Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 8

Share |

Opgeheven (300409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Toen op 14 september 1961 lijn 5 werd opgeheven, was dit eigenlijk al gebeurd toen alle Utrechtenaren stuk voor stuk  het veld moesten ruimen. Ze werden vervangen door 'lage' blauwen. Lijn 5 werd geofferd met het argument, dat dat noodzakelijk was voor de bouw van de eerste metrolijn. Buslijn 5 kwam in plaats van tramlijn 5. De busserie 250-294, nu gedeeltelijk door de Transvaalbuurt, haalde in een klap alle romantiek van tramlijn 5 weg.

Lijn 5 leek een eigen rustig leven te leiden. Eerst natuurlijk ook met de middeninstap bijwagens, die tenslotte werden vervangen door 701-ers. Natuurlijk verscheen op de laatste dag van lijn 5 voor de laatste keer de 301 om ook de laatste rit van lijn 5 te rijden. Dat kwam niet alleen door buslijn 5 maar ook door tramlijn 7, die toen werd geëxploiteerd met kleine gelede wagens en drie-assers. Lijn 7 ging toen op het Weesperplein onwennig rechtsaf op weg naar het Amstel Station.
We waren de Utrechtenaren en de blauwe wagens gewend in de Wibautstraat, maar om de ruimte te hebben met de gelede wagens was toch wel wat bijzonders. Buslijn 5 had de sfeer van tramlijn 5 volkomen verloren. De kranten stonden maandenlang bol over de opgeheven tramlijn 5. Het resulteerde tenslotte in een spitsuurlijn 5 met losse blauwen! En buslijn 5 werd toen buslijn 55. Na enkele succesvolle en drukke maanden kwamen ook de bijwagens weer terug. Toen leek het of de cirkel weer rond was. In die beginmaanden met losse blauwen zagen we een grote variatie blauwe wagens op lijn 5. Toen was het min of meer gewoon om zowel bijvoorbeeld de 409 en de 427 als de 460, van lijn 10, tegen te komen. Als je zo nagaat wat de twee-assers zo bijzonder maakten, waren dat natuurlijk de balkons en de open deuren. Als passagier kon je op deze manier genieten van een staanplaats naast de bestuurder en zo kon je als gewone passagier iedere handeling van de bestuurder volgen.


De 460 op lijn 5 op het Rembrandtplein - Foto Tom Mulder

Het leek met de twee-assers wel of die staanplaatsen naast de bestuurder altijd het eerst bezet waren. Sterker nog als er nieuwe passagiers instapten, baanden deze zich een snelle weg door de wagen om op deze manier de ‘beste’ plek in de wagen te bemachtigen. Naast de bestuurder. Ik ben ervan overtuigd, dat veel van deze balkonpassagiers zo langzamerhand best in staat waren een blauwe wagen te besturen. Al was het alleen maar in gedachte. Het was ook logisch zo’n mooie plek te bemachtigen. Hetzelfde gebeurde in de blauwe wagens op de andere lijnen. Toen, in 1961, reden ze nog volop op de lijnen 3 en 10. Daar gebeurde dat ook. En zelfs later op lijn 27 zag je altijd dezelfde voorbalkonpassagiers.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


19 afbeeldingen van de 434 t/m 436
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Jaren daarvoor bijvoorbeeld in de AEG-ers op lijn 13 gebeurde precies hetzelfde. Het voordeel was, dat hun voorbalkons breder waren dan de ‘blauwe’ voorbalkons. In eerste instantie waren de ruitenwissers nog niet eens elektrisch, later wel, dan had je het als bestuurder extra druk als het slecht weer was. Tegenwoordig met alle comfort van de nieuwe combino’s kun je je niet meer voorstellen, dat je vroeger als bestuurder veel meer handelingen moest doen. Helemaal toen de handremmen nog gewoon moest worden bediend door een grote draairem. Je moest toen als passagier de bestuurder flink de ruimte geven deze handrem te bedienen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker