Tramcolumn
120

FEESTELIJKE GEBEURTENISSEN
(020811)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Met uitzondering van de ‘trapwagens’ (817-841, 901-920) waar conducteurs
om gegronde ontwerptechnische redenen nooit verschenen, leek het of
conducteurs na ca. 30 jaar lang opnieuw toegang tot de Amsterdamse trams
zouden krijgen. Het afschaffen van de conducteurs was destijds een
totaal onbegrijpelijk en verkeerd besluit.

De Amsterdamse beslissers gingen er vanuit, dat alle Amsterdamse
trampassagiers allemaal dezelfde discipline hadden en altijd onder meer
keurig een kaartje zouden kopen. Toen de conducteurs weer terugkwamen
bij het GVB, hoewel hun terugkeer veel te traag ging, leek het of ze
niet weg waren geweest. Ze verdwenen rond 1970 en kwamen vanaf 1991-2003
weer geleidelijk terug. Omdat conducteurs alleen bij het GVB konden
terugkeren in een zogenaamde Melkertbaan (wat een lelijk en onduidelijk
woord).
 |
 |
Dat was bijvoorbeeld de reden voor een fleurige versiering van
de 781 op lijn 3 omdat op die dag op die lijn de conducteurs
terugkeerden en de passagiers om die reden een gebakje (!) kregen. Maar
er was nog een ander fleurig moment voor bloemen op de 781 en dat was de
start van lijn 20, waarbij ook voor de eerste keer de halte op het CS
werd versierd. Vele andere 780-ers waren lijn 20-opgevrolijkt. Soms ook
heette lijn 20 plotseling lijn 21! (zie foto). Het leek wel of het GVB
toekomstige passagiers wilde laten schrikken als ze met de tram wilden
gaan. Achter de voorruiten van de 780-ers verschenen grote rode stickers
met of CONDUCTEURSTRAM of GEEN CONDUCTEUR. Het zou mooier zijn geweest
als de mededeling GEEN BESTUURDER zou zijn gebruikt. Net zoals de
uitdrukking HOUDT U STEEDS GOED VAST DUBBELE REMMEN zelfs na 50 jaar
door bijna niemand is begrepen.

Natuurlijk ging het om de ‘normale’
remmen en toen ook extra om de (nieuwe) magnetische remmen, de blokken.
Maar het klonk wel dreigend en voelde eigenlijk als een opdracht. Dat
geldt ook voor andere tramcabinekreten zoals in de gelede wagens bij de
stopverzoekknoppen heel kort STOP stond alsof de knoppen de eigenlijke
remmen waren. Omdat we het onlangs over CIRCLETRAM A of B hadden, is het
ook verwonderlijk, dat die uitdrukking op sommige trams werd gebruikt en
op andere trams gewoon CIRCLETRAM.

Zonder A of B. Hadden de eerste trams
een wiskundeachtergrond? Daarnaast verschenen er achter de voorruit gele
lijn 20-borden met onduidelijke route- teksten. Destijds was het
opvallend dat het woord ACHTERIN INSTAPPEN (met daaronder een pijl) op
de ramen van de twee-assige motor en bijwagens op de haltes vaak voor
verwarring zorgde. Would-be passagiers keken alle verkeerde kanten op
als op de halte een twee-asser met zo’n mededeling verscheen.

Verschillende passagiers botsten dan regelmatig tegen elkaar op omdat ze
beiden de andere kant op probeerden te rennen op weg naar de ingang.
Hetzelfde onduidelijke hadden sommige drie-assige motorwagens toen zij
een extra rode neus kregen door het vervallen van de aanwezigheid van de
conducteur. Of de passagiers dat zouden begrijpen. Het mooist waren de
opvallende mededelingen in vooroorlogse trams waarin werd meegedeeld,
dat bij grote drukte op de haltes zou worden doorgereden als het
tramstel zou worden gevolgd door een ander tramstel van dezelfde lijn!
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |