Tramcolumn
149
REMISES HAVENSTRAAT, LEKSTRAAT,
NIEUWE ACHTERGRACHT EN BELLAMYPLEIN/TOLLENSSTRAAT
200212)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Na al die jaren ben ik er nog niet aan
gewend! Aan het tijdelijke andere zomerlogeeradres van enkele Remise
Havenstraatlijnen. De Remise Havenstraat was de logische en natuurlijke
tijdelijke verblijfplaats voor de lijnen 2,7,10,13,17 en 24 vanwege de
eindpunten. Maar wat deden de trams van deze lijnen dan in hemelsnaam
wisselend in de Remise Lekstraat?

diverse spitsuurtrams en wachtwagen
remise Havenstraat - sept. 1967
foto: Hans de Haan
Ik geef toe dat lijn 17-wagen 453, de
beroemde regenextra, slechts een ochtend die functie bekleedde vanuit de
Lekstraat. Waarna hij door Ir. Ybema, toen directeur, in het kolenhok
werd gestopt. Natuurlijk is er een goede reden te bedenken voor de
logeerpartijen van de Havenstraatlijnen. Het had waarschijnlijk te maken
met de planningen van het personeel. Dus capaciteit. De Remise Lekstraat
had mogelijk op bepaalde momenten meer mensen tot beschikking. Vooral de
trams van de lijnen 7,10 en 24 verbleven met een zekere regelmaat voor
langere tijd in de zomer in het deftige zuid. Het meest frappante vond
ik het Lekstraatverblijf van lijn 2. Ging dan ook het personeel mee? Of
kwam er dan tijdelijk ander personeel tevoorschijn? Bleef het personeel
zitten? Hetzelfde tijdelijke geldt eigenlijk ook voor de trams van lijn
24. Daarentegen was het tijdelijke verblijf van de lijn 13 en lijn
17-trams nog veel minder logisch. Omdat zij ‘echte’ Havenstraatlijnen
waren en ver verwijderd van de Havenstraat in de Lekstraat verbleven.

Openluchtremise Havenstraat - najaar 1966
foto: Hans de Haan
Bij lijn 13 heb ik het ook uitsluitend over de korte lijn 13 tot het Bos
en Lommerplein in de 60s, die 50 jaar geleden in de spits, ook op
zaterdagmiddag, de lange lijn versterkte. Maar toch. En waar het
koersbord van de lijn 13-blauwen ook nog een andere (gele) kleur had.
Als waren het lijn 3-trams. De lijn 17-tram was een groter eenmalig Lekstraatwonder. Omdat het hier de 453+816 betrof, die slechts een dag,
in de ochtendspits, Osdorp-CS tramde. Was deze 453 een gepland gebeuren
of een goed geslaagde grap van een of meer GVB-medewerkers? Het was toch
wel opvallend, dat deze gebeurtenis slechts eenmalig was en nooit meer
werd herhaald. Ik word gesterkt in mijn vermoeden door de met de hand
aangebrachte tekstwijzigingen op het lijn 17-kopkoersbord.

Ajax extra's met voorop wagen 453 bij het
Amstelstation
foto: Henk Graalman
Een ander
onderwerp. Moet je je toch eens voorstellen, dat beide andere
remiselocaties nog in gebruik waren. Zie je het voor je? Remise Nieuwe
Achtergracht en Remise Bellamyplein/Tollensstraat? Beide remises hebben
normaal gefunctioneerd. Totdat bijvoorbeeld, in het geval van het
Bellamyplein/Tollensstraat, de Remise Lekstraat alles overnam na
gereedkomen van de nieuwbouw. Van de Remise Nieuwe Achtergracht is
bekend, dat dat gebouw later meer gebruikt werd als tijdelijke
opslagplaats voor bijwagens.

312 met het nummer R(angeerwagen) 312 heeft een probleem met de beugel
op het terrein voor remise Nieuwe Achtergracht. De 309 staat gereed
om gesloopt te worden. Rechts de restanten van de wagenbak van de
269, 19-5-1955. De man op de ladder is de legendarische medewerker
Michels.
Foto C. van Mechelen
†
En als afscheidsplaats van het aardse
bestaan van afgedankte GVB-trams, voordat de slopershamer gemeen
huishield. Het aparte van zowel de Nieuwe Achtergracht als het
Bellamyplein/Tollensstraat was dat beide locaties plekken waren waar
trams werden gesloopt. Ik kan me nog goed de sloop van de Utrechtenaren,
enkele blauwe wagens en bijwagens herinneren aan de Nieuwe Achtergracht.
Jaren later gebeurde hetzelfde met het hele Remise Nieuwe
Achtergrachtpand. De blauwen sneuvelden ook in groten getale aan het
Bellamyplein in de tweede helft van de jaren ’60 toen ze afgedankt
waren. Hoewel dat soort nare herinneringen bewust uit mijn geheugen zijn
gewist.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |