
Lijn 20 bestond van 1922
tot 1932, van 1991 tot 1993 (spitslijn) en als Circle Tram van 1997 tot
2002.
door: Cor Fijma
Op 7 november 1922 is
lijn 20 ingesteld op de route Cornelis Troostplein
- Ferdinand Bolstraat
- Weteringschans -
Marnixstraat -
Westerstraat -
Noordermarkt.
De lijnkleuren geel-blauw-geel vertikaal verdeeld waren een variant op
die van lijn 16 met welke lijn lijn 20 de route via de Ferdinand
Bolstraat deelde.

EMW 38, Weteringschans, c. 1925.
Collectie Karel Hoorn
Lijn 20 leidde een vrij
rustig bestaan. In die rust kwam een flinke verandering toen lijn 20 op
4 juli 1929 werd verlengd met de route Amstellaan
- Noorder Amstellaan-Scheldestraat. De in
ontwikkeling zijnde Rivierenbuurt leverde lijn 20 steeds meer klandizie
op, zelfs zoveel dat met bijwagens moest worden gereden. Naar het
gebruik van die dagen reden de bijwagens alleen tijdens die dagdelen
waarop zij nodig waren.

EMW 161, Marnixstraat, c. 1925.
Collectie J.M. de Kok
Op de Amstellaan had lijn
20 gezelschap van (de derde) lijn 12 die juist iets eerder dan lijn 20
op die laan verscheen. Lijn 12 reed vervolgens via de Rijnstraat en de
“buitenring” naar de Hoofdweg. Deze lijn 12 is na een langdurige
afwezigheid in 1977 herrezen, zij het dat toen via de Churchill-laan en
Scheldestraat de buitenring bereikt werd en wordt. Ook lijn 20 is na
lange tijd afwezig te zijn geweest opnieuw in het stadsbeeld verschenen,
tot twee keer toe, maar evenzoveel keren ook weer verdwenen. Maar laat
ik niet op de zaken vooruitlopen.

787, Stationsplein, 28-4-1992
Lijn 20 kreeg het steeds
drukker hoewel het gros van de passagiers niet de Marnixstraat en
omgeving als reisdoel had. Het werd dus tijd nieuwe maatregelen te
beramen. Daarbij waren ook de lijnen 4 en 5 betrokken. De splitsing van
lijn 4 in de lijnen 4A en 4W (via Amsteldijk resp. Van Woustraat) zou
ongedaan worden gemaakt en lijn 5 zou de Weesperzijde verlaten ten
gunste van de Amsteldijk. Lijn 20 zou dan de Weesperzijde gaan bedienen.
Een nieuwe lijn 25 zou dan worden ingesteld op de route Amstellaan
- Noorder Amstellaan
- Vijzelstraat -
Dam -
Stationsplein.

915, Damrak, 28-4-1992
Deze maatregelen gingen
op 3 april 1930 in, behoudens de verplaatsing van lijn 5 van de
Weesperzijde naar de Amsteldijk. Lijn 20 kreeg toen de route via de
Amsteldijk toebedeeld om via Ceintuurbaan en Westeinde de Weteringschans
te bereiken en de verdere route naar de Noordermarkt. De lijn 4 en 20
kregen een beginpunt in de Trompenburgstraat vanwaar lijn 4 via de
Rijnstraat bleef rijden.

791, Plantage Middenlaan, 23-4-1997
Intussen was de wereld
bezig af te glijden in een diepe economische crisis, ook wel bekend als
de grote depressie van de jaren dertig. Ook de Amsterdamse tram ontkwam
niet aan aanpassingsmaatregelen die per 1 januari 1932 hun beslag
kregen. Voor lijn 20 betekende dit een inkorting tot de route
Trompenburgstraat -
Frederiksplein.
Lijn 20 werd hiermee een
tamelijk bloedeloos lijntje dat per 16 juni 1932 werd opgeheven. Enige
compensatie werd geboden door lijn 4 een beginpunt te geven aan de
Amstedlijkzijde van de Trompenburgstraat. Bijna zestig jaar zou het
lijnnummer 20 ongebruikt blijven, een buslijn met dit lijnnummer niet
meegerekend.

807, Roetersstraat, 23-4-1997
Op 3 juni 1991 verscheen
lijn 20 opnieuw in het stadsbeeld. Hoewel, een nieuwe tramlijn? Er bleek
behoefte te bestaan aan versterking van de lijnen 16, 24 en 25 tijdens
de ochtendspits op hun deeltrajecten Stationsplein
- Weteringlaan. De oplossing werd gevonden
door het instellen van een lijn 20, alleen tijdens de ochtendspits. Deze
lijn reed dus niet op zaterdagen en zondagen. Een lang leven heeft deze
lijn niet gekend; al op 13 september 1993 is zij opgeheven.

Damrak, lijn 20
wagenno.793, 7-5-1999.(circletram B)
Foto:
Jeroen Epema

van Baerlestraat,
lijn 20 wagenno.814, 16-2-1999.(cicletram A)
Foto: Jeroen Epema

van Woustraat, lijn 20
wagenno.794, 16-2-1999 (circletram A)
Foto:
Jeroen Epema

808, Plantage Middenlaan, 15-9-2002
Een tweede experiment met
lijn 20 vond plaats met ingang van 25 maart 1997. Via een route die met
“circletram” werd aangeduid reed deze lijn van het Stationsplein naar
het Stationsplein, in beide richtingen, alleen tussen 9.00 en 19.00 u.
De aanduiding “circletram” wijst er op dat lijn 20 bedoeld was toeristen
een blik te gunnen op wat de stad te bieden had en verbindingen tot
stand te brengen tussen door toeristen veelvuldig bezochte instellingen.
Vanaf het Stationsplein reed lijn 20A via de route van lijn 9 naar de
Plantage Kerklaan om vervolgens via Roetersstraat
- Sarphatistraat -
Weteringschans-Frederiksplein -Westeinde
- Van Woustraat
- Ceintuurbaan -
Roelof Hartstraat -
Van Baerlestraat - Paulus
Potterstraat -
Hobbemastraat -
Leidsebosje - Leidseplein
- Marnixstraat -
Rozengracht -
Raadhuisstraat - Dam
- Damrak het Stationsplein te bereiken.
Lijn 20B reed op de tegengestelde route, zij het via N.Z.
Voorburgwal-Raadhuisstraat en met een ommetje via Plantage Doklaan en
Plantage Parklaan. Hiertoe was het nodig op het Leidseplein een derde
spoor te leggen tussen Marnixstraat en Leidsebosje.

808, Hobbemastraat, 15-3-1998
Zowaar zijn de routes met
ingang van 2 maart 1998 “ontknoopt” door lijn 20A via de Nieuwezijds
naar het Stationsplein te voeren en 20B dit te laten doen via Dam en
Damrak.
Een echt succes is deze lijn 20 niet geworden. Er is ook nog even een
lijn 20S geweest die ingaande 11 oktober 1999 in de ochtendspits enkele
ritten uitvoerde op de route Stationsplein -
Raadhuisstraat -
Rozengracht - Marnixstraat
- Leidseplein -
Weteringschans bij Weteringlaan. Op 23 september 2002 kwam een
einde aan al deze lijn-20-experimenten.
Sindsdien is het weer stil rondom lijn 20 en is het wachten op een
nieuwe lijn die het nummer 20 zou kunnen krijgen.

638, Waterlooplein, 19-9-1999
Op de eerste lijn 20
heeft het oudste materiaal van het trambedrijf
dienst gedaan. In 1922 werd begonnen met de motorwagens van de serie
1-10, zonodig aangevuld met wagens van de series 13-14 en 15-229. Als
bijwagens gebruikte men wagens uit de reeks 619-700 toen in de jaren
1929 en 1930 bijwagens nodig waren. Het zal geen verbazing wekken dat
lijn 20 met EMW-motorwagens reed.
Op de latere lijnen 20 hebben uiteraard slechts gelede wagens gereden.
Meestal waren op de laatste lijn 20 wagens van de serie 780-816 in
dienst. Maar geen regel zonder uitzondering, zoals bijgaande foto van de
638 op het Waterlooplein laat zien.
Routegeschiedenis lijn 20
Eerste lijn |
|
|
|
|
|
1922 november 7 |
ingesteld |
Cornelis Troostplein-Ferdinand
Bolstraat
-Weteringschans-Marnixstraat
-Westerstraat-Noordermarkt |
1929 juli 4 |
verlengd |
Amstellaan-Noorder Amstellaan
-Scheldestraat |
1930 april 3 |
verlegd |
Trompenburgstraat-Amsteldijk
-Ceintuurbaan-Westeinde-Weteringschans
(zie ook routegeschiedenissen van de
lijnen 4 en 25) |
1932 januari 1 |
ingekort |
nog slechts Trompenburgstraat
-Frederiksplein |
1932 juni 16 |
opgeheven |
|
|
|
|
Tweede lijn |
|
|
|
|
|
1991 juni 3 |
ingesteld |
Stationsplein-Middentoegangsbrug (terug
Prins Hendrikkade-Kamperbrug)-Dam
-Muntplein-Vijzelstraat-Weteringcircuit
(alleen tijdens ochtendspitstijd op
maandag t/m vrijdag) |
1993 september 13 |
opgeheven |
|
|
|
|
Derde lijn |
|
|
|
|
|
1997 maart 25 |
ingesteld |
Stationsplein-Stationsplein via
Plantage
-Frederiksplein-Ceintuurbaan-Leidsebosje
-Rozengracht-Dam-Damrak-Prins
Hendrikkade (lijn 20A, “circletram”, dienst
van 9.00 u.tot 19.00 u.) |
1997 maart 25 |
ingesteld |
Stationsplein-Stationsplein in omgekeerde
richting ten opzichte van
lijn 20A (lijn 20B,
“circletram”, dienst van 9.00 u tot 19.00
u.),
via N.Z. Voorburgwal en Plantage
Kerklaan-Plantage Doklaan |
1998 maart 2 |
verlegd |
lijn 20A: Raadhuisstraat-Nieuwezijds
Voorburgwal-Stationsplein; lijn
20B: Dam
-Damrak-Prins Hendrikkade-Kamperbrug |
2002 september 23 |
opgeheven |
|
Fotos van de auteur, tenzij anders
vermeld.
Cor Fijma - corfijma@amsterdamsetrams.nl
9.11.2008
laat een berichtje achter
 |