Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 103

Share |

HERINNER JE JE DEZE NOG? (130311)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

De afgelopen maanden liet ik me wel eens, onterecht of niet, negatief uit over de vele reclame-uitingen op de Amsterdamse trams. Soms had je toch wel de sterke indruk, dat deze reclames irritant zouden kunnen werken. Maar de trams kregen over het algemeen wel een vrolijker uitstraling. Je herkende alleen het GVB niet meer. Als ik je nu vraag welke adverteerders toen tramactief waren, blijf je (en ik ook) waarschijnlijk het antwoord schuldig.

Deze keer bekijken we met onze blauwe ogen deze plakreclames eens van een positieve kant. Het gaat niet zo zeer over de uitingen, maar meer over de inhoudelijke creativiteit van de reclame. Ik wil niet steeds over het verleden praten, maar als jonge trambroekjes waren we natuurlijk alleen maar gewend aan de emailleborden, die op de trams waren geschroefd of de kleine plakplaatjes aan de binnenkant van de ruiten. En we zagen eigenlijk veelal dezelfde adverteerders.

Of het was Histor, Van Nelle, Martini, Fanta, Willem II of Schick met heel af en toe een nieuweling. Als je nu de reclame-uitingen weer eens ziet, vraag je je terecht af ‘Waar gaat het in hemelsnaam over?‘ Omdat er veel te veel wordt gecommuniceerd. Het was in de jaren ’60 zo erg, dat ik de reclameborden fotografeerde in plaats van de trams! Nou had ik altijd een zwak voor alles wat met reclame had te maken. Vandaar ook, dat ik een tijdje voor Amsterdamse reclamebureaus werkte. Het had nog een voordeel, want daardoor was ik veel in het centrum van Amsterdam onderweg om van al het trammoois te genieten. Als we naar de jaren ‘90 van de vorige eeuw kijken, sloeg de reclame voor De Telegraaf alles! Want De Telegraaf had een aantal 602-ers gehuurd voor totaalreclame. Er was geen enkele relatie tussen de reclame-uitingen en de prettige ochtendkrant.

Daarnaast werden de goede verhoudingen tussen De Telegraaf en de tramfans verstoord, omdat de ‘gewone’ tramnummers plaats hadden moeten maken voor nietige plakcijfers. De zo herkenbare Amsterdamse tramkleuren waren nu door het plakplastic ook verdwenen. Want er is een regel, waaraan iedere buitenstaander zich moet houden als hij aan trams komt en dat is: ’Kom niet aan de tramnummers!’. Want het draait bij zeer vele tramfans juist om die nummers. Het positieve aan de Telegraaf-reclameuitingen op trams waren de lichtkranten met het laatste wereldnieuws, die bij de wagens op de daken van de eerste geleding waren gemonteerd. En ik heb het wel eens eerder genoemd. Juist vanwege de niet meer zichtbare wagennummers was de reclameactie van Joop van den Ende ook een foute, lelijke actie, die ook nog eens niet succesvol was, omdat je nergens op de trams kon zien, waar het nu om draaide.

Op de tramkoppen bevond zich een grote sticker met haaientanden. Gelukkig duurde deze actie maar kort. Voor tramfans echter lang genoeg. Toen tramreclame nog algemeen ongebruikelijk was, werden trams op een andere manier gebruikt door de reclamemakers. In de jaren ‘50 werd een tram helemaal volgehangen met grote houten beschilderde reclameborden. Je ziet er is niet zoveel veranderd. Ook nu worden trams nog op zeer bescheiden schaal gebruikt voor dat soort reclame-uitingen. Maar het is gelukkig niet meer zo’n gekkenhuis als tien jaar geleden. Toen reden er in Amsterdam geen trams meer, maar slechts rijdende reclamezuilen. Maar reclame in het openbaar vervoer is internationaal. Vaak zijn trams en bussen voor 100% beplakt. In Amsterdam valt het nog mee! Enkele jaren geleden reed er een blauwe motorwagen, die was gesponsored door V en D. Deze bracht passagiers GRATIS van het CS naar het centrum v.v. Dat is nog eens een charmante manier om reclame te maken voor V en D. Daarmee werd de tijd bijna een eeuw teruggedraaid! En het GVB beconcurreerde daarmee zichzelf.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker