Tramcolumn 6
De 404 op lijn 1
(210409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Er waren (en zijn) van
die plekken in Amsterdam, die bijzonder interessant zijn voor
tramliefhebbers. Het CS ligt voor de hand. Wat hebben we daar een lange
tijd doorgebracht. Daar waren de middagsessies in de spitsuren in de
toptijden voor de blauwe wagens. Dat gold niet alleen voor de werkdagen.
Want de zondagen waren ook leuk en dat kwam natuurlijk door de
voetbalextra’s. Of ze reden op lijn 9 of op
lijn 24.
In beide gevallen leverden beide remises het materieel. En heel af en
toe was er een grote uitzondering. Ik heb het niet over de ‘hoge’
blauwen van lijn 10 op lijn 24 of het materieel van
lijn 3 op lijn 9. We
stonden het eind van een voetbalwedstrijd in het
Olympisch Stadion af te
wachten en keken hoeveel extra enkelgelede wagens er vandaag op
lijn 1
zouden rijden. Maar plotseling hoorden we het geluid van een blauwe
wagen. Een blauwe wagen reed er normaal niet op lijn 1. Maar deze dag
was de dag van het grote wonder. Er reed zo maar een blauwe wagen met
bijwagen! Ik schrok me dood, stond net in een kroket van Febo te happen
en liet deze kroket van de schrik vallen om heel vlug deze zeer ongewone
combinatie voor de Leidsestraat te fotograferen.

De 404 op lijn 1 - foto Tom Mulder
Het was de allereerste keer, dat ik een motor- en bijwagen zag, die
passagiers zou vervoeren door de Leidsestraat. Sinds het vertrek van de
hoge AEG-ers met de kleine bijwagentjes van lijn 1 en de 476-ers met
bijwagens van lijn 2 bij de komst van de gelede wagens was het de eerste
keer, dat er een blauwe wagen met bijwagen op lijn 1 zou rijden. Het
waren eigenlijk twee erg ongebruikelijke combinaties. Enkele jaren
daarvoor was het ook extreem. Het waren de donkere en vooral koude
decemberdagen. Het was gezellig druk in Amsterdam met heel veel
winkelende Sinterklaascadeaukopers. Daar speelde het GVB op in.
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN
TOM MULDER
20 afbeeldingen van de 424 t/m 427
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in
de jaren '60
Voor het bekijken van
deze foto's is een
Flash Player vereist
Overal verschenen Sinterklaasextra’s. Ook op
lijn
13. Terwijl de blauwe wagens in de avond allang waren verdwenen, met
een enkele uitzondering van lijn 10, kwamen ze plotseling terug op
lijn 13. Niet alleen de blauwe wagens waren er, maar het GVB vond
het nodig, dat er die avonden tellingen werden gehouden. En
conducteurs zonder vaste lijn mochten deze passagierstellingen
uitvoeren. Met heel frisse tegenzin. Dat soort vreemde voorvallen
als een blauwe wagen op lijn 1 met bijwagen zouden nooit meer
gebeuren. De blauwe wagens verschenen een paar jaar later als
wachtwagen wel op elke lijn. Maar ze reden rond zonder lijn
aanduiding in de koplantaarns en zonder lijnkleurglaasjes. En een
blauwe wagen zonder lijnkleurglaasje en zonder lijnaanduiding is
eigenlijk niet kompleet.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |