
door: Cor Fijma
"In
1965 krijgt Buitenveldert een tramverbinding met de stad”, schreven
burgemeester en wethouders van Amsterdam aan de gemeenteraad volgens een
bericht in “Het Parool” van 22 november 1961. Deze verbinding zou
bestaan uit een verlenging van lijn 24 of een nieuwe lijn die deels zou
samenlopen met lijn 24. Het moest 1990 worden voordat de tram naar
Buitenveldert werkelijk ging rijden als lijn 5. Ook kwam in 1990
sneltramlijn 51 naar Amstelveen in dienst die ook betekenis voor
Buitenveldert heeft.

Lijn 24 aan zijn vroegere standplaats “Olympiaweg” in 1933. De
rangeermotorwagen die achter het tramstel te zien is heeft zojuist een
bijwagen naar de “aanhaakplaats” gebracht. In die tijd werden bijwagens
aan- en afgehaakt bij gebleken behoefte.
Fotograaf onbekend
In 1929, het jaar waaruit
lijn 24 dateert, ging men heel wat voortvarender te werk. De
Stadionbuurt was voor een groot deel nog niet bebouwd. Toch vond men
aanleiding lijn 24 in te stellen op 17 oktober 1929 op de route
Olympiaweg – Centraal Station. Blijkbaar een goed gekozen route want
gedurende meer dan 77 jaren is aan de route van lijn 24 niets veranderd,
behoudens een wijziging in het rondrijden bij het Centraal Station in
1980.


Lijn 24
met een motorwagen zonder bijwagen op het Muntplein in 1933.
Fotograaf
onbekend
De huidige (2008) route van de lijn via Van Baerlestraat
- Gabriël Metzustraat
- Ruijsdaelstraat -
Albert Cuijpstraat moet als tijdelijk worden gekwalificeerd. Op
10 december 2006 is lijn 24 verlengd naar de Gustav Mahlerlaan.

Blauwe
wagens op lijn 24; de 437 met een open bijwagen op de Olympiaweg in
1937.
Fotograaf onbekend
Lijn 24 had het in 1929
nog niet erg druk zodat met losse motorwagens van het drieruitige type
werd gereden. De stadionbuurt was immers nog lang niet voltooid. Maar al
in 1930 verschenen zonodig bijwagens achter deze motorwagens. Sinds 1936
profiteerde lijn 24 van de nieuwe blauwe wagens die rond 1930 in dienst
kwamen.

Lijn 24R met Union 142 naar het Rembrandt(s)plein in 1943.
Foto Brahn
Ook werd de lijn na de
lijnen 9 en 25 waardig bevonden te worden bereden door de na 1948
aangeschafte drieassige tramstellen die er in 1950 verschenen. Tenslotte
werd lijn 24 de lijn die in 1958 het genoegen smaakte het eerste
dubbelgelede tramrijtuig, de 551, toebedeeld te krijgen.

Tramstellen van lijn 24 opgesteld op de Stadionweg in afwachting van
stadionvervoer, 1948.
Foto Brahn
Al dit na de oorlog
aangeschafte nieuwe materieel verhinderde niet dat nog regelmatig blauwe
wagens dienst moesten doen. Dat gebeurde vooral in de winter van 1954
toen blauwe wagens op lijn 24 werden ingezet als vervangers van defecte
drieassers. Ook bij stadionvervoer kwam men wel blauwe wagens tegen op
extra diensten.

De 438 op
lijn 24
op een locatie waar hij allang niet meer rijdt, de Ferd. Bolstraat (komt
hij daar nog terug?) De agent met het klapbord in ieder geval niet. Een prentbriefkaart
uit de tweede helft van de veertiger jaren.
prentbriefkaart uit de verzameling van Jeroen Epema
Het laatste werd in 1962 structureel het geval toen de drieassers van remise Lekstraat op zondag werden ingezet op de lijnen 3
en 10.

Blauwe wagens vervangen in de winter van 1954 drieassige stellen. De
436+805 op de Vijzelgracht, 2-2-1954.
Foto H.W.E. de Bock †, collectie C. Pot
De op 7 oktober 1963
ingevoerde materieelverdeling waarbij blauwe wagens alleen nog op
spitsuurdiensten werden ingezet deed deze trams ook op werkdagen op lijn
24 terugkeren. Maar in 1968 was het gedaan met de “blauwen”.

Aanvulling van de drieassers met blauwe wagens in de winter van 1954.
Tramstel 422+863 op de Prins Hendrikkade, 27-3-1954
Vandaag de dag is lijn 24
nog een van de weinige lijnen zonder conducteur. Dus rijden er trams van
de serie 817-841, ook wel “hangbuiken” genoemd, zonodig aangevuld met
wagens van de series 901-920 of Combino’s.

Een
drieasser van Lijn 24
op het Roelof Hartplein. Een prentbriefkaart uit de begin jaren vijftig.
prentbriefkaart uit de verzameling van Jeroen Epema
In het verleden speelde lijn 24 een rol in het vervoer naar en van het
stadion. De verrichtingen van de lijn in dat vervoer zijn op deze site
te lezen in de bijdrage “Stadionvervoer”.

Drieassers op lijn 24, de 511+989 op de brug tussen J.M. Coenenstraat en
Beethovenstraat, 11-10-1955
In de jaren ’30 en ’40
kende lijn 24 diensten die slechts tot/van het Rembrandtplein reden,
aangeduid als lijn 24R. Na de hervatting van de tramdiensten in 1945
kwamen die diensten niet terug. Wel deden bij druk stadionvervoer in de
naoorlogse jaren wel trams van lijn 24 dienst op dit korte traject.

Gelede
proefwagen 551 bezorgt lijn 24 de primeur van de dubbelgelede tram,
Olympiaweg, 21-9-1958
De vraag is welke
toekomst lijn 24 heeft na het gereedkomen van de in aanleg zijnde
metrolijn. Deze vraag is ook te stellen ten aanzien van de
collega-lijnen 16 en 25. Schrijver dezes is er benieuwd naar.

Lijn 24
met drieasser 514 met onbekende bijwagen in de Vijzelstraat, 1958.
Foto Van Donselaar

Ook enkelgelede trams verschenen wel op lijn 24, in dit geval de 580 als
“extra dienst”, Turnerstraat, 23-8-1959

Een “extra dienst” van lijn 24 (504+951) keert via Rembrandtplein terug
naar de Olympiaweg als extra tram voor stadionvervoer, 12-11-1961

Een extra tramstel (463+766) neemt passagiers op op de thans verdwenen
“stadionlus” op het Stadionplein. Draaikoersborden voor lijn 24 waren
toen niet beschikbaar zoals het lege draairaam laat zien, 23-9-1962

Ook bij lijn 24 ging er wel eens iets mis. De 611 ontspoord op de Dam en
de 503 kijkt lijdzaam toe, 30-9-1962

In het voorjaar van 1963 kwamen de draaikoersborden terug. De 423+820
als extra tram in de Turnerstraat, 21-4-1963

Extra dienst e2 met de 453+780 in de oude eindpuntlus aan het
Stadionplein, 3-6-1963

Drieasser 916+977 met grote lijnfilmkast als lijn 24 op de Vijzelgracht,
30-3-1972

Drieasser 925+994 als uitrukkende spitsuurdienst op het Stadionplein,
28-3-1978

Een tramroute die (tijdelijk?) buiten gebruik is. De 946+970 in de
Ferdinand Bolstraat, 26-2-1979

50 jaar lijn 24 wordt gevierd met ritten met museumtramstel 467+721,
Weteringcircuit, 20-10-1979

De dagen van de drieassers zijn bijna geteld; de 919+965 als lijn 24 op
het Stationsplein, 28-5-1982

Olieverfschilderij van Jim Gijbels
meer info op:
Treinen en trams op
doek

In 1990 rijdt de 861 de boog Ferdinand Bolstraat-Ceintuurbaan in,
7-4-1990

Lijn 24 met “hangbuik” 824 in de afleveringskleuren, Minervaplein,
29-4-1991

Lijn 24 met de 880 op de Dam, 25-2-1994

Autoloze zondag (?) in Amsterdam met tweerichtingwagen 902 op lijn 24,
Weteringcircuit, 19-9-1999

artikel uit de NRC over 50 jaar lijn 24 in 1979.

15.10.11
- Gustav Mahlerlaan met de 827
en een op lijn 24 schaarse
Combino

15.10.11
-
2053 als lijn 24 aan de kop van een
tramfile in de Gustav Mahlerlaan. Inkorting van ritten tot het
Weteringplantsoen is de kennelijke oorzaak

15.10.11
-
Twee trams van de serie 817 in de lus
Gustav Mahlerlaan, 15-10-2011

oktober 2011 - GVB
lijn 24 op De Boelelaan
Routegeschiedenis lijn 24
1929 oktober 17 |
ingesteld |
Olympiaweg (terug: Turnerstraat)
-Stadionweg-Beethovenstraat-Ceintuurbaan
-Ferdinand
Bolstraat-Vijzelstraat-Rokin
-Dam-Middentoegangsbrug (terug:
Westelijke toegangsbrug)-Stationsplein |
1932 december 20 |
ingesteld |
Supplementdienst lijn 24R: Olympiaweg
-Rembrandtplein tijdens
spitsuren |
1943 december 12 |
opgeheven |
op zon- en feestdagen |
1944 oktober 9 |
opgeheven |
op werkdagen |
1945 juni 18 |
ingesteld |
op werkdagen, lijn 24R opgeheven |
1946 augustus 18 |
ingesteld |
op zon- en feestdagen |
1980 september 1 |
verlegd |
heen Prins Hendrikkade-Kamperbrug, terug
Middentoegangsbrug |
2006 december 10 |
verlengd |
Gustav Mahlerlaan (VU-ziekenhuis)
-Amstelveenseweg-Stadionplein(
-Stadionweg
in beide richtingen) |
2011 oktober 31 |
verlegd |
beginpunt De Boelelaan |
Fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
12.4.2008
zie ook: Kopkoersborden en zijkoersborden
van lijn 24 >>
laat een berichtje achter
 |