Tramcolumn
110

757 (020511)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Iedere tramhobbyist bewaart zijn foto’s van de voor hem zo bijzondere
traminteresse op een bijna geheime plek. Hoeveel tramfoto’s zullen
hobbyisten bij elkaar bewaren? Ik moet toegeven, dat mijn computer een
steeds belangrijker rol speelt bij het verbergen van belangrijke zaken
zoals mijn tramfoto’s.

Maar toch spelen mijn fotoboeken naast mijn computer nog steeds een erg
belangrijke rol. Ik heb een aantal fotoboeken waar foto’s van eerdere
tramgeneraties voor de eeuwigheid worden bewaard. Nog steeds moet ik
denken aan de jaren ’60 toen ik bij een toevallig bezoek aan de
CW-medewerker, een oom van een vriendje, twee schitterende herinneringen
kreeg.
Een grote schitterende en scherpe foto van Union 34 op het Kwakersplein
en een oorspronkelijk lijn 12-koersbord. ‘Gisteren’ komt onmiddellijk
terug net zoals de vele herinneringen. In een van de fotoboeken is een
toevallig belangrijke plek ingeruimd voor de LHB-er
757. Ik ben niet speciaal een 757-fotoboek begonnen maar de 757 vond ik
klaarblijkelijk zo’n interessant en mooi tramnummer, dat ik er
automatisch veel foto’s van bleek te bewaren. Ik heb van de 757 bijna
twee maal zo veel foto’s als van de meeste andere nummers.
 |
 |
Het leek ook
altijd of de 757 er veel mooier uitzag dan de andere wagens omdat hij
altijd net leek te zijn geschilderd. Dat mooie was snel verdwenen nadat
de 757 weer eens in aanraking kwam met een andere weggebruiker waarna
van het mooie weinig overbleef. Terwijl je je eerst een ongeluk schrikt
omdat zoveel seriegenoten hun aanrijdingschade helaas zagen vertalen in
hun definitieve einde. Sinds hun komst in 1974 hebben de LHB-ers veel
(negatieve) avonturen beleefd.

Dit resulteerde soms in een totaal
afscheid, of een ruil van de wagenbakken met soortgenoten of andere
wijzigingen aan het innerlijk of uiterlijk. Qua vorm waren de LHB-ers
dan wel geslaagd maar om er als trambestuurder mee te werken was een
geheel ander verhaal door problemen met de ventilatie en de verkeerde
indeling van de werkruimte zodat bestuurders bij het indrukken van de
drukknoppen een stokje moesten gebruiken omdat ze er anders niet bij
konden.
 |
 |
Onbegrijpelijk! Natuurlijk heeft dit niets te maken met het
aantrekkelijke visuele uiterlijk van de 757c.s.! Maar ik moet toch
helaas stellen, dat alle LHB-ers datzelfde probleem moeten hebben gehad.
Er is vaak verteld, dat bijvoorbeeld de 750-763 de zwakke broeders
waren. Maar zwakke broeders vond je in de gehele serie. Als ik nog eens
iemand ontmoet, die een professioneel verleden had met de 725-ers zal ik
hem dat toch eens vragen. Want was er toch mis met de onder meer de 726,
728, 729, 731, 733 en met de vele andere 725-ers behalve dat er slecht
staal voor de wagenbakken werd gebruikt? En hadden de slechte vloeren
invloed op de zeer beperkte leeftijden? En wat te denken van
bijvoorbeeld de rottende reclamedakplaten, die er bijna afvielen? Is het
allemaal toeval? Of werd er een goedkope deal gemaakt met de fabrikant,
waardoor goedkope en dus kwalitatief slechte trams werden geproduceerd?
 |
 |
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |