Tramcolumn
150
TRAM TOP-10 (260212)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Iedere keer als je naar de historische foto’s kijkt en de verhaaltjes
leest, begrijp je niet, dat een mens een geheugen heeft, zodat-ie dat
decennia lang gedetailleerd kan onthouden. In mijn hoofd heb ik een
soort lijstje gemaakt van bewust meegemaakte tramgebeurtenissen van
ongeveer de laatste vijftig jaren, die ik echt nooit meer vergeet. Ik
heb een top 10 van belangrijke, emotionele tramhappenings zónder
specifieke volgorde of importantie. Vanuit mijn hoofd kwam het lijstje
op papier terecht.

1. |
Mijn heftige ongeluk met de 453 op het Marnixplein
lees hier
meer >>
|
2. |
De opheffing van lijn 5 en de sloop van de
Utrechtenaren en de verbouwde en niet verbouwde blauwe wagens.
lees hier
meer >>
|
3. |
De verschijning van de ingetuigde 404+bijwagen
als voetbalextra op lijn 1. Het stel reed ook via de Leidsestraat
lees hier
meer >>
|
4. |
De spectaculaire aanleg van lijn 17 naar Osdorp
lees hier
meer >>
|
5. |
Het begin van de lijnen 17 en 27.
lees hier meer >>
|
6. |
De terugkeer van de blauwe wagens op bijna alle lijnen.
En de spitsdiensten van blauwe wagens op bijvoorbeeld de lijnen 1 en
25
lees hier >>
|
7 |
De plotselinge terugkomst van de motorwagens 411 en 440
lees hier meer >>
|
8. |
De eenmalige dienst van de 453 als officiële regenextra
op lijn 17 van Osdorp naar het CS
lees hier meer >>
|
9. |
De terugkeer van de lijnen 6, 12 en 14 met de aanleg van
nieuwe grote baanvakken
|
10. |
Het verschijnen van opvallende (ook niet Amsterdamse)
museumtrams op normale GVB-tramdiensten. Dus de PCC’s van de HTM, een dubbelgelede van
de Rotterdamse RET en de Amsterdamse museumwagens (met Amsterdamse
hobbyisten in officiële trambestuurderdiensten)
|
*
Het
is toch wonderlijk, dat de 453 twee maal in dit lijstje
voorkomt......
Natuurlijk zijn er voor elke generatie opvallende tramgebeurtenissen.
Waarvan je sommige nooit meer vergeet. Bijvoorbeeld toen de beroemde
winterdienst van 1963 was ingegaan en de blauwen, zeer tijdelijk, tot de
belangrijkste trams van Amsterdam leken te zijn gekozen door hun
spitsaanwezigheid op alle lijnen, behalve lijn 17. Het leek wel of het
GVB zelf ook geschrokken was van deze maatregel. De blauwen waren nog
lang niet klaar voor zo’n zware taak. Visueel gesproken dan. De
koplantaarnglaasjes ontbraken nog voor de twee-assers op de lijnen 1.
Net zoals de kopkoersborden voor lijn 24. Na een kleine week was ook dat
probleem verholpen. Er zal best hard gewerkt zijn door de schilders van
de CW. Dus petje af!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |