Tramcolumn 3
De 411
(120409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In de jaren 60 was het
gebruikelijk om, nadat we eerst hadden genoten bij het CS van de
vele blauwe wagens, de drie-assers en de gelede wagens, met een
twee-asser naar huis te gaan via het Haarlemmermeer Station.
Ik had
het geluk om vlakbij het CS te werken. Dat gold ook voor enkele
andere tramvrienden, maar een enkeling moest helemaal van de andere
kant van Amsterdam komen. Hij kwam dan helemaal naar het CS om
daarna dezelfde route weer naar huis te rijden. Dat noem ik nog eens
enthousiasme Op drukke dagen verzamelde zich rond een uur of half
zes regelmatig een man of acht op de hoek van de Prins Hendrikkade,
vlakbij de ingang van het Victoria Hotel. Een mooi punt, omdat je
daar alle trams in de gaten kon houden. Tot een uur of kwart over
zes was het ontzettend druk.
De blauwe wagens domineerden tijdens de
spits. Er was een probleem. Voor de spits reden er nauwelijks blauwe
wagens en na de spits waren ze allemaal weer verdwenen. Je besefte
toen niet, dat al die verschillende soorten gelede wagens, de drie-assers en de blauwe wagens tijdens de eerste jaren van de
nieuwe eeuw allemaal het tijdelijke voor het eeuwige hadden
verwisseld. Vooral als er weer eens een nieuwe en betere
dienstregeling van kracht was geworden, waren er opvallend veel
hobbyisten, die al dat moois wilden aanschouwen.

foto Tom Mulder
|

foto Tom Mulder
|
De blauwe wagens waren toen al dik 30
jaren oud. Plotseling waren ze te zien op de lijnen
1, 2,
4, 9,
13, 24 en
25. Daarnaast reden ze natuurlijk al op de
lijnen 5,
16 en 27. Het meest sensationele
was de komst van de blauwe wagens op de lijnen 1, 2 en 25. Op 1 en 2
hadden ze nog nooit gereden en op lijn 25 waren ze begin jaren 50
vervangen door de drie-assers.
Maar we vielen natuurlijk van onze
fietsen toen plotseling de 411 en de 440 tijdens de spitsuren op 1
en 2 verschenen. De twee wagens hadden enkele jaren buiten dienst
gestaan. Omdat ze een beetje anders waren dan hun soortgenoten. Hier konden de bestuurders zitten,
terwijl ze bij de andere wagens moesten staan. De paradepaardjes bij de blauwen waren sommige ‘hoge’
blauwen, omdat ze voor ons gevoel harder reden dan hun soortgenoten.
Dus de echte snelle blauwe wagens waren de 458, 459, 475. Ze hadden
jarenlang op lijn 10 gereden en door een andere materieelverdeling
reden ze bijvoorbeeld plotseling op lijn 1, 2, 3, 13, 16 en 27.
|
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN
TOM MULDER
22 afbeeldingen van de 405 t/m 410
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in
de jaren '60
Voor het bekijken van
deze foto's is een
Flash Player vereist
Aan het eind van onze samenkomst bij het
CS ging het dan richting het Haarlemmermeer Station, zodat we daar
nog even naar de wagens konden kijken, die in de open luchtremise
stonden. Op een van deze avonden waren de hekken van de remise weer
eens open en ze nodigden uit voor een kort bezoek. En daar stond hij
de 411. Ik sprong er in en ging op de bestuurdersplaats zitten. Ik
wilde wel eens voelen wat er gebeurde als je aan het gangwiel
draaide. En je raadt het al. De 411 ging rijden!! Niet zo ver! Maar
toch. Ik had eens op de 411 gereden als bestuurder.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |