
Lijn 6 bestond van 1901 tot 1942
(Stadionvervoer tot 1958) en van 1977 tot 2006 en reed op diverse
routes. In deze periode zijn er achtereenvolgens drie verschillende
tramlijnen met dit nummer geweest.
door: Cor Fijma
Amsterdam heeft meermalen een tramlijn
6 gekend. Maar geen van die lijnen heeft het lang uitgehouden. De eerste
lijn 6 verscheen in 1901. Maar in 1922 was die lijn 6 verleden tijd
geworden. De tweede lijn 6 kwam in 1922 tot stand als gevolg van
vernummering van lijn 19. Deze lijn verdween in 1942 als gevolg van de
bezetting.

De onvermijdelijke foto van lijn 6 de eerste
met de man-op-de-fiets op de Zeeburgerdijk met enkelspoor; motorwagen 2
met open balkons onderweg naar de Cruquiusweg, c. 1902.
Prentbriefkaart
Na de bevrijding beleefde deze lijn 6
af en toe een reprise als stadiontramlijn tot daar na 1958 een punt
achter werd gezet. De derde lijn met het nummer 6 verscheen in 1977 bij
gelegenheid van de opening van de eerste metrolijn. Met deze lijn is
nogal geëxperimenteerd om haar levensvatbaar te maken. In 2006 is lijn 6
tenslotte opgeheven. Tussen de bedrijven door zijn er ook nog
autobuslijnen geweest die het nummer 6 droegen. Maar deze website gaat
niet over autobussen.
Onderstaande
aanvulling is van Cees Pot
Van de zijde van personen en bedrijven
die belang hadden bij de ontwikkeling van het oostelijk havengebied werd
al vroeg aangedrongen op een elektrische tramverbinding. Zo verscheen op
23 augustus 1900 een brochure van de hand van de heren De Flines en Von
Glahn waarin werd aangedrongen op een (paardentram)lijn Kadijksplein -
Hoogte Kadijk die op 6 september d.a.v. resulteerde in een voorstel van
de Kamer van Koophandel aan burgemeester en wethouders voor een
elektrische tramlijn naar abattoir en entrepôt. In het eerste
elektrificatieplan dd. 27 augustus 1900 van directeur Neiszen van de
Gemeentetram kwam zo'n verbinding niet voor, reden voor genoemde heren
om een tweede brochure uit te brengen in oktober 1900, ongeveer tegelijk
met een tweede elektrificatieplan.
Een en ander was voor B&W aanleiding om op 19 november 1900, nog voor de
behandeling van dit plan, met een voorstel te komen voor een tramlijn
Mauritskade - Veelaan - Cruquiusweg waarvoor de rails betrokken konden
worden uit de nog aanwezige voorraad Demerbe-rails van de AOM en die op
aandringen van eerdergenoemde directeur op basis van de ervaringen met
de lijn Marnixstraat - Planciusstraat (bovenleidingophanging
Bullebaksluis) reeds voorzien zou worden van een bovenleiding die
geschikt was voor stroomafname met trolleystangen en sleepbeugels. De
Gemeenteraad besloot op 12 december 1900 deze lijn in de loop van 1901
aan het tramnet toe te voegen hetgeen op 10 november 1901 leidde tot de
instelling van lijn 6.
De bovenleidingaanleg geschiedde door de UEG die op 30 maart 1901
aanbood voor deze lijn twee motorwagens (fabrikaat H.H. Böcker & Co te
Berlijn) voor anderhalf jaar uit te lenen. Böcker was een van de
leveranciers van grote aantallen motorwagens (type Berolina en
Neu-Berolina) aan de grootste trammaatschappij van Berlijn, de Grosse
Berliner Strassenbahn A.G. en daarom hebben de motorwagens 13 en 14 ook
Neu-Berolina-trucks. De raampartij lijkt daarentegen meer op die van de
GBS-Maximumtriebwagen. B&W besluiten op 2 mei 1901 van dit aanbod
gebruik te maken.
Cees Pot

Union met open balkons op de
Mauritskade omstreeks 1905, onderweg als lijn 6 naar de Cruquiusweg. Een
ander typisch Amsterdams object is de "ijzeren krul" oftewel urinoir. Op
de achtergrond de toenmalige spoorweg die de tramlijn kruiste ter hoogte
van de Mauritskade/Zeeburgerdijk.
Prentbriefkaart

De even onvermijdelijke foto van lijn 6 op de Nieuwmarkt
in 1905. Motorwagen 67 als lijn 6 onderweg naar het Stationsplein. Er
rijden ook twee trams van lijn 7. Op 1 april 1905 zal lijn 6 daar
verdwenen zijn en is lijn 7 vernummerd in lijn 8.
Prentbriefkaart
In 1901 zond de Kamer van Koophandel
een adres aan de Gemeenteraad waarin de kamer een tramlijn naar het aan
de Cruquiusweg gelegen gemeentelijk handelsentrepot voorstelde. Deze
lijn 6 reed van de Mauritskade via de Zeeburgerdijk en de Veelaan naar
de Cruquiusweg.

Lijn 6 met motorwagen 57 aan het beginpunt “Wachtkamer Mauritskade”
in 1906. Rechts op de foto rijdt een tram van lijn 9 met voormalig
paardentramrijtuig 197.
Prentbriefkaart
In 1900 was als eerste elektrische
tramlijn lijn 10 verschenen. Deze tramlijn was ingericht volgens het
trolleysysteem. Al spoedig bleken de nadelen daarvan groter dan de
voordelen te zijn en werd besloten het beugelsysteem in te voeren. Op de
tweede elektrische tramlijn die de gemeente in 1901 in dienst stelde
(lijn 6) is daarom het beugelsysteem toegepast.

Lijn 6 de tweede (nog als lijn 19 genummerd) met een grootbordesmotorwagen op de Museumbrug, omstreeks 1920.
Prentbriefkaart
Lijn 6 had het niet overmatig druk. De
lijn werd wel spottend “lijn 101” genoemd. De 0 staat daarin voor het
aantal passagiers dat in de wagen had plaatsgenomen en de beide enen
duiden op wagenbestuurder en conducteur. Het zal duidelijk zijn dat
bijwagens op lijn 6 niet nodig waren. Toch verschenen nu en dan op
zondagen die bijwagens als koersen werden gehouden op de wielerbaan aan
de Zeeburgerdijk.

Lijn 6 met motorwagen 284 op de Stadhouderskade omstreeks 1925. Via
de Museumbrug zal de tram zijn weg vervolgen naar het station Muiderpoort.
Prentbriefkaart
De lijn kreeg wat meer belang toen per
19 januari 1905 verlenging naar het Stationsplein via Plantage en
Nieuwmarkt plaatsvond. Op het gedeelte Jodenbreestraat – Stationsplein
verkeerde lijn 6 in het gezelschap van lijn 7 (Weesperzijde –
Stationsplein). Al op 1 april 1905 kwam een einde aan dit arrangement
door lijn 7 te vernummeren in lijn 8 en door lijn 6 opnieuw een
beginpunt aan de Mauritskade te geven. Vele jaren later (1928) verscheen
op de route Stationsplein – Nieuwmarkt – Plantage -Mauritskade een
tramverbinding onder het lijnnummer 21 die ook verder in de Indische
Buurt doordrong. Deze lijn 21 hield het per 1 januari 1932 ook voor
gezien.

Lijn 6 met motorwagen 294 met bijwagen in de Eerste van Swindenstraat,
onderweg naar het station Willemspark omstreeks 1927.
Prentbriefkaart
Nog weer later (1945) verscheen lijn
26 als noodlijn ter ondersteuning van lijn 9 op deze route. Lijn 26
kreeg een eindpunt in de Eerste van Swindenstraat. In 1948 is deze lijn
26 vervangen door lijn 11 die de route Insulindeweg – Plantage –
Nieuwmarkt – Centraal Station bediende. Deze lijn 11 hield het heel wat
langer vol dan zijn voorgangers 21 en 26, zij het dat in 1955 de trams
werden vervangen door voertuigen op rubberbanden, ook wel “autobussen”
genoemd.

Lijn 6 met een kleine open bijwagen op het Leidscheboschje omstreeks
1928.
Fotograaf onbekend
In 1919 stelde het bedrijf een nieuwe
lijn 19 in dienst op de route Station Willemspark – Amstelveenscheweg –
Overtoom – Stadhouderskade – Weteringschans – Sarphatistraat – Station
Weesperpoort – Andreas Bonnstraat – Oosterpark – Linnaeusstraat –
Station Muiderpoort (Eerste van Swindenstraat). Hier is dus sprake van
een “driestationslijn”, zoals de toenmalige lijn 11 dat ook was. Het
station Willemspark is niets minder dan het latere station
Haarlemmermeer waar zich vandaag nog steeds tramgebeurtenissen voordoen,
zij het dan met museumtrams. De lezer moet bedenken dat het station
Muiderpoort in die dagen nog een laaggelegen station bij de Eerste van
Swindenstraat was en dat het station Weesperpoort toen nog lang niet was
vervangen door het huidige Amstelstation.

Lijn 6 met motorwagen 363 met bijwagen onderweg op de Overtoom
omstreeks 1928.
Fotograaf onbekend
Het feit dat lijn 19 drie stations
bediende leidde in 1922 tot zijn vernummering in lijn 6. De eerste lijn
6 was inmiddels verdwenen. Het lagere nummer 6 gaf de lijn bij
splitsingen en kruisingen voorrang op hoger genummerde lijnen, niet
onbelangriijk voor een tramdienst die aansluiting geeft op treinen.

Bijwagens van lijn 6 in de Pontanusstraat wachten hun aanhaaktijd af
bij het oude station Muiderpoort, omstreeks 1932. Destijds voerden ook
bijwagens de lijnkleuren, zoals nadere bestudering van de foto leert.
Fotograaf onbekend
Deze lijn 19 (lijn 6) werd opgevat als
een “buurtverbindingslijn”. Op die grond kreeg de lijn de kleuren
groen/geel/groen vertikaal verdeeld. De oude kleuren geel/rood vertikaal
verdeeld van lijn 6 zijn in 1923 toebedeeld aan een nieuwe lijn 12 die
de verbinding met de veemarkt en het handelsentrepot ging onderhouden.
Tot op de dag van vandaag rijdt de zoveelste lijn 12 met de oude kleuren
van lijn 6.

Ook lijn 6 bleef niet gespaard voor ongelukken. Motorwagen 24 op de
Overtoom in onzachte aanraking met wegverkeer, 1935.
Fotograaf onbekend

Lijn 6 in het midden van de
jaren dertig op de Museumbrug en de
Stadhouderskade. Interessant is dat de foto blijkbaar is gemaakt tijdens
het deel van de dag waarin bijwagens werden aangehaakt of
afgehaakt. De tram op de brug doet het zonder
bijwagen, die op de kade is al of nog van een
bijwagen voorzien. De bijwagen is er een van de grote serie
701-880. Over motorwagen 22 die zich op de brug bevindt is op te
merken dat de wagen het jaar 1950 heeft gehaald,
het laatste jaar waarin Unions hebben gereden.
Vervolgens heeft de wagen nog jaren in remise
Havenstraat gestaan als opslagwagen. In 1958 is de 22 - helaas -
gesloopt als laatste Union in toonbare staat. De allerlaatste
Union die is gesloopt was de 42 in 1962, maar die
was al lang gedegradeerd tot pekelwagen.5.
Prentbriefkaart uit de verzameling van Jeroen Epema
De nieuwe lijn 6 heeft in zijn
twintigjarig bestaan altijd met tenminste diensten om de zes minuten
gereden. Ook hier was het gebruikelijk tijdens de diensturen bijwagens
aan dan wel af te haken. In zomerse tijden werden ook op lijn 6 wel open
bijwagens gebruikt.

Stadiondrukte met lijn 6 op 11-6-1939. De 402 van lijn 6 trekt een
grote open bijwagen van de serie 601-618. Er achter staat een tramstel
van lijn 23. Let ook op de tram van lijn 24 die een beugelbordje “16”
voert dat beduidt dat de tram op lijn 16 rijdt. Bijwagen 934 maakt deel
uit van een tramstel van lijn 25 dat op lijn 6 is ingezet. In die tijd
bepaalde het beugelbordje de lijn waarop de tram rijdt.
Foto Haitsma †
In 1928 vonden de Olympische Spelen in
Amsterdam plaats. Dit feit leidde op lijn 6 tot een druk vervoer nadat
de lijn bij belangrijke evenementen was verlengd van station Willemspark
naar het nieuwe stadion via een keerlus in de Stadionstraat. Aangezien
ook de lijnen 2, 15, 16 en 23 zich tijdens de spelen daar lieten zien,
moet het in de Stadionstraat soms een tramdrukte van belang zijn
geweest. Bedenk daarbij dat lijn 24 nog niet bestond.

Lijn 6 met motorwagen 404 met een open bijwagen in de zomer van 1939
op het Oosterpark bij de Linnaeusstraat. Er wordt druk gewerkt aan het
maken van de nieuwe sporensituatie die lijn 6 naar het nieuwe station
Muiderpoort zal voeren via de Wijttenbachstraat.
Fotocollectie De Bock †
Nadat de spelen voorbij waren werd
lijn 6 op 28 februari 1929 definitief naar het stadion verlengd.
Bij stadionvervoer kwam het wel voor dat lijn 6 met driewagentreinen
reed. Veelal was het ook nodig tramstellen in te zetten die normaliter
niet op lijn 6 te zien waren. In die gevallen werden die tramstellen
voorzien van een beugelbordje met het nummer 6 dat op het beugelcijfer
van een andere lijn werd geplaatst en toonden die stellen voor het
overige lijnnummers, -kleuren en routeborden van de lijn waarvan zij
afkomstig waren. In Amsterdam was lange tijd het beugelnummer bepalend
voor de lijn waarop de tram dienst deed.

Aan te haken bijwagens van lijn 6 in de Celebesstraat op 6-7-1941.
Vooraan staat de 600, een voormalige open paardentram. Het spoor heeft
daar nog tot diep in de jaren vijftig gelegen. Van bijwagen 600 kan men
thans een replica zien op de Amsterdamse museumtramlijn. Het origineel
is in 1948 gesloopt.
Foto Jan Voerman †
Ook aan het oostelijke eindpunt van
lijn 6 vonden belangrijke wijzigingen plaats. In 1939 was het nieuwe,
hooggelegen station Muiderpoort in gebruik genomen. Per 15 oktober 1939
is lijn 6 daarheen gaan rijden via de Wijttenbachstraat. In 1940 is het
station Weesperpoort gesloopt en ontstond het plan lijn 6 te laten
rijden via Ruyschstraat – Wibautstraat – Weteringschans. Het is er niet
van gekomen aangezien de tijden inmiddels drastisch waren gewijzigd.
Nederland kreeg te maken met een Duitse bezetting die lijn 6 de das zou
omdoen. Met ingang van 28 januari 1942 werd de dienst op lijn 6
tijdelijk gestaakt. Op 16 februari van dat jaar kwam lijn 6 opnieuw in
dienst om per 26 mei 1942 wederom en nu voorgoed opgeheven te worden.

Lijn 6 met motorwagen 412 op het Frederiksplein in 1942. Op de
achtergrond de schutting rond het terrein waar vroeger het in 1929
afgebrande Paleis voor Volksvlijt stond. Die schutting stond wel bekend
als de “klaagmuur”.
Fotograaf onbekend
Nadat onze oosterburen in 1945 de
aftocht naar de Heimat gemaakt hadden was het tijd te werken aan het
herstel van het Amsterdamse tramvervoer. In de kranten van 1945 kon men
geregeld lezen over tramlijnen die voor herinstelling in aanmerking
kwamen. Ook lijn 6 is daarbij menigmaal genoemd maar tot het opnieuw
verschijnen van het groen-geel-groen is het niet meer gekomen. Wel
verscheen lijn 6 op 31 augustus 1945 op zijn oude route toen op die dag
de feestelijke viering van de eerste naoorlogse Koninginnedag in het
stadion plaatsvond.

Lijn 6 als stadiondienst op de Insulindeweg met 451+934, 7-4-1947.
Lijn 6 heeft daar het rijk alleen aangezien lijn 11 nog niet in dienst
gesteld was.
Foto P.H. Kiers †

Lijn 6 met tramstel 326+880 op de standplaats Station Muiderpoort (Celebesstraat),
28.4.1957.
Foto
Cees Pot.
Nadien droeg bij belangrijke
gebeurtenissen in het stadion ook lijn 6 (en lijn 23) zijn steentje aan
het vervoer bij, zij het via een gewijzigde route via Ceintuurbaan –
Roelof Hartstraat – De Lairessestraat en verlengd naar het eindpunt van
lijn 11 op de Insulindeweg.

De 700 van lijn 6 als
de "bolletjestram" op de Dam in 1975
prentbriefkaart met dank aan Jan Loman
Het dienstbetoon op die stadionlijn 6
werd allengs minder, vooral na 1956 toen de sporen op de Insulindeweg
waren opgebroken. Na die opbraak heeft lijn 6 nog drie keer van en naar
Muiderpoortstation gereden, voor het laatst op 4 mei 1958. Verdere
bijzonderheden over het stadionvervoer zijn te lezen in de
gelijkgenaamde bijdrage op deze site.

Een spitsuurdrieasser als lijn 6 in de Sarphatistraat, 909+979,
24-11-1977.
Foto P.H. Kiers †
N.B. De 909 is als museumwagen bewaard gebleven.
De laatste lijn 6 danken wij aan de
metro. Op 16 oktober 1977 kwam deze lijn in dienst op de route
Stadionplein – Plantage Parklaan via de voor de lijn zo vertrouwde route
via Weteringschans en Overtoom. De nieuwe lijn 6 reed via Kleine
Gartmanplantsoen en Leidseplein, dus niet als de vorige lijn 6 over de
Museumbrug en Stadhouderskade. Het werd beter geoordeeld lijn 6 te
laten rijden via het Kleine Gartmanplantsoen waarmee de lijn het drukke
Leidseplein kon bedienen.

Lijn 6 de derde met de grijze gelede wagen 607, gesecondeerd door de
761 van lijn 16, Stadionstraat, 7-2-1978. Inmiddels zijn de sporen
aldaar verdwenen en behoren de afgebeelde trams ook tot het verleden.
Foto Duco Fijma
De omvang van het vervoer op de derde
lijn 6 is onder de maat gebleven. Verlenging van de lijn naar de
Indische Buurt (Station Muiderpoort) in 1980 heeft daar geen verbetering
in kunnen brengen. In de jaren 1986-1989 reed lijn 6 gecombineerd met
lijn 10 naar het Javaplein. Daar aangekomen diensten van lijn 6
vervolgden hun weg als lijn 10 en omgekeerd. In 1989 is daarin
verandering gebracht door het instellen van een lusroute op lijn 6 via
‘s-Gravesandestraat – Oosterpark – Javaplein – Mauritskade –
Sarphatistraat. Lijn 10 bereed die route in omgekeerde richting. Ook dit
bleek geen remedie te zijn om het vervoer op lijn 6 op te krikken.

Lijn 6 met de huidige museumwagen 709 in de Sarphatistraat,
13-5-1982
Met ingang van 24 mei 1998 is lijn 6
ingekort tot de Plantage Parklaan en is de dienst op zaterdagen en
zondagen gestaakt. Op werkdagen werd nog maar om de 10,5 minuten gereden
en alleen tussen 7.30 en 20 uur.

Nieuw spoor voor lijn 6 (en lijn 3),
blokkendoos 813, ‘s-Gravesandestraat, 3-3-1984
Een nieuw tonicum dat op 15 december
2002 aan lijn 6 werd toegediend was het kappen van het deel Stadionplein
– Kleine Gartmanplantsoen van de lijn. “Met lijn 6 bereikt U meer dan U
denkt’, werd de slogan die betrekking had op het toevoegen van de route
Kleine Gartmanplantsoen – Marnixstraat – Rozengracht- Raadhuisstraat –
N.Z. Voorburgwal – Stationsplein. Daarmee liet lijn 6 zich na bijna een
eeuw opnieuw op het Stationsplein zien.

Lijn 6 met de 810 op de Insulindeweg, 12-3-1989
Ook deze ingreeep voldeed kennelijk
niet aan de verwachtingen. Op 12 december 2004 keerde lijn 6 terug op de
route naar het Stadionplein en werd de lijn zelfs verlengd naar het
VU-ziekenhuis (Gustav Mahlerlaan) waar lijn 16 al een jaar eerder was
verschenen.

Hangbuik 833 in de oude kleurstelling op lijn 6 op het Leidsebosje,
21-4-1992
De onvermijdelijke consequentie werd
in 2006 getrokken: opheffing van lijn 6 met ingang van 28 mei van dat
jaar. Intussen was de dienstverlening op bepaalde dagen en uren al
ingekrompen tot halfuurdiensten met twee trams.

De lijn 6 en 10 op de lusroute door de Indische buurt, gelede wagens
603 en 692, Molukkenstraat, 25-2-1993
De lijn heeft dus net niet zijn
dertigste verjaardag kunnen vieren, maar is niettemin de lijn 6 geweest
die het het langste heeft uitgehouden als we de stadionperiode 1945-1958
niet meerekenen.

Lijn 6 probeert het in de Raadhuisstraat met de
785, 30-10-2003
Over het materieel dat op lijnen 6
heeft dienst gedaan kan ik kort zijn. De lijn begon in 1901 met de
oudste motorwagens uit de serie 1-10. Sinds 1904 reden ook op lijn 6
natuurlijk de welbekende Unions, zonodig voorzien van een bijwagen uit
de paardentramtijd. In de periode 1922-1942 reed lijn 6 afwisselend met
grootbordesmotorwagens, Unions en blauwe wagens waarbij als bijwagens
ofwel de serie 619-700 (alleen achter Unions) ofwel de serie 701-880
werd gebruikt, op zomerse dagen uiteraard ook open bijwagens. Gedurende
een korte periode in de jaren 1935-1936 hebben op lijn 6 ook
stoeltjeswagens 301-320 gereden.

Het einde van lijn 6 in zicht. De 2111 aan de standplaats Plantage Parklaan. Halfuurdienst op zon- en feestdagen, 30-4-2006
De derde lijn 6 kwam te laat in dienst
om nog tweeassers gekend te hebben. Wel verschenen drieassige tramstellen. In 1983 kwam een einde aan het drieassertijdperk
en was het al “gelede wagen” wat de klok sloeg. Na 2002 hebben ook
Combino’s zich op lijn 6 laten zien.
Routegeschiedenis van lijn 6
Eerste lijn |
|
16-11-1901 |
ingesteld:
Cruquiusweg-Veelaan-Zeeburgerdijk-Mauritskade |
19-1-1905 |
verlengd: Plantage-Muiderstraat-Nieuwmarkt-Stationsplein |
1-4-1905 |
ingekort tot Cruquiusweg-Mauritskade |
19-10-1918 |
tijdelijk opgeheven |
15-5-1919 |
dienst hervat |
25-12-1920 |
opgeheven op zon- en feestdagen |
22-1-1922 |
opgeheven |
|
|
Tweede lijn |
|
22-5-1922 |
Station
Willemspark - Amstelveenseweg-(heen Zocherstraat) Overtoom
-
Leidscheboschje -Stadhouderskade - Museumbrug -
Weteringschans
- Frederiksplein - Sarphatistraat-Station
Weesperpoort - Andreas
Bonnstraat - ‘s Gravesandeplein - en -straat -
Oosterpark -
Linnaeusstraat - 1e/2e van Swindenstraat - Station
Muiderpoort (voorheen
lijn 19) |
7-4-1927 |
beginpunt verlegd naar Amstelveenseweg (Station Willemspark) |
9-6-1927 |
beginpunt teruggelegd naar Havenstraat via kringspoor Vaartstraat |
28-2-1929 |
verlengd naar Stadionplein |
30-6-1933 |
heen niet
meer via Zocherstraat |
15-10-1939 |
verlegd: Wijttenbachstraat - Station Muiderpoort (kringspoor
Toministraat-Minahassastraat - Celebesstraat) |
26-5-1942 |
opgeheven |
In de periode
1945-1958 nog incidenteel exploitatie als stadiontramlijn, sinds 1947
op de route Insulindeweg-Ceintuurbaan-De Lairessestraat-Stadionplein,
sinds 1957 ingekort tot Station Muiderpoort-Stadionplein.
De laatste
exploitatiedag was 4 mei 1958. In de periode
1945- 1949 ook lijn 6E op de route
Amstelstation-Ceintuurbaan-Stadionplein
Derde
lijn |
|
16-10-1977 |
ingesteld:
Stadionplein (terug Stadionstraat)-Amstelveenseweg
-Overtoom-Leidsebosje-Leidseplein-Weteringschans-Sarphatistraat
-Roetersstraat-Plantage
Kerklaan-Plantage Doklaan-Plantage Parklaan
(terug Plantage
Middenlaan) |
13-10-1980 |
verlegd:
Station Muiderpoort-Wijttenbachstraat-Linnaeusstraat-
Mauritskade-Sarphatistraat |
26-9-1983 |
verlegd:
Oosterpark - ‘s
Gravesandestraat-Korte ‘s Gravesandestraat
-Sarphatistraat |
22-9-1986 |
verlengd:
Insulindeweg -
Molukkenstraat -
Javaplein |
29-5-1989 |
gewijzigd:
lusroute (Korte) ‘s Gravesandestraat -
Oosterpark -
Wijttenbachstraat
- Insulindeweg
- Molukkenstraat -
Javaplein -
Borneostraat
- Zeeburgerdijk
- Mauritskade -
Alexanderplein -
Sarphatistraat |
24-5-1998 |
verlegd:
Roetersstraat -
Plantage Kerklaan -
Plantage Doklaan -
Plantage
Parklaan (terug Plantage Middenlaan); beperkte dienst |
15-12-2002 |
verlegd:
Stationsplein -
Nieuwezijds Voorburgwal -
Rozengracht -
Marnixstraat |
12-12-2004 |
verlegd:
Gustav Mahlerlaan -
Amstelveenseweg -
Stadionplein -
Amstelveenseweg
- Overtoom -
Leidsebosje -
Leidseplein |
28-5-2006 |
opgeheven |
Alle fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
25 juni 2008
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden van
lijn 6 >>
laat een berichtje achter
 |