (260212)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Iedere keer als je naar de historische foto’s kijkt en de verhaaltjes leest, begrijp je niet, dat een mens een geheugen heeft, zodat-ie dat decennia lang gedetailleerd kan onthouden. In mijn hoofd heb ik een soort lijstje gemaakt van bewust meegemaakte tramgebeurtenissen van ongeveer de laatste vijftig jaren, die ik echt nooit meer vergeet. Ik heb een top 10 van belangrijke, emotionele tramhappenings zónder specifieke volgorde of importantie. Vanuit mijn hoofd kwam het lijstje op papier terecht.

1. Mijn heftige ongeluk met de 453 op het Marnixplein    lees hier meer >>
 
2. De opheffing van lijn 5 en de sloop van de Utrechtenaren en de verbouwde en niet verbouwde blauwe wagens.    lees hier meer >>
 
3. De verschijning van de ingetuigde 404+bijwagen als voetbalextra op lijn 1. Het stel reed ook via de Leidsestraat    lees hier meer >>
 
4. De spectaculaire aanleg van lijn 17 naar Osdorp    lees hier meer >>
 
5. Het begin van de lijnen 17 en 27.    lees hier meer >>
 
6. De terugkeer van de blauwe wagens op bijna alle lijnen. En de spitsdiensten van blauwe wagens op bijvoorbeeld de lijnen 1 en 25   lees hier >>
 
7 De plotselinge terugkomst van de motorwagens 411 en 440   lees hier meer >>
 
8. De eenmalige dienst van de 453 als officiële regenextra op lijn 17 van Osdorp naar het CS   lees hier meer >>
 
9. De terugkeer van de lijnen 6, 12 en 14 met de aanleg van nieuwe grote baanvakken
 
10. Het verschijnen van opvallende (ook niet Amsterdamse) museumtrams op normale GVB-tramdiensten. Dus de PCC’s van de HTM, een dubbelgelede van de Rotterdamse RET en de Amsterdamse museumwagens (met Amsterdamse hobbyisten in officiële trambestuurderdiensten)
 

* Het is toch wonderlijk, dat de 453 twee maal in dit lijstje voorkomt......

Natuurlijk zijn er voor elke generatie opvallende tramgebeurtenissen. Waarvan je sommige nooit meer vergeet.   Bijvoorbeeld toen de beroemde winterdienst van 1963 was ingegaan en de blauwen, zeer tijdelijk, tot de belangrijkste trams van Amsterdam leken te zijn gekozen door hun spitsaanwezigheid op alle lijnen, behalve lijn 17. Het leek wel of het GVB zelf ook geschrokken was van deze maatregel. De blauwen waren nog lang niet klaar voor zo’n zware taak. Visueel gesproken dan. De koplantaarnglaasjes ontbraken nog voor de twee-assers op de lijnen 1. Net zoals de kopkoersborden voor lijn 24. Na een kleine week was ook dat probleem verholpen. Er zal best hard gewerkt zijn door de schilders van de CW. Dus petje af!

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker