Tramcolumn
10
Een tramrit in 1956
(110509)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In de jaren ‘50 woonde een oom en tante
van mij in de eindpuntlus van lijn 10 in Amsterdam-oost. Daarvoor had ik
nog nooit van de Tidorestraat gehoord. Maar toen zij daar kwamen te
wonen, ben ik die naam nooit meer vergeten. Ik woonde toen nog in de
Spaarndammerbuurt, dus als wij, meestal op zondag, naar de Tidorestraat
gingen, maakten wij daar een wereldreis van.
Wij pakten buslijn 12 tot het Nassauplein en
stapten daar over op lijn L. Op dat Nassauplein kwamen heel even de
herinneringen terug aan tramlijn 18. Wij werden op lijn L nog verwend
met een bus van de 158-187-serie met de motor duidelijk aanwezig in de
bus naast de chauffeur, met de enorme versnellingspook van de
halfautomaat en het gebrul van de motor. Na een paar haltes bereikten we
dan de Van Hallstraat. Natuurlijk stond daar een tramstel van lijn 10
geduldig te wachten, omdat het wist, dat we helemaal mee zouden reizen
naar de Molukkenstraat. We sprongen in de motorwagen en renden snel naar
het voorbalkon. Na een paar minuten meldde zich een vriendelijke
bestuurder, het was tenslotte zondag, die informeerde naar onze
eindbestemming. Er volgde een uiting van persoonlijke bewondering. Na de
fluit van de bijwagen, het belletje van de motorwagen en de trapbel van
de bestuurder draaiden we de Van der Hoopstraat in. De reis was
begonnen. De bestuurder zette er gelijk de gang in. Er was nog weinig
verkeer, hetzelfde gold voor het aantal passagiers. Die eerste haltes
waren so-wie-so bedoeld voor het oppakken van passagiers. Pas op het
Marnixplein werd het wat drukker. Daar stopte ook lijn 3 en stond je
vaak met twee tramstellen, een van lijn 3 en een van lijn 10, op de
halte. Verder ging het via de Marnixstraat. Na een paar minuten
bereikten we het Leidseplein waar het al een stuk drukker werd met de
kruisende tramlijnen 1 en 2.

Lijn 10 op het Frederiksplein op 21
mei 1955
fotograaf onbekend
De rust van het begin van de rit was nu echt
weg en onze gezellige tramrit werd nu een serieus gebeuren. We reden
over de Weteringschans, het drukke Weteringcircuit en hetzelfde gold
voor het Frederiksplein. Voor ons reed een tramstel van lijn 7.Op het
Weesperplein stonden twee Utrechtenaren van lijn 5 te wachten, allebei
in een andere richting, en onze lijn 10 vervolgde de rit naar het
Tropenmuseum, waar voor ons een drie-assig tramstel van lijn 9 stopte.,
Links ging het naar de Mauritskade en we suisden de helling af van de
Zeeburgerdijk maar remden net op tijd om de bocht door te vliegen van de
Borneostraat.
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN
TOM MULDER
Tenslotte kwamen we, na de Borneostraat,
terecht in de Molukkenstraat. Onze eindbestemming van deze zondagse
tramrit, die ik nooit meer zou vergeten. Voor kleine Amsterdamse
jongetjes een hele belevenis, maar voor Amsterdamse trambestuurders een
dagelijks wel zeven of acht keer terugkerende happening. Zouden ze er
voor betaald krijgen? Het was maar goed, dat mijn oom en tante hadden
besloten in de Tidorestraat te gaan wonen. Zo kom je nog eens ergens.
En het mooie was, dat je voor het raam de hele dag de tramstellen van
lijn 10 voorbij zag rijden. Ik had de mazzel, dat ze op de eerste etage
woonden.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |