Tramcolumn
138
KLEINE TRAMS WORDEN GROOT (041211)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Tijdens deze
reeks artikeltjes over de trams en bussen van het Amsterdamse GVB lijkt
het of de ‘kleine’ gelede wagens, die later toch ‘gewone’ grote trams
werden hier min of meer werden vergeten. Niets is minder waar. De kleine
gelede trams zijn eigenlijk in ieder geval voor een groot deel
verantwoordelijk voor het voortbestaan van de tram in Amsterdam.

gevolg van een van de vele ongelukken
Vanaf het midden van
de 50er-jaren verschenen er regelmatig artikelen in de Amsterdamse
dagbladen. Vaak gingen deze over het nauwelijks functioneren van het GVB
door het sterk verouderde trammaterieel van vaak 50 jaar oud en de vele
ongelukken, die daardoor met de tram gebeurden. Volgens de kranten
remden de oude trams nauwelijks of helemaal niet. Wat natuurlijk zo was,
omdat in het steeds drukker wordende verkeer het ‘niet verstandig’ was
om de meeste trams zonder railremmen te laten rijden. Aan het oude
materieel ontstond veel grote schade waarbij hele voorbalkons vernield
werden. In 1956 waren de beruchte, zeer trage drie-assers de nieuwste
trams in Amsterdam! Ik durf het bijna niet te schrijven. Zij waren
afgeleverd door Werkspoor vanaf 1949, terwijl ze al in 1946 waren
besteld.

Drie-asser 507 op het Leidseplein - 13
januari 1963
Collectie: Wim Ballman - foto Tom Mulder
Al voor de tweede wereldoorlog, in 1938, bestonden er plannen
voor de nieuwe trams. Na de oorlog kwam een andere, simpeler tram dan
gepland tevoorschijn, omdat er nauwelijks geld was door de tweede
wereldoorlog. De geplande VIERassers werden DRIEassers en hadden erg
zwakke motoren. Na nog geen twintig jaren gingen de eerste drieassers
door hun slechte kwaliteit al buiten dienst! Waar hebben we dat meer
gehoord? Maar gelukkig waren daar de bijzonder fraaie, moderne, luxueuze
en comfortabele enkelgelede trams, die sinds 1957 het Amsterdamse
straatbeeld verfraaiden. Ze bevonden zich al op de volgende halte
terwijl wij nog aan het instappen waren. Er werden in 1955 enkelgelede
trams besteld, omdat ze bij het GVB in principe waren bedoeld voor de
lijnen 1 en 2, de Leidsestraatlijnen. De 551 kwam in dienst op lijn 1 op
16 juni 1957. Na een paar maanden, in 1958, werden proefritten gehouden
met de 551, terwijl het van een enkelgelede een dubbelgelede tram was
geworden.

Enkelgelede 575 - Tussenmeer 15 juni
1963
Collectie: Wim Ballman - foto Tom Mulder
De Amsterdamse dagbladen stonden er vol van. De proefritten
werden een groot sukses en toen werd de spiksplinternieuwe 551 de
spiksplinternieuwe 601! Tot en met vandaag wordt de 551 na een halve
eeuw nog door fanatieke hobbyisten gemist. De 551/601 kwam voorlopig op
lijn 24 te rijden. De oorspronkelijke 551-575 werden al snel uitgebreid
met nog eens 12 enkelgeledes. En daarmee was in Amsterdam de toekomst
voor de tram echt begonnen. Een compliment is op zijn plaats voor de
ontwerper en de bouwers van de enkelgelede trams. Naast de bekende
lijnen verschenen ze plotseling op het hele tramnet. Zowel vanuit de
Remise Havenstraat als vanuit de Remise Lekstraat. Bijvoorbeeld op de
nieuwe lijn 17, als extra tram, op de openingsdag 10 september 1962.

Dubbelgelede 615 - Kinkerstraat - 10
september 1962
Collectie: Wim Ballman - foto Tom Mulder
Het
opvallende was de tijdelijke weekendverhuizing naar de Lekstraat van
enkele lage nummers van de enkelgelede trams. Voor diensten op lijn 25.
Later verschenen ze op ook op andere Lekstraatlijnen. Zoals de lijnen 3,
4 en 9. Maar ook werden andere lijnen dan 1 en 2 het
(reserve)werkterrein van de enkelgelede Beijnestrams. Zoals 7, 10,13,
16, 17 en 27. Je kon je bijna niet voorstellen, dat je de kleine
razendsnelle trams op de erg drukke lijnen als 13 en 17 zag verschijnen.
Het was gewoon vanzelfsprekend, dat er op de haltes horden passagiers
achterbleven door ruimtegebrek in de kleine gelede wagens. Maar aan
alles komt een eind! Ook aan het leven van de kleintjes. In 1972 werd
begonnen met het verlengen van de trams. De tussengedeelten werden door
Duwag geleverd. En de 601, 552-587 werd de nieuwe serie 851-887.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |