Tramcolumn
148
FEITEN DIE
JE VAST WILT WETEN (120112)
Foto's van Tom Mulder
tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In de regelmatige tramverhalen komen vaak
interessante, gedetailleerde feiten toevallig niet of nauwelijks ter
sprake. Tot vandaag dan. Want hier zijn de zaken, die je altijd al wilde
weten. Een greep . . . .

Besturing
Ik schreef onlangs over
de voor Amsterdam onbegrijpelijke voetbesturing bij de 817-841 en de
901-920. Je zag dat niet bij andere series, dus liep je daar geen
denkbeeldig gevaar van ongelukken in noodsituaties.
Het blijkt, dat er tussen het GVB en andere
vervoerbedrijven afspraken waren gemaakt om de besturing van trams in
alle tramsteden gelijk te maken. Maar de onderlinge samenwerking ging
weer helemaal niet door. De voetbesturing wel.

Beweegbare bruggen
De Amsterdamse beweegbare bruggen waren berucht voor het tram en
busverkeer als het ging over rijtijden. Helemaal tijdens de jaarlijkse
suikerbietencampagne in het najaar. Alle medewerkers van lijnen die de
drukke vaarroute kruisten, kregen daar mogelijk buikpijn van. Behalve de
lijn 2-bestuurders, die toen nog op het Hoofddorpplein hun rit begonnen.
Als de brug dreigde open te gaan, ging in het eindpunthuisje een
rinkelende bel, zodat de bestuurders op tijd voor het dreigende onheil
werden gewaarschuwd. Zij vertrokken dan, ver vóór de
officiële
vertrektijden, van het Hoofddorpplein en als zij de brug van de
Kostverlorenvaart waren gepasseerd, stopten de lijn 2-bestuurders, in de
knik van de Zeilstraat, de tram bij de speciale brugklok om op de juiste
vertrektijd hun reis te vervolgen.

Slechte rail
De slechte kwaliteit van de rails zorgde ervoor dat op sommige plaatsen,
enkele jaren geleden, er maandenlang voorzichtig moest worden gereden.
Ik noem bijvoorbeeld de Stadionweg. Je reed met de tramwielen gewoon op
het asfalt en je moest echt voorzichtig rijden.

Foto: Maurits Vink
Prijs van een Blauwe
De prijs, die de Gtr/de Gemeente Amsterdam voor een blauwe betaalde was
fl.13.127,- exclusief de elektrische installatie. Die kostte fl.6.700,-.
De fraaie blauwe bijwagens kostten fl.12.270,-. Voor een compleet stel
betaalde je fl.32.097,- in 1929-1930. In Euro’s 14.565,- . Een nieuwe
Combino kostte rond 2001 1,4 miljoen Euro.

Wiel met wielband
foto met toestemming:
www.haagsetrams.com
Wielbanden
Ook trams hebben banden! Wielbanden. Deze wielbanden zijn onderhevig aan
slijtage. Onder meer in de blaadjestijd. Wanneer zij sneller slijten
door het glijden door gevallen bladeren bij het remmen. De wielbanden
worden regelmatig vervangen of weer gladgeslepen.
Werkdagen
Het ‘rijdend’ GVB-personeel had het in het verleden erg zwaar te
verduren door de extreem lange werkdagen, die soms wel 12 uur konden
duren. De dagen waren toen gesplitst, waardoor er tussendoor lange
pauze-uren ontstonden. Dat kwam door de ochtend en avondspitsen. Er was
in de spitsuren vanzelfsprekend meer personeel nodig dan buiten de
spitsen.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |