Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 147

Share |

TWEE KLEINTJES OP EEN GROTE LIJN (060212)
Alle foto's van Tom Mulder - ter beschikking gesteld uit de collectie van Wim Ballman
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Tram hobbyisten waren niet geďnteresseerd in normale tramdagen. Op deze dagen stonden zij gapend, nauwelijks geďnteresseerd, naar de continu voorbij glijdende grijze gloednieuwe gelede wagens te kijken. Dat lijkt misschien wat saai. Maar de zondagen in de 60-er jaren waren saai, omdat er niets spectaculairs gebeurde. Als er niet werd gevoetbald.


GVB 552 - lijn 24 - Olympiaweg - 23 mei 1963

Al het trammoois stond verborgen in de remises. Te wachten tot het weer een bruisende maandag werd en het GVB tot leven kwam. Wat je als tramhobbyist niet kon weten, was wat de planners van het GVB in gedachte hadden. Als ik zo naar de foto’s kijk, die ik in de 60s maakte, kan ik mijn oren niet geloven. Om eens terug te gaan en nog eens te genieten van alle enkelgelede bijzonderheden gaat nu het enkelgelede archief open. Iedere echte tramhobbyist weet bijvoorbeeld, dat lijn 16 eerst enkelgelede wagens kreeg toebedeeld in de avonden na afloop van de avondspits.


GVB 552 - lijn 4 - Prins Hendrikkade - 16 oktober 1962

Dat beeld veranderde toen er genoeg dubbelgelede wagens beschikbaar kwamen door de aflevering van alle 635-ers. Een heel enkele keer kregen de lijnen 13 en 17 plotseling een ‘kleintje’. 13 en 17 waren niet direct de lijnen voor enkelgelede trams. De beslissing voor de enkelgelede trams had natuurlijk te maken met het ontbreken van dubbelgelede wagens. Wat je je nu ook niet meer kunt voorstellen. Soms viel het lot wel bijzonder gunstig als er twee enkelgeledes op lijn 17 werden ingedeeld.


GVB 556 -  lijn 3 - Marnixplein - 29 september 1962

Of een enkelgelede op lijn 3,4, 9 of 25. Zo’n materieeluitzondering lijkt niet voor de hand te liggen, omdat de enkelgeledes geen Lekstraatwagens waren. Maar na het weekend gingen de enkeltjes weer terug naar de Remise Havenstraat. De lijn 25-indeling vond in het begin dus slechts op zondag plaats! Wij tramhobbyisten zagen met verbazing deze uitzonderingen aan. Andersom was totaal uitgesloten: nooit zagen we op een zondag een dubbelgelede uit de Lekstraat op lijn 2 of lijn 1. Er lag vast een zwaar verbod bij de planners. Als het wel had plaatsgevonden, was ik vast draaierig in mijn hoofd geworden. Later gebeurde het wel.


GVB 560 - lijn 7 - Kinkerbrug - 21 april 1963

Maar toen waren de brugsporen in de Leidsestraat verlengd. In de jaren ’60 was zo’n materieelafwijking als de kleintjes op 3,4,9 en 25 groot wereldnieuws. Op de grens van de twee eeuwen werd bij materieelafwijkingen niet eens opgekeken. Zoals de 780-ers op lijn 1 of 13. Wat ik me wel afvraag is, wat de reden was voor de dubbelgeledes op lijn 16 in de avonden. Terwijl lijn 16 niet zo’n heel drukke lijn was, zodat er ook met enkelgeledes kon worden volstaan. Terwijl er wel voldoende enkelgeledes beschikbaar waren door de na de spits binnengelopen trams van lijn 1. Toen de tramgeneratie van de 60-er jaren op leeftijd begon te komen, kon je je niet voorstellen, dat er bij de komst in Amsterdam van de nieuwe trams door de echte tramliefhebbers met ontzag werd gekeken naar de pas geboren tramnummers. Maar zelfs bij de komst van de erg fraaie 725-ers leek het of een nieuwe tijd zonder tramzorgen op Amsterdam was neergedaald. Zo zagen de nieuwe wagens eruit. De hete zomers daarop werd door het GVB zorgelijk naar de 725-ers gekeken, omdat de trambestuurders van deze visueel schitterende trams bijna flauwvielen vanwege het ontbreken van voldoende ventilatie. Zo lijkt ieder decennium zijn eigen tramproblemen te hebben.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker