In memoriam GVB tramlijn 25
Geheugen van de Amsterdamse tram


fotofragment: Roeland Koning

fotofragment: Peter Smit


Share |

In memoriam lijn 25
Tekst: Cor Fijma
Foto's: Roeland Koning, Peter Smit Cor Fijma en Jeroen Epema
Video's: Huey-dean van Eerde - Jos Wiersema

Hoe lang ben ik nu al gebruiker van lijn 25? Ik was nog maar acht jaar oud toen lijn 25 een rol ging spelen in mijn bestaan. Volgens de kalender was het 1948. Met de tram naar het De Mirandabad als het mooi weer was, al dan niet na een bezoekje aan De Bijenkorf met die fraaie roltrappen. Mijn moeder wist de weg dus daarover geen zorgen. Van mij werd alleen verlangd plaats te nemen in de tram, natuurlijk in zo’n bijzondere bijwagen met middenbalkon. Maar ik mocht niet bij het hekje staan; dat vond mijn moeder maar gevaarlijk.


Links rijden op de Noorder Amstellaan; 462 met een middeninstapbijwagen serie 931-950 op de huidige Churchilllaan, circa 1939.
Collectie Karel Hoorn

Lijn 25 was uitverkoren te worden bevolkt met drieassers. Die kwamen in 1949 op de lijn te rijden. Daarmee ging een specifiek aspect van lijn 25 verloren: geen middenbalkonwagens meer. Er bestaat nog een zo’n wagen bij de museumtramlijn. Maar er moet veel gedaan worden om die wagen weer wat op te poetsen.

In de jaren 60 kwam de oude sfeer van lijn 25 nog een beetje terug. In de spitsuren werd er ook met vooroorlogse blauwe wagens gereden! Natuurlijk niet met middeninstap-bijwagens; die waren al lang aan de sloper verkocht.

Een hoogtepunt van lijn 25 was natuurlijk het links rijden op de Churchilllaan. In 1952 was dat afgelopen. Toen verschenen er halteheuvels op de laan die men in 1930 bespaarde toen lijn 25 ging rijden.

Op de drieassers volgden de gelede wagens die op lijn 25 werden ingezet. Ook die zijn al verdwenen. Nu rijden er combino’s. Het mocht wat. Na 14 december resteert de benenwagen als je naar de Rivierenbuurt had willen trammen. Of komt er een busdienst om het gat op te vangen? Waarom geen lijn 25 die rijdt zonder omwegen? Dus via Rijnstraat – Van Woustraat – Westeinde – Weteringschans – Vijzelgracht als de route via de Ceintuurbaan de steen des aanstoots is? Het laatste schijnt de oorzaak te zijn van het feit dat lijn 25 maar 6000 instappers per dag trekt en “dus” moest worden opgeheven. Voor de Churchilllaan en de Scheldestraat is er immers van lijn 12.


Lijn 25 verdwijnt uit beeld; Combino 2074 in de bocht Uiterwaardenstraat / Hunzestraat, 24.11.2013.
Foto Jeroen Epema


Nog één keer: blauw-wit-blauw met de gouden letters, 14.12.2013
Cor Fijma


Lijn 25 op het Damrak, ingericht als kerstboulevard, 14.12.2013
Cor Fijma


Stopt lijn 25 nog aan de halte Waalstraat? Jazeker, maar de bordjes zijn reeds verhangen op de laatste exploitatiedag, 14.12.2013
Cor Fijma

Hoe dan ook, met lijn 25 verdwijnt een stuk Amsterdamse tramhistorie dat er zijn mocht.

Nu is het afwachten hoe het de lijnen 16 en 24 zal vergaan, met dank aan de metro.

Cor Fijma
27.11.2013

Rijd nog een keertje met lijn 25 mee. Video van Huey-dean van Eerde gemaakt in de laatste week van lijn 25.


video: Huey-dean van Eerde

Op 14 december 2013 namen de Amsterdammers en met name de bewoners van de Rivierenbuurt afscheid van tramlijn 25. Na 83 jaar trouwe dienst bleek anno 2013 dat de tramlijn niet meer rendabel was en besloot het GVB tot opheffing van deze geliefde tramlijn.


video: Jos Wiersema

 

Fotoreportage van Roeland Koning

De Rijnstraat. Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013

Op weg naar de Rijnstraat. Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013
De Rijnstraat. Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013
De Rijnstraat halte Uiterwaardenstraat, zes passagiers stappen bij deze eerste halte in.
Laatste dag tramlijn 25.
Foto 14-12-2013
De Hunzestraat. Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013
De Rijnstraat. Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013
De Rijnstraat. Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013
Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013
Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013

Vroeger kon je een brief posten aan de tram, die reed naar het Centraal Station waar de bus meteen werd geleegd. Sneller kan niet.
Foto 14-12-2013
 

Laatste halte, de Hunzestraat tramlijn 25.
Foto 14-12-2013

 


Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013

Laatste dag tramlijn 25
Foto 14-12-2013
Oude lijn 25 tram
Foto 14-12-2013
Stel bij het tweeassig stel,de 465+731.
Foto 14-12-2013
Er was de hele dag veel belangstelling voor tramlijn 25
Foto 14-12-2013
Omdat zaterdag 14 december de laatste dag is dat tramlijn 25 rijdt had het GVB een oud twee assig tramstel, zoals lijn 25 er ongeveer vóór 1949 uit zag ingezet. Hier gefotografeerd in de Hunzestraat.
Foto 14-12-2013

Abri President Kennedylaan van lijn 25.
Foto 14-12-2013

Abri President Kennedylaan van lijn 25.
Foto 14-12-2013
Een van de laatste tram 25 ritten vanaf het Centraal Station naar het eindpunt President Kennedylaan.
Foto 14-12-2013
Toerist die 4 kaartjes koopt voor een van de laatste tram 25 ritten vanaf het Centraal Station naar de President Kennedylaan.
Foto 14-12-2013
Een van de laatste tram 25 ritten vanaf het Centraal Station.
Foto 14-12-2013
De laatste rit van tramlijn 25 vanaf de President Kennedylaan liep een minuut later dan deze foto vol met fans die een sentimental journey wilden maken.
Foto 15-12-2013
De laatste rit van tramlin 25 vanaf de President Kennedylaan naar het Centraal station vertok om 00.03 op 15-12-2013
Foto 15-12-2013
Wachthuisjes waar waarschijnlijk voorlopig 's avonds geen licht meer zal branden.
Foto 15-12-2013
Tenslotte volgden nog een paar trams die daarvoor vanaf het Centraal waren vertrokken, de keerlus namen en naar de remise Lekstraat reden.
Foto 15-12-2013

met dank aan: Foto Amsterdam, Roeland Koning

omhoog

 

Laat een berichthje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker