Tramcolumn 5
Welk lijnnummer?
(190409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
Een van de meest historische en
fantastische gebeurtenissen in de Amsterdamse tramgeschiedenis was
de aanleg en de opening van de nieuwe tramlijn 17 naar Osdorp op 9
september 1962. Die aanleg was al in 1961 begonnen. Ik kan me de dag
nog herinneren, dat de eerste rails op de Cornelis Lelylaan
verschenen.
De nieuwe baan naar
het Dijkgraafplein betekende een stevige uitbreiding van
het lijnennet. De Cornelis Lelylaan was op zich helemaal nieuw en was
nog lang niet klaar toen de trambaan werd aangelegd. Maar dat was niet
het enige! Want na lijn 17 kwam een dag later daar ook nog de opening
bij van de spiksplinternieuwe spitstramlijn 27. Als hobbyisten hadden we
wekenlang lopen speculeren over hoe de nieuwe tramlijn zou gaan heten en
wat de lijnkleuren zouden worden. Maar we kwamen er maar niet achter.
Lijn 23 ging destijds via lijn 3 tot de Kinkerstraat. Daarna volgden de
Jan Pieter Heijestraat en de Overtoom en de Amstelveenseweg.
Enkele dagen voor de officiële opening van de nieuwe tramlijn kwam de
aap uit de mouw. In de remise Havenstraat stond het materieel klaar en
omdat we door de deuren de trams van de nieuwe tramlijn konden zien,
wisten we, dat we er een lijn 27 bij zouden krijgen. Sensationeel. En
lijn 27 zou voor het grootste deel worden geëxploiteerd met blauwe
wagens. In de ochtendspits reden er ook nog twee drie-assige stellen. In
de avondspits reden er alleen maar twee-assers. De andere delen van de
dag reed lijn 27 niet. De lijnkleuren waren rood, geel, rood vertikaal.
Echte kenners wisten, dat deze kleuren
eerder waren gebruikt. Want dit kleurentrio hoorde bij lijn 23, een
tramlijn die in de jaren ‘50 voor het laatst had gereden. Niet als
‘normale’ tramlijn maar als verbinding tussen de Zoutkeetsgracht en het
Olympisch Stadion op zondagen tijdens
het voetbalseizoen. Dus toen er door het GVB werd besloten een
versterkingslijn voor de nieuwe lijn 17 in te stellen, werd er besloten,
dat dat lijn 27 werd met de lijnkleuren van lijn 23, omdat de
lijnkleurenglaasjes toch nog ongebruikt klaar lagen.
Lijn 27 was slechts een korte lijn 17
met toch nog een stuk eigen spoor. Want op de Hoofdweg, vlakbij het
Surinameplein, werd een eindpuntspoor aangelegd. |

442 - foto Tom Mulder |
In die tijd zat ik nog op school en uit
het klaslokaal kon ik de Cornelis Lelylaan zien. Op die allereerste maandag werd er met een twee-assig tramstel
van lijn 27 op de Cornelis Lelylaan instructie gereden. De
motorwagen was de 442. Toen een sensatie! Maar instructie met twee-assers zou daarna voorlopig niet meer gebeuren! Dus er zal in 1962
best een verbod voor instructieritten op de Cornelis Lelylaan zijn
gegeven.
|
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN
TOM MULDER
20 afbeeldingen van de 416 t/m 423
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in
de jaren '60
Voor het bekijken van
deze foto's is een
Flash Player vereist
Later zal dat verbod zijn verwaterd,
omdat zelfs twee-assige wachtwagens op lijn
17 werden ingezet. Toen konden we niet bedenken, dat enkele decennia
later er zelfs twee lijnen, met een vertakking in Osdorp, zouden
rijden. En dat lijn 17, die later werd verdrongen door
lijn 1, weer
terug zou keren op het Dijkgraafplein.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |