Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 109

Share |

Nieuw  (260411)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In 1962 leek het of het GVB trams had besteld en gekocht, die in het bijzonder voor EEN tramlijn bestemd waren. Ik heb het natuurlijk over de 635-652-ers (met schakelkastaanwijzer), die inderdaad speciaal voor de trotse lijn 17 waren gekocht. Er werd toen bijna direct een tweede aanvullende serie aangeschaft, de 653-669-ers, die toen voor de geplande en toen niet gerealiseerde tramlijn naar Buitenveldert werden aangeschaft.

Toen lijn 17 het levenslicht zag op 9 september 1962 waren er slechts 10 van de 17 wagens in Amsterdam gearriveerd. Sterker nog bij de officiŽle opening van lijn 17 op die herfstige zaterdagmorgen stonden alle tien wagens glimmend in een rijtje opgesteld (in de juiste nummervolgorde) aan de Osdorperban. We hebben het hier over de officiŽle opening op zaterdag 9 september door de wethouder + echtgenote + hoed.

De echtgenote reed de openingsrit naar Osdorp vanaf het Surinameplein. Toen lijn 17 echt ging rijden op 10 september 1962 reed niet een 635-er de eerste rit maar de 618!! De 618 was dienstwagen nummer 1! Ik zie nog zo de 618 voor me aan het Dijkgraafplein.

Waar de bestuurder de deuren opende om de plus minus 10 enthousiaste hobbyisten, dus de eerste lijn 17-passagiers, een plek te geven. Het gejuich van de hobbyisten was niet van de lucht. Dezelfde bestuurder was ook present als bestuurder op de 432 bij de opening van lijn 27. De ontbrekende 7 trams van de nieuwe dubbelgelede serie arriveerden natuurlijk de weken volgende op de openingsdag van lijn 17.

Gelukkig zat ik in Slotervaart op school waar ik uit het klaslokaal lijn 17 constant in de gaten kon houden. Waar ik eigenlijk heen wil met de trams is hoe lang de 635-ers de lijn 17 trams bleven, omdat ze in latere jaren toch van een Havenstraatserie een Lekstraatserie werden. En voorafgaand aan 9 september 1962 verschenen de tien 635-ers al op lijn 7, 13 en lijn 16. Omdat wij hadden gehoord, dat de 635-ers enkele centimeters breder waren dan de 602-ers, dachten wij toen dat de trams mogelijk beschadigd raakten door een tegenligger in de bochten! Hetgeen natuurlijk niet gebeurde. In die eerste gelede jaren waren de 602-634 numeriek gesplitst!

De lage nummers deden dienst in de Remise Lekstraat, de hoge nummers in de Remise Havenstraat. De 635-ers werden niet de enige Remise Havenstraatwagens! Hetzelfde gebeurde met de 670-ers. En de hele serie bleef een Havenstraatserie! Ik zie nog zo de glimmende, spiksplinternieuwe 719 vanaf de Postjesweg de Hoofdweg opdraaien! Een nieuwere tram heb ik en ook andere hobbyisten nog nooit gezien. Ik heb nog iets vreemds: ik heb de besturing met het kleine pookje nooit vertrouwd. Gewoon omdat je niet kon zien wat er nu precies gebeurde. Het is ook vreemd, dat je plus minus 40 jaren later diezelfde 719 in de Hoofdwerkplaats Tram zijn laatste adem ziet uitblazen, omdat hij aan de rechterkant op de kop flink beschadigd raakte bij een aanrijding maar niet overdreven. Terwijl hij voor jou toch de eeuwignieuwe 719 bleef, die ik destijds in 1966 bij Werkspoor in Utrecht zag bouwen. Dat zelfs nieuwe, moderne en glimmende Amsterdamse trams niet het eeuwige leven zouden hebben, had ik nooit verwacht.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker