Tramcolumn
106
Tijdelijke verhuizing (040411)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In de laatste jaren van hun indienststelling leek het of de 602-634 het
nog veel drukker kregen dan tijdens hun hele zeer intensieve bijna 40
jaar durende tramleven. En soms leek het of de 602-634 misschien pas op
de helft waren van hun schijnbaar immer voortdurende bestaan. Helemaal
toen ook nog bleek, dat de 602 plotseling een uitgebreide grote revisie
van 4 (guldens)ton kreeg in de spiksplinternieuwe Hoofdwerkplaats Rail
in Diemen.

Toen hij bijna klaar was, leek het bijna of hij zo van Beijnes was gekomen. Zo nieuw en schoon zag hij er uit. Met zelfs een
keurig vernieuwde filmkast op de kop van de wagen, die visueel gekoppeld
was aan de richtingfilm. Dat de filmkast wekenlang niet functioneerde
toen de tram weer in dienst was, zal ik uit beleefdheid niet noemen. In
ongeveer dezelfde tijd als de grote revisie van de 602 kwamen stuk voor
stuk ook de conducteurcabines in de andere 602-ers weer terug. Iedere
tramhobbyist zou met deze 602-634-gegevens blijven dromen, dat zijn
favoriete trams nog zeker 20 jaar in Amsterdam zouden blijven. De
602-ers gingen voor de inbouw van de conducteurcabines tijdelijk naar de
Remise Lekstraat, terwijl hun tramleven zich voor een belangrijk deel in
de Remise Havenstraat had afgespeeld.
 |
 |
De ombouw duurde 2 ½ dag per tram. Veel 725-ers kwamen tijdelijk voor de
602-ers in de plaats in de Remise Havenstraat. In het weekend, dat de
verhuizing naar de Lekstraat plaatsvond, kwamen oude tijden terug voor
elke geinteresseerde hobbyist toen we 40 jaar eerder in het weekend in
de Lekstraat gingen loeren of er nog bijzonderheden waren. We keken dan
welke blauwen de voetbalextra’s van lijn 9 zouden worden. De oooh’s en
aaah’s waren destijds de hele zondag niet van de lucht. Met de andere
intuigingen werden de blauwen plotseling andere trams!
 |
 |
Al was het maar voor 1 dag! Als hij 40 jaar later de moeite had genomen
om op zondagmiddag even door de open deuren van de Remise Lekstraat te
gluren zag je ze staan, de 602-ers in de Lekstraat! En nu met typische
Lekstraatlijnfilms zoals lijn 14, 25 of lijn 9! Ik kon mijn ogen bijna
niet geloven! Een kinderhand is dus gauw gevuld. En als je dan al zo
enthousiast raakt op een zondagmiddag wat zou de maandag dan wel niet
moeten brengen. Nou, net wat je verwacht! Toen ik in de Ferdinand
Bolstraat op weg naar mijn werk ter hoogte van de voormalige oude RAI de
eerste 602-ers mij tegemoet zag rijden, leek het net of de oude tijden
waren teruggekomen.
 |
 |
Het was op die lokatie uberhaupt toch regelmatig schrikken als er
plotseling weer een (tijdelijke) elektroon op lijn 12 mij aan het
schrikken maakte. Maar het 602-feest was slechts een tijdelijk feest,
want na inbouw van de conducteurcabines zouden de 602-ers weer naar de
Remise Havenstraat terugkeren. Dat gold natuurlijk ook voor de
tijdelijke 725-ers die de Remise Lekstraat zeer tijdelijk verruilden
voor de Remise Havenstraat. Toch was het iedere keer schrikken als je op
een Lekstraatlijn als lijn 3 of lijn 20 in eens een 602-er zag in plaats
van een 635-er. Het bleef toch een grote, helaas tijdelijke verrassing!
Eigenlijk was er in 40 jaar niets veranderd. Destijds schrok je van een
onverwachte lage blauwe op lijn 10 en nu was het een lage dubbelgelede
op lijn 3. Alleen de trams hadden nu een andere kleur........Enkele
jaren eerder zag ik plotseling de 867 op lijn 3. Terwijl hij in de
Remise Havenstraat thuishoorde. Maar dat is een geheel ander verhaal.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |