Tramcolumn
109

Nieuw (260411)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In 1962 leek het of het GVB trams had besteld en gekocht, die in het
bijzonder voor EEN tramlijn bestemd waren. Ik heb het natuurlijk over de
635-652-ers (met schakelkastaanwijzer), die inderdaad speciaal voor de
trotse lijn 17 waren gekocht. Er werd toen bijna direct een tweede
aanvullende serie aangeschaft, de 653-669-ers, die toen voor de geplande
en toen niet gerealiseerde tramlijn naar Buitenveldert werden
aangeschaft.

Toen lijn 17 het levenslicht zag op 9 september 1962 waren er slechts 10
van de 17 wagens in Amsterdam gearriveerd. Sterker nog bij de officiële
opening van lijn 17 op die herfstige zaterdagmorgen stonden alle tien
wagens glimmend in een rijtje opgesteld (in de juiste nummervolgorde)
aan de Osdorperban. We hebben het hier over de officiële opening op
zaterdag 9 september door de wethouder + echtgenote + hoed.
De echtgenote reed de openingsrit naar Osdorp vanaf het Surinameplein.
Toen lijn 17 echt ging rijden op 10 september 1962 reed niet een 635-er
de eerste rit maar de 618!! De 618 was dienstwagen nummer 1! Ik zie nog
zo de 618 voor me aan het Dijkgraafplein.

Waar de bestuurder de deuren opende om de plus minus 10 enthousiaste
hobbyisten, dus de eerste lijn 17-passagiers, een plek te geven. Het
gejuich van de hobbyisten was niet van de lucht. Dezelfde bestuurder was
ook present als bestuurder op de 432 bij de opening van lijn 27. De
ontbrekende 7 trams van de nieuwe dubbelgelede serie arriveerden
natuurlijk de weken volgende op de openingsdag van lijn 17.
 |
 |
Gelukkig zat ik in Slotervaart op school waar
ik uit het klaslokaal lijn 17 constant in de gaten kon houden. Waar ik
eigenlijk heen wil met de trams is hoe lang de 635-ers de lijn 17 trams
bleven, omdat ze in latere jaren toch van een Havenstraatserie een
Lekstraatserie werden. En voorafgaand aan 9 september 1962 verschenen de
tien 635-ers al op lijn 7, 13 en lijn 16. Omdat wij hadden gehoord, dat
de 635-ers enkele centimeters breder waren dan de 602-ers, dachten wij
toen dat de trams mogelijk beschadigd raakten door een tegenligger in de
bochten! Hetgeen natuurlijk niet gebeurde. In die eerste gelede jaren
waren de 602-634 numeriek gesplitst!
 |
 |
De lage nummers deden dienst in de Remise Lekstraat, de hoge nummers in
de Remise Havenstraat. De 635-ers werden niet de enige Remise Havenstraatwagens! Hetzelfde gebeurde met de
670-ers. En de hele serie bleef een Havenstraatserie! Ik zie nog zo de
glimmende, spiksplinternieuwe 719 vanaf de Postjesweg de Hoofdweg
opdraaien! Een nieuwere tram heb ik en ook andere hobbyisten nog nooit
gezien. Ik heb nog iets vreemds: ik heb de besturing met het kleine
pookje nooit vertrouwd. Gewoon omdat je niet kon zien wat er nu precies
gebeurde. Het is ook vreemd, dat je plus minus 40 jaren later diezelfde
719 in de Hoofdwerkplaats Tram zijn laatste adem ziet uitblazen, omdat
hij aan de rechterkant op de kop flink beschadigd raakte bij een
aanrijding maar niet overdreven. Terwijl hij voor jou toch de
eeuwignieuwe 719 bleef, die ik destijds in 1966 bij Werkspoor in Utrecht
zag bouwen. Dat zelfs nieuwe, moderne en glimmende Amsterdamse trams
niet het eeuwige leven zouden hebben, had ik nooit verwacht.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |