Tramcolumn
143

DE 602-ERS: DE ALLEREERSTE ECHTE DUBBELGELEDES
(080112)
Alle foto's van Tom Mulder - ter beschikking
gesteld uit de collectie van Wim Ballman
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In deze tijd van
Combino’s en BN-trams mogen we toch de allereerste, zeer suksesvolle
dubbelgelede Beijnes-trams, waarvan het eerste exemplaar
in 1959 in dienst kwam, nooit vergeten. En die kunnen we ook
nooit vergeten, omdat ze destijds zo’n grote indruk maakten op alle
Amsterdammers. Dat kwam voornamelijk door het enorme verschil met hun
voorgangers.

GVB 606 - Lijn
17 - Cornelis Lelylaan -
16 juni 1963
Dan heb ik het
natuurlijk niet over de enkelgelede trams, die ook al goed hadden
gepresteerd en de tram voor Amsterdam hadden gered. De tweeassers van
destijds, veel exemplaren een halve eeuw oud, hoe leuk ook, en de trage
drieassers, die nooit presteerden en alleen maar lelijker werden, waren
nu niet bepaald het visitekaartje van het GVB. De 551/601 was de basis
voor de 602-634. De 551 was natuurlijk de eerste enkelgelede wagen
geweest en als proef werd er een tussendeel aangebracht en
uitgeprobeerd. De proef slaagde buitengewoon en de tramtoekomst voor
Amsterdam werd weer zekerder.

GVB 615 - Lijn 17
Kinkerstraat - 10 september 1962
De 602-634 werden door het succes van de
kleintjes en de proeven met de verlengde 551 van een gelede tramserie
een dubbelgelede serie. De nieuwe serie bestond uit maar 33 exemplaren,
maar toch zag je ze over het hele Amsterdamse tramnet verschijnen. De
serie werd eerst over beide remises verdeeld. De lage nummers in de
Remise Lekstraat en de hoge nummers in de Remise Havenstraat. Tot dat de
hele serie in de Remise Havenstraat terechtkwam. Uiterlijk veranderde er
veel in de loop van de jaren. De meest in het oog vallende wijziging was
de ‘nieuwe’ en geslaagde gele kleur.

GVB 650 - Lijn
16 - Amstelveenseweg
- 21 juni 1963
Wat ook sterk opviel waren de later
aangebrachte richtaanwijzers op de koppen van de trams. Die waren er
niet toen de trams nog grijs waren. En wat we niet mogen vergeten was
het ‘nieuwe’ lettertype van de lijnfilm, de richtingfilm en het
wagennummer. Er veranderde nog veel meer. Zoals de bestuurderscabines
met een nieuwe stoel en de rijstang van de servomotor, die werd
opgevolgd door het klassieke, nu geheel metalen gangwiel. Het dashboard
wijzigde meerdere keren. Net zoals gedeeltelijk het interieur met
‘nieuwe’ stoelen en banken voor de passagiers. Zij veranderden van
comfortabele zitplaatsen met zachte zittingen in harde kunststofstoelen
en banken. Dat als gevolg van de diverse trambranden. Door de
eenmansbediening werden er bedieningscontacten aangebracht bij de
uitgangen, die de passagiers konden bedienen als ze wilden uitstappen
bij stilstand van de trams.

GVB 665 - Lijn
17 - Meer en Vaart
- 8 augustus 1965
De conducteurstoelen keerden terug in de
90-er jaren. Net zoals de conducteurs/trices. De tweede serie
conducteurplaatsen werden geconstrueerd volgens de oorspronkelijke
tekeningen van het eind van de jaren 50! Alleen de microfoons van de
conducteurs keerden niet terug! Wat al eerder werd vervangen, waren de
stroomafnemers, die origineel vierpotig waren. Er bleven maar twee poten
over. Maar dat gold ook voor de stroomafnemers van de andere gelede
series. Door de ouderdom werden de 602-ers wel iets rumoeriger en ze
begonnen meer te schudden. Het opvallende was de revisie van de 602 van
400.00 gulden tegen het eind van de 20e eeuw! De andere 602-ers zouden
volgen, maar daar stak Andre Testa een stokje voor. De meeste 602-ers
bleven stabiele, razendsnelle trams, terwijl enkele exemplaren van de
serie niet vooruit te branden waren. De 604 werd zo’n traag exemplaar,
terwijl bijvoorbeeld de 628 razendsnel bleef. Hobbyisten praten over de
onvergetelijke blauwen, die volgens hun herinneringen sinds het begin
van de jaartelling of nog eerder door Amsterdam hebben gereden. Terwijl
sommige succesvolle 602-ers ongeveer 10 jaar ouder werden dan de
blauwen............De 602 nog ouder, omdat juist deze wagen museumtram
werd. De 614 werd niet zo oud. Hij verbrandde in 1981 triest.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |