Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 149

Share |

REMISES HAVENSTRAAT, LEKSTRAAT, NIEUWE ACHTERGRACHT EN BELLAMYPLEIN/TOLLENSSTRAAT 200212)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Na al die jaren ben ik er nog niet aan gewend! Aan het tijdelijke andere zomerlogeeradres van enkele Remise Havenstraatlijnen. De Remise Havenstraat was de logische en natuurlijke tijdelijke verblijfplaats voor de lijnen 2,7,10,13,17 en 24 vanwege de eindpunten. Maar wat deden de trams van deze lijnen dan in hemelsnaam wisselend in de Remise Lekstraat?


diverse spitsuurtrams en wachtwagen remise Havenstraat - sept. 1967
foto: Hans de Haan

Ik geef toe dat lijn 17-wagen 453, de beroemde regenextra, slechts een ochtend die functie bekleedde vanuit de Lekstraat. Waarna hij door Ir. Ybema, toen directeur, in het kolenhok werd gestopt. Natuurlijk is er een goede reden te bedenken voor de logeerpartijen van de Havenstraatlijnen. Het had waarschijnlijk te maken met de planningen van het personeel. Dus capaciteit. De Remise Lekstraat had mogelijk op bepaalde momenten meer mensen tot beschikking. Vooral de trams van de lijnen 7,10 en 24 verbleven met een zekere regelmaat voor langere tijd in de zomer in het deftige zuid. Het meest frappante vond ik het Lekstraatverblijf van lijn 2. Ging dan ook het personeel mee? Of kwam er dan tijdelijk ander personeel tevoorschijn? Bleef het personeel zitten? Hetzelfde tijdelijke geldt eigenlijk ook voor de trams van lijn 24. Daarentegen was het tijdelijke verblijf van de lijn 13 en lijn 17-trams nog veel minder logisch. Omdat zij ‘echte’ Havenstraatlijnen waren en ver verwijderd van de Havenstraat in de Lekstraat verbleven.


Openluchtremise Havenstraat - najaar 1966
foto: Hans de Haan

Bij lijn 13 heb ik het ook uitsluitend over de korte lijn 13 tot het Bos en Lommerplein in de 60s, die 50 jaar geleden in de spits, ook op zaterdagmiddag, de lange lijn versterkte. Maar toch. En waar het koersbord van de lijn 13-blauwen ook nog een andere (gele) kleur had. Als waren het lijn 3-trams. De lijn 17-tram was een groter eenmalig Lekstraatwonder. Omdat het hier de 453+816 betrof, die slechts een dag, in de ochtendspits, Osdorp-CS tramde. Was deze 453 een gepland gebeuren of een goed geslaagde grap van een of meer GVB-medewerkers? Het was toch wel opvallend, dat deze gebeurtenis slechts eenmalig was en nooit meer werd herhaald. Ik word gesterkt in mijn vermoeden door de met de hand aangebrachte tekstwijzigingen op het lijn 17-kopkoersbord.


Ajax extra's met voorop wagen 453 bij het Amstelstation
foto: Henk Graalman

Een ander onderwerp. Moet je je toch eens voorstellen, dat beide andere remiselocaties nog in gebruik waren. Zie je het voor je? Remise Nieuwe Achtergracht en Remise Bellamyplein/Tollensstraat? Beide remises hebben normaal gefunctioneerd. Totdat bijvoorbeeld, in het geval van het Bellamyplein/Tollensstraat, de Remise Lekstraat alles overnam na gereedkomen van de nieuwbouw. Van de Remise Nieuwe Achtergracht is bekend, dat dat gebouw later meer gebruikt werd als tijdelijke opslagplaats voor bijwagens.


312 met het nummer R(angeerwagen) 312 heeft een probleem met de beugel op het terrein voor remise Nieuwe Achtergracht. De 309 staat gereed om gesloopt te worden. Rechts de restanten van de wagenbak van de 269, 19-5-1955. De man op de ladder is de legendarische medewerker Michels.
Foto C. van Mechelen

En als afscheidsplaats van het aardse bestaan van afgedankte GVB-trams, voordat de slopershamer gemeen huishield. Het aparte van zowel de Nieuwe Achtergracht als het Bellamyplein/Tollensstraat was dat beide locaties plekken waren waar trams werden gesloopt. Ik kan me nog goed de sloop van de Utrechtenaren, enkele blauwe wagens en bijwagens herinneren aan de Nieuwe Achtergracht. Jaren later gebeurde hetzelfde met het hele Remise Nieuwe Achtergrachtpand. De blauwen sneuvelden ook in groten getale aan het Bellamyplein in de tweede helft van de jaren ’60 toen ze afgedankt waren. Hoewel dat soort nare herinneringen bewust uit mijn geheugen zijn gewist.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker