Tramcolumn 2
6 april 1956
(080409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl
In het voorjaar van 1956 zat ik in de 3e klas van de
Willem Barentzschool in de Hembrugstraat. Mijn moeder was toen al
een werkende moeder, waardoor ze op bepaalde dagen van de week,
zoals op vrijdagmiddag, niet thuis was om
boterhammen te smeren.

Tram 3 betrokken bij een
aanrijding op het Frederik Hendrikplantsoen, Amsterdam, 6 april 1956
Foto Ben van Meerendonk / AHF, collectie IISG,
Amsterdam
Maar ik vond het al lang leuk en spannend om helemaal alleen eerst
met de tram en later met de bus en de tram van de Oostzaanstraat
naar de 3e Hugo de Grootstraat te rijden. Waarbij ik moest
overstappen op het Haarlemmerplein. Alleen op die zonnige, frisse
vrijdagdagmiddag zou de tramrit met
lijn 3
anders verlopen dan iedereen dacht. Op buslijn 12 reden de bussen
van de serie 71-85. Ik kende sommige buschauffeurs, dus de rit tot
het Haarlemmerplein was uiteraard een gezellige gebeurtenis. Ik
mocht voorin bij de buschauffeur staan (ik mocht zelfs nu en dan
even schakelen) dus dat voelde heel belangrijk voor een jongetje van
negen. Op de vrijdagmiddag leek het of
de bussen van lijn 12 drukker waren dan op andere dagen.

Frederik Hendrikplantsoen - 06 april 1956
Bron: Historische Kranten Online
En zo
voorin de bus had je ook gelijk een goed uitzicht en kon je zien of
je nog wel op tijd was voor de volgende lijn 3.
Ik nam afscheid van de buschauffeur toen we op het Haarlemmerplein
stopten.
Na een paar minuten kwam de 453 onder het viaduct naar de
Planciusstraat vandaan. Vanzelfsprekend keek ik wie de bestuurder
was. Ik kende hem wel. Maar dan als conducteur. En deze conducteur
had dus promotie gemaakt, maar op zijn pet had hij nog steeds zijn
conducteursterretje. Het vleugeltje had nog niet zijn plaats
ingenomen. Wat direct en opnieuw opviel was het snelle rijden van de
nieuwe bestuurder. Dus dat was genieten voor Amsterdamse jongetjes.
We deden de Marnixstraat en draaiden toen het Marnixplein op.
Zonder stroom passeerden we het wissel en keken naar links en rechts
of er ook verkeer aan kwam. Daar naderde een donkerblauwe
vrachtwagencombinatie. De verse trambestuurder schakelde iets terug
en dacht zo net achter de vrachtwagen het Frederik Hendrikplantsoen
in te duiken. Ik zag alles gebeuren en deed voor de zekerheid enkele
stappen naar achteren. Op dat moment dook de 453 met redelijke
snelheid in de aanhanger van de vrachtwagencombinatie.
De trambestuurder werd door de klap met de aanhanger meegesleurd en
belandde op straat.
De vrachtwagen reed gewoon door. De chauffeur
had niets in de gaten.. Hij dacht kennelijk
dat het gerommel van de kruising afkomstig was. Enkele tientallen
meters verder werd hij aangehouden door wat PTT-ers, die daar aan
het werk waren.
VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS
VAN TOM MULDER
24 afbeeldingen van de 400 t/m 404
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in
de jaren '60
Voor het bekijken van
deze foto's is een
Flash Player vereist
Op het Marnixplein was het opmerkelijk
stil geworden na de ontzettende aanrijding.
*
Het voorbalkon van de
453 was er niet meer. Ik zakte met het restant van de vloer naar het
wegdek, nadat ik eerst had geprobeerd om dan maar achterin uit te
stappen. Binnen waren de meeste ruiten ook aan diggelen. Gelukkig
waren er niet veel passagiers. Ik stapte tenslotte van de 453 af en
liep maar naar het gras van het plantsoen. Na ongeveer 10 minuten
kwam de ambulance, die de bestuurder en mij naar het Wilhelmina
Gasthuis vervoerde. De bestuurder had geluk gehad, want deze
vreselijke aanrijding had heel anders kunnen aflopen. Hij had
slechts een paar gebroken tenen. En ik had alleen wat kleine snijwondjes en overal in mijn kleding vond ik kleine glassplinters
door het wegspringende glas.
Eventuele fouten voorbehouden
(red.)
 laat een berichtje achter |