Tramcolumn
107

Wat een mooie trams, hoewel
. . . . (110411)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Tijdens het LHB-tijdperk gebeurden er af en toe dingen, die je niet zou
verwachten bij iets degelijks en langdurig als een serie trams, die
oorspronkelijk uit maar liefst 55 exemplaren bestond. Het kortst was de
733 in Amsterdamse dienst: slechts 15 jaar!!!! De komst van de LHB-ers
in 1974, 19 september 1974 kwamen de eerste in dienst, was natuurlijk
een feestelijke gebeurtenis maar niet lang.

Op diverse fronten ontstonden problemen: de ventilatie deugde onder meer
niet, waarna tenslotte bijvoorbeeld een noodzakelijk schuifraam in de
bestuurderscabine werd aangebracht. De GVB-bestuurders vielen in de
zomers van 1975 en 1976 bijna flauw van de hitte. Nu we het toch over de
bestuurders hebben, is het vreemd om te weten, dat de bestuurderscabines
verkeerd, in dit geval veel te ruim, werden geconstrueerd. Bij een
revisie werd dat euvel verholpen.
 |
 |
De LHB-ers hadden een voorbeeld gehad
of ik moet eigenlijk schrijven, dat er twee steden waren, Braunschweig
en Boekarest, waar de plaatselijke tramwagens als voorbeeld dienden voor
de bij hobbyisten en zeker niet bij de eigenaars populaire tramserie. In
Braunschweig ging het om enkelgelede wagens. Hoewel het in Boekarest
slechts om een proefmodel ging. Bij de bouw van de LHB-ers werd al sterk
afgeweken van de voorbeelden. Visueel was dat bijvoorbeeld te merken aan
de oorspronkelijke dubbele deuren waar in Amsterdam op sommige plaatsen
hoofdzakelijk enkele deuren overbleven. De geschiedenis van de 725-ers
is eigenlijk een heel slecht boek.
 |
 |
Het lijkt wel of er niets deugde van
de 725-ers. Ik ken ook geen andere serie waar zoveel wagenbakken werden
gewisseld. Er werd bijvoorbeeld een nieuwe wagenbakkencombinatie
samengesteld, die nooit in de passagiersdienst kwam. Het gaat hier om de
754A+750C+754B. De schuld van de constructiefouten lag uiteraard bij de
fabrikant. Er werd onder meer een slechte kwaliteit staal gebruikt. Dat
kwam het meest tot uiting bij de 750-763. Veel van deze wagens verlieten
al op jeugdige leeftijd hun tramleven. Maar niet alleen werd er slecht
staal gebruikt! Tijdens een van mijn bezoeken aan de Remise Havenstraat
liep ik de na een brand in de voor de sloop klaar staande 735
(hij heette
nu 747) binnen en liep zo in de gaten van de triplex vloer! Een triplex
vloer verwacht je niet bij een relatief moderne tram. Als je dit soort
details hoort, besef je dat er bewust een ‘goedkopere’ tram werd
geproduceerd. Met alle gevolgen van dien!
 |
 |
In de 725-jaren was ook het
onderhoud niet optimaal (ik schrijf het voorzichtig......). Ik herinner
mij de 761. De wielen van de 761 hadden vele dagen lang platte kanten en
konden daarom nauwelijks snelheid maken. Dat kon je dag na dag zelf
ervaren als je een lijn 16-passagier was. Kort na deze constatering was
het definitieve einde al gekomen voor de 761! Hij was toen net zeventien
jaren oud/jong. Opvallend waren ook de vele aanrijdingen met de 725-ers,
waarbij heel vaak grote schade ontstond aan de koppen.

Zoals we zelf
konden constateren waren ook de talrijke GVB-ers niet razend enthousiast
over de 725-ers! Omdat men met de serie bij het GVB van het ene in het
andere probleem rolde. De bestuurders klaagden onder meer over de traag
werkende uitstapdeuren in de voorste geleding. ’s Winters duurde het
veel te lang voor deze weer sloten. Het is maar goed, dat ik in 1991 nog
niet was geboren en veel 725-ers vroegtijdig naar het tramwalhalla zag
vertrekken. Ik zou dat emotioneel nooit hebben kunnen verwerken. Ik zit
me wel eens af te vragen wat de kosten moeten zijn geweest van zo’n
onfortuinlijke serie, in principe, visueel schitterende trams. Veel van
de 725-ers waren in ieder geval nog lang niet afgeschreven toen ze
werden afgevoerd. Het moeten vele 100.000-en Euro’s zijn geweest. Als je
de kwetsbare 725-ers vergeleek met de maar iets jongere 780-ers kom je
tot de conclusie, dat er vele tramrails naar Salzgitter leiden
. . . .
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |