Tramcolumn
7
Op naar de sloop
(220409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
"De als nieuwe 430 is terug! Op weg naar de sloop
. . . . "
Rond 1962 werden de laatste blauwe wagens gereviseerd.
Zoals de 404, die daarna in dienst zou komen op lijn 10. Hij rook als
nieuw, omdat hij ook was geschilderd en hij reed als nieuw. De nummers
van het van beroemde letter/cijfertype werden in een moderne versie
aangebracht. Iets wat tijdens schilderbeurten al vaker was gebeurd.
Maar een totaal gereviseerde blauwe met nieuwe cijfers was een novum. En
de 404 was niet de laatste wagen waar dit gebeurde. Want enkele maanden
later was ook de 430 aan de beurt. Lijn 27 was
de eerste lijn, waar de ‘nieuwe’ 430 acte-de-présence
gaf. Natuurlijk had ik plannen gemaakt om hem te fotograferen. Maar het
kwam er toevalligerwijze niet en nooit meer van.
En toen gebeurde het. Op een donkere winterdagmorgen, midden in het
eerste deel van de Kinkerstraat, kwam een einde aan het leven van de pas
gereviseerde en geschilderde 430. De 430 ontspoorde, reed het trottoir
op en belandde in de etalage van een bakkerij. Het was een heftig
ongeval, waarbij geen slachtoffers vielen, maar het tramverkeer van de
lijnen 7,
17 en 27 danig en
urenlang werd ontwricht. De pas geschilderde 430 zagen we nooit meer
terug. Het voorbalkon stond midden in etalage van de bakkerij. Ik kan me
ook niet herinneren, dat nog één
blauwe wagen werd gereviseerd of zelfs alleen maar geschilderd.

De 430 na de ontsporing in de
Kinkerstraat waarbij de tram zich in de winkel van bakker v.d.
Veldt boorde
15 december 1964 - foto Tom Mulder
De eerste jaren ‘60 waren er heel wat blauwen, die flinke
schade opliepen bij aanrijdingen. Laten we eens kijken. De 444 was in
deze jaren een van de zwaarste schadegevallen, maar de 409, 413 mochten
er ook zijn. De 437 en de 462 werden al gesloopt samen met de
Utrechtenaren, terwijl van een grote schade geen sprake was. De algehele
toestand was ongetwijfeld slecht.
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN
TOM MULDER
19 afbeeldingen van de
428 t/m 433
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in
de jaren '60
Voor het bekijken van
deze foto's is een
Flash Player vereist
Later volgde nog de 427. Bij de hoge blauwen
waren eigenlijk geen grote schadegevallen. Ze waren er wel geweest in de
50-er jaren. Zelfs na reparatie, zoals de 459, kon je nog zien, dat
wagen in aanraking was geweest met een andere verkeersdeelnemer. De 459
oogde aan de voorkant scheef. De constructie van de voorbalkons van
Amsterdamse tramwagens was bijzonder zwak. Waardoor natuurlijk deze
zware schadegevallen ontstond. AEG-ers op lijn 13
of Siemens Shuckerts op bijvoorbeeld lijn 7 of lijn
11 zijn allemaal aan de beurt geweest. Natuurlijk helemaal met het
drukker wordende verkeer. Het voorbalkon was bijzonder zwak
geconstrueerd. Door het steeds maar drukker wordende verkeer werden de
trams ook steeds vaker het slachtoffer van een onzachte aanrijding.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |