Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 7

Share |

Op naar de sloop (220409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

"De als nieuwe 430 is terug! Op weg naar de sloop . . . . "

Rond 1962 werden de laatste blauwe wagens gereviseerd. Zoals de 404, die daarna in dienst zou komen op lijn 10. Hij rook als nieuw, omdat hij ook was geschilderd en hij reed als nieuw. De nummers van het van beroemde letter/cijfertype werden in een moderne versie aangebracht. Iets wat tijdens schilderbeurten al vaker was gebeurd.

Maar een totaal gereviseerde blauwe met nieuwe cijfers was een novum. En de 404 was niet de laatste wagen waar dit gebeurde. Want enkele maanden later was ook de 430 aan de beurt. Lijn 27 was de eerste lijn, waar de ‘nieuwe’ 430 acte-de-pr
ésence gaf. Natuurlijk had ik plannen gemaakt om hem te fotograferen. Maar het kwam er toevalligerwijze niet en nooit meer van.
En toen gebeurde het. Op een donkere winterdagmorgen, midden in het eerste deel van de Kinkerstraat, kwam een einde aan het leven van de pas gereviseerde en geschilderde 430. De 430 ontspoorde, reed het trottoir op en belandde in de etalage van een bakkerij. Het was een heftig ongeval, waarbij geen slachtoffers vielen, maar het tramverkeer van de lijnen 7, 17 en 27 danig en urenlang werd ontwricht. De pas geschilderde 430 zagen we nooit meer terug. Het voorbalkon stond midden in etalage van de bakkerij. Ik kan me ook niet herinneren, dat nog één blauwe wagen werd gereviseerd of zelfs alleen maar geschilderd.


De 430 na de ontsporing in de Kinkerstraat waarbij de tram zich in de winkel van bakker v.d. Veldt boorde
15 december 1964 - foto Tom Mulder

De eerste jaren ‘60 waren er heel wat blauwen, die flinke schade opliepen bij aanrijdingen. Laten we eens kijken. De 444 was in deze jaren een van de zwaarste schadegevallen, maar de 409, 413 mochten er ook zijn. De 437 en de 462 werden al gesloopt samen met de Utrechtenaren, terwijl van een grote schade geen sprake was. De algehele toestand was ongetwijfeld slecht.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


19 afbeeldingen van de
428 t/m 433
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Later volgde nog de 427. Bij de hoge blauwen waren eigenlijk geen grote schadegevallen. Ze waren er wel geweest in de 50-er jaren. Zelfs na reparatie, zoals de 459, kon je nog zien, dat wagen in aanraking was geweest met een andere verkeersdeelnemer. De 459 oogde aan de voorkant scheef. De constructie van de voorbalkons van Amsterdamse tramwagens was bijzonder zwak. Waardoor natuurlijk deze zware schadegevallen ontstond. AEG-ers op lijn 13 of Siemens Shuckerts op bijvoorbeeld lijn 7 of lijn 11 zijn allemaal aan de beurt geweest. Natuurlijk helemaal met het drukker wordende verkeer. Het voorbalkon was bijzonder zwak geconstrueerd. Door het steeds maar drukker wordende verkeer werden de trams ook steeds vaker het slachtoffer van een onzachte aanrijding.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker