Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 104

Share |

VERLOREN SPOREN (210311)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

We hebben samen, als rasechte Amsterdammers, wel eens gesproken over verdwenen of niet meer gebruikte Amsterdamse tramsporen. Het zijn er zoveel, dat je er een heel trambedrijf mee kunt beginnen of een flinke modelbaan. Nu eens een verhaaltje over (niet) verwijderde sporen en ook wissels. We beginnen bij het CS waar onder meer nog rails lagen van kringtramlijn 22, die bestond van 1922 tot 1944 en werd opgevolgd door buslijn K.


Tolhuispont met extra drukte wegens de ENTOS tentoonstelling (Eerste Nederlandse Tentoonstelling Op Scheepvaartgebied). Geheel rechts de toegang tot het Noord-Hollands kanaal. Uitgave J.H. Schaefer, Amsterdam
prentbriefkaart herkomst Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Je vond de rails uiteraard rond het hele station en ze hebben er ook nog heel lang gelegen. De bovenleiding boven deze rails was er ook nog opvallend lang aanwezig. Bij het CS lagen ook nog zeer lange tijd aan de westkant van het station de zogenaamde ENTOS-sporen, die de laatste jaren meer werden gebruikt als parkeerplekken voor GVB-bussen dan door trams. De bovenleiding rond die ENTOS-sporen was al lang verdwenen. Onder meer de ‘snelbussen’ van lijn13S werden daar opgesteld, voordat ze aan hun rit begonnen naar Slotermeer. ENTOS was de afkorting van Eerste Nederlandse Tentoonstelling op Scheepvaartgebied. Deze tentoonstelling werd, in 1913!!, gehouden aan de overkant van het IJ.


Eerste Nederlandse Tentoonstelling Op Scheepvaartgebied (ENTOS). Het stationsplein met op de achtergrond het Singel en rechts het gebouw van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij op het Droogbak. Uitgave: J. H. Schaefer, Amsterdam
prentbriefkaart herkomst Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Of zoals de Amsterdammers van de jaren ‘50 het noemde Overkant-van-‘t IJ. Op de plek van het oude Tolhuis. De CS-sporen dienden om dagelijkse ENTOS-bezoekers naar de IJ-pont te vervoeren. Maar er zijn nog meer van die historische punten. Lang konden we genieten van de NZH-rails op de Raadhuisstraat, Rozengracht en de Clercqstraat, nadat in 1957 de tramlijn naar Zandvoort was opgeheven in. Er lagen ook niet meer gebruikte NZH-rails en wissels in de Spuistraat waar het eindpunt was. De rails op de Admiraal de Ruyterweg werd rond 1958 al weggehaald. Het GVB-(hand)wissel Bilderdijkstraat-Kinkerstraat heeft er nog lang gelegen en werd op zondagen in het voetbalseizoen tot 1958 nog gebruikt door stadiontramlijn 23. In dezelfde straat lag het wissel Bilderdijkstraat-De Clercqstraat. Tijdelijk gebruikt door lijn 17 toen deze lijn, in 1956, was omgeleid vanwege de vervanging van een brug bij de Elandsgracht. Enkele ‘jonge’ Amsterdammers zullen zich de al voor de 2e Wereldoorlog verlaten sporen op de Brouwersgracht naar de remise Brouwersgracht nog herinneren.


Eerste Nederlandse Tentoonstelling Op Scheepvaartgebied (ENTOS) aan de Buiksloterweg 1. Deel van het Lunapark, ontworpen door Hugo Haase
prentbriefkaart herkomst Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Ook op het Haarlemmerplein waren delen van deze remisesporen nog te zien. Tramlijn 12 werd in 1955 opgeheven en de rails bleven nog maar korte tijd liggen op de Prins Hendrikkade, in de Haarlemmerstraat, op de Haarlemmerdijk en in de Spaarndammerbuurt. Het wissel Rozengracht-Marnixstraat van de vooroorlogse lijn 14 heeft er tot ver na de oorlog, zo rond 1956, gelegen. Ik noemde al eens eerder de nooit gebruikte sporen op de beweegbare bruggen in de Jan van Galenstraat. Veel dichterbij in de tijd lag het verwijderde derde spoor langs de halte postkantoor op de Nieuwe Zijds. En wat te denken van de lus rond de Bijenkorf, die in de 60-er jaren werden opgebroken. En natuurlijk mogen we de voormalige lijn 11-rails niet vergeten op de Prins Hendrikkade, de Geldersekade en in de Jodenbreestraat. In een eerdere periode liepen de Prins Hendrikkade-rails nog veel verder door. Helemaal tot op de eilanden.


Weesperzijde met electrische tram en Amstel richting Ouderkerk
Uitgave W.F. Warburg, Ceintuurbaan 241, Amsterdam

prentbriefkaart herkomst Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Nu we tijdens deze gratis rondrit in oost zijn beland, denken we onmiddellijk aan de Van Swindenstraat waar eens, voor de oorlog, het eindpunt was van lijn 11. Maar ook op de Weesperzijde en langs de Amstel zijn de verlaten rails langdurige herinneringen geweest aan onder meer wat eens een zeer lange lijn 5 was, die helemaal van de Oostzaanstraat kwam. In dezelfde buurt lagen eens de lijn 3-rails in de Andreas Bonnstraat toen het Weesperpoort Station nog werd aangedaan.


Andreas Bonnstraat -1926
prentbriefkaart herkomst Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

En wat te denken van het voormalige eindpunt van lijn 3 Krugerplein, dat relatief kort bestaan heeft. Het opvallendste stuk niet meer gebruikte spoor lag in het eerste deel van de P.C.Hooftstraat. Niet het deel richting Stadhouderskade maar juist het stuk de andere kant op naar de Van Baerlestraat. Natuurlijk zou dit verhaaltje nog langer kunnen. In het bijzonder de 100+-jarigen zouden dit zeker op prijs stellen.
 

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker