Tramcolumn
141
RONDJES VAN DE ZAAK (241211)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Wijzigingen bij
het GVB dienen om gewijzigd te worden. Er zijn best veel plekken,
spoorsituaties, die om verschillende redenen in de loop van de jaren
veranderd zijn. We hebben het er samen wel eens over gehad. Er waren
bijvoorbeeld spoorsituaties, die normaal leken en plotseling weer werden
gewijzigd, omdat onder meer verkeersinzichten veranderden.

GVB 625 Lijn
10
- Weteringcircuit
(Weteringschans)
Meestal sloten die
veranderingen aan bij andere wijzigingen. Het ging er vaak om de
rijtijden voor de trams te versnellen. Dus een heel goede reden. Hier
zijn er enkele. Bij het voormalige hoofdpostkantoor (Wat is dat? Hoor ik
een jonge lezer vragen) waren ter hoogte van de drukke
hoofdpostkantoorhalte voorheen drie sporen. Een richting Centraal
Station en twee sporen de stad uit. Een voor de Raadhuisstraat en een
voor de Nieuwe Zijds Voorburgwal. Toen de halte voor de lijnen 1,
2 en 5
naar voren werd gehaald en de halte een paar honderd meter verderop kwam
te vervallen, werd het speciale Leidsestraatspoor bij het voormalige
postkantoor opgeheven.

GVB 408 - lijn 3 - Frederik Hendrikplantsoen
jaren zestig
Op de Elandsgracht kwam een aantal jaren geleden
een speciaal voorsorteerspoor voor lijn 7, waardoor lijn 17 geen last
meer had van eventueel wachtende lijn 7-wagens. Enkele tientallen jaren
geleden hadden de rails om rotondes heen plotseling hun langste tijd
gehad. Zoals de rails rond het Frederik Hendrikplantsoen, waarna naast
de rotonde een tweede spoor werd gelegd ter vervanging. Er verdween
natuurlijk voor lijn 3 het nutteloos rotonderijden. Helemaal van west
naar oost. Omdat de trams nu naast het circuit gingen rijden in plaats
van er omheen. Terwijl de oude situatie zo logisch leek. Op oude foto’s
zie je dat de rijrichting rond het circuit vroeger precies andersom was.
Het was ook van toepassing op het circuit bij het Amstel Station aan het
(tijdelijke) begin van de toenmalige A1, waarna niet naast de rotonde
werd gereden maar dwars er doorheen.

GVB 414 - lijn 10
- Weteringcircuit
(Weteringschans)
De Utrechtenaren van lijn 5 hadden
jaren achter elkaar hun erg grote rondjes rond het oude circuit gedraaid
en dat gold natuurlijk ook voor de opvolger van lijn 5, lijn 7. Een
versnelling van de route was ook het argument voor het schrappen van het rondjesrijden op het Surinameplein voor de trams van lijn 1 vanuit de
Surinamestraat. De wagens gingen in beide richtingen nu rechtdoor. Ook
lijn 16 profiteerde van de antirotondetrend. Toen de Haarlemmermeer
Stationrotonde werd versneld en de rails werden verlegd. Er vervielen
nog meer pleinen en tramrotondes. Zoals het Mercatorplein en het Bos en
Lommerplein.

GVB 463 - lijn 10
- Frederiksplein
Gunstig voor lijn 14. De verandering van het Frederiksplein,
waar in de jaren ’70 ook een tramrotonde verdween, had een andere reden.
Omdat hier destijds het kolossale Nederlandse Bankgebouw verscheen om al
ons geld te bewaren. Als vervanging van het in 1928 verbrandde Paleis
voor Volksvlijt. Een van de opvallendste rotondes, die in de 70-er jaren
verdween, was die op het Leidsebosje, waar decennia lang de trams van
lijnen 1,2 en 3 hun rondjes draaiden. Ook de route langs het
Weteringcircuit werd versneld. Daardoor kwam het rotonde draaien voor de
lijnen (6),7 en 10 van west naar oost te vervallen. De rails werden nu
‘gewoon’recht gelegd ter versnelling van de lijnen. De gebleven rotondes
met vaak oude situaties zijn die bij het Tropenmuseum,de Slotermeerlaan,
het Hoofdddorpplein, het Weteringcircuit van en naar het CS en het
Surinameplein van en naar de Hoofdweg.

GVB 602 - Thematram lijn 16 - Haarlemmermeercircuit (Amstelveenseweg)
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |